MUNDO
VAISHNAVA
Shri Vraj Dham Darshan
Creado por juancas del 14 de Mayo del 2012
- Lalitä-Viväha-Mandap - (inglés)
- Lalitä-Viväha-Mandap - (español)
- Däü ji Temple - (inglés)
- Däü ji Temple - (español)
- Śrī Lalitā-Sthala (Atorā-Parvata) - (inglés)
- Śrī Lalitā-Sthala (Atorā-Parvata) - (español)
- Deha-Kunda - (inglés)
- Deha-Kunda - (español)
- Venishankara Mahādeva - (inglés)
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- Varsana - (inglés)
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Lalitā-Vivāha-Mandap
This is Lalitā’s wedding pavilion. The gopis performed Lalitā’s wedding ceremony with seven-year-old Śrī Kṛṣṇa here. One day, Lalitā and the sakhis were sitting with rasika Kṛṣṇa and talking sweetly with Him. Upon the indication of Śrī Rādhikā, Visākhā and some other sakhis tied Śrī Syāmasundara’s yellow cloth to the corner of Śrī Lalitā’s veil. Rangadevi and other sakhis started to sing wedding songs while Tungavidyā and others uttered the wedding mantras. The remaining sakhis showered flowers on Śrī Kṛṣṇa and Lalitā. Becoming somewhat suspicious, Lalitā quickly stood up and went to run away, but she was unable to do so because of the knot. The gopis surrounded the couple and with great celebration held a big festival. This place was named Lalitā Vivāha-sthala after this pastime.
Lalitā-Vivāha-Mandap
Éste es pabellón de la boda de Lalitā. Las gopis realizaron la ceremonia de boda de Lalitā con Śrī Kṛṣṇa de siete años aquí. Un día, Lalitā y las sakhis se sentaban con el rasika Kṛṣṇa y hablaban dulcemente con él. Sobre la indicación de Śrī Rādhikā, Visākhā y algunas otras sakhis ataron el paño amarillo de Śrī Syāmasundara a la esquina del velo de Śrī Lalitā. Rangadevi y otras sakhis comenzaron a cantar canciones de boda mientras que Tungavidyā y otras pronunciaron los mantras de la boda. Las sakhis restantes regaron las flores en Śrī Kṛṣṇa y Lalitā. Llegando a ser algo sospechoso, Lalitā se levantaba rápidamente y se fue corriendo a lo lejos, pero ella no podía hacerlo debido al nudo. Las gopis rodearon a la Pareja y con la gran celebración llevó a cabo un gran festival. Este lugar se llamó Lalitā Vivāha-sthala después de este pasatiempo.
Dāū ji Temple
A large deity of Dāū ji resides nearby, to the east of Triveni-Kūp, in the middle of dense thorny hinsa bushes. This temple was built by Rājā Todaramala on the order of Śrī Nārāyana Bhatta.
Śrī Nārāyana Bhatta was a Gaudiya Vaisñava āchārya. He took birth in the state of Madhurāpattana in South India. His father, Śrī Bhatta ji of the Bhattabhāskara Tailanga brāhmana-paramparā of that place, was famous for his erudition. Śrī Nārāyana Bhatta became detached from the material world at the age of fourteen and came to Vraja around 1546 AD. He was especially dedicated to Śrī Rādhikā. It is well known that the present deity in the Śrī ji Temple in Varsānā manifested as a result of the special prayers of Śrī Nārāyana Bhatta. These deities manifested on the second day of the bright moon in the month of āsādha (July) in 1570 AD. Śrī Nārāyana Bhatta had undivided faith in Vraja. In his famous work, Vraja-bhakti-vilāsa, he describes all the pastime places of Kṛṣṇa in Vraja in great detail.
Śrī Nārāyana Bhatta inaugurated the enactment of rāsa-lilā, which is still being carried out today. The priests and brāhmanas of the Śrī ji Temple, Varsānā, take initiation from the descendants of Nārāyana Bhatta Gosvāmi. Bhatta ji’s main engagement was serving in the Dāū ji Temple in Ūncāgaon.
Dāū ji Temple
Una deidad grande de Dāū ji reside cerca, al este de Triveni-Kūp, en medio de densos arbustos espinosos del hinsa. Este templo fue construido por el Rājā Todaramala en la orden de Śrī Nārāyana Bhatta.
Śrī Nārāyana Bhatta era un āchārya de la Gaudiya Vaisñava. Él tomó nacimiento en el estado de Madhurāpattana en el Sur de la India. Su padre, Śrī Bhatta ji de la Bhattabhāskara Tailanga brāhmana-paramparā de ese lugar, era famoso por su erudición. Śrī Nārāyana Bhatta llegó a ser separado del mundo material a la edad de catorce años y vino a Vraja alrededor del 1546 A.D. Lo dedicaron especialmente a Śrī Rādhikā. Es bien sabido que la actual deidad de Śrī ji templo en Varsānā se manifestó como resultado de los especiales rezos de Śrī Nārāyana Bhatta. Estas deidades se manifestaron en el segundo día de la luna brillante en el mes de āsādha (julio) en el 1570 A.D. Śrī Nārāyana Bhatta tenía fe inquebrantable en Vraja. En su trabajo famoso, Vraja-bhakti-vilāsa, él describe todos los lugares del pasatiempo de Kṛṣṇa en Vraja con gran detalle.
Śrī Nārāyana Bhatta inauguró la promulgación del rāsa-lilā, que todavía se está realizando en la actualidad. Los sacerdotes y los brāhmanas del templo de Śrī ji, Varsānā, tomaron iniciación de los descendientes de Nārāyana Bhatta Gosvāmi. El contrato principal de Bhatta ji servía en el templo de Dāū ji en Ūncāgaon.
Śrī Lalitā-Sthala (Atorā-Parvata)
This hill is situated east of Deha-Kund, and adjacent to and west of the Dāū ji Temple. Ūncāgaon is established on this hill, and there one will find the balcony (atori) of Lalitā ji and other places of her childhood pastimes.
Lalitā Sakhi’s parents are Visobha Gopa and Sāradi Gopi. She was married in Jāvata; her husband is Bhairon Gopa. Lalitā is the foremost of Śrī Rādhikā’s asta-sakhis and the main leader of Her three groups of sakhis, maidservants (dāsis) and messengers (dütis).
Lalitā is also known as Anurādhā because she possesses all the moods and qualities of Śrī Rādhikā. Her nature is leftist and harsh vāmā-prakharā) and she is expert in all varieties of services to Rādhā and Kṛṣṇa, such as dressing, decorating, performing magic, making Their bed, and arranging meetings between Them. Even Śrī Kṛṣṇa and Śrī Rādhikā Themselves cannot overrule her.
Esta colina se encuentra situada al este de Deha-Kund, y adyacente y al oeste del templo de Dāü ji. Ūncāgaon se encuentra establecida en esta colina, y allí uno encontrará el balcón (atori) de Lalitā ji y otros lugares de sus pasatiempos en la niñez.
Los padres de Lalitā Sakhi son Visobha Gopa y Sāradi Gopi. Ella estuvo casada en Jāvata; su marido es Bhairon Gopa. Lalitā es la primera de los asta-sakhis de Śrī Rādhikā y la líder principal de sus tres grupos de sakhis, de las damitas sirvientas (dāsis) y de las mensajeras (dütis).
Lalitā también se conoce como Anurādhā porque ella posee todos los humores y calidades de Śrī Rādhikā. Su naturaleza es izquierdista y tiene áspero, el vāmā-prakharā) y ella es expertas en todas las variedades de servicios a Rādhā y a Kṛṣṇa, tal como vestidos, adornamentos, ejecución de magia, fabricación de su cama, y arreglo de reuniones entre ellos. Incluso Śrī Kṛṣṇa y Śrī Rādhikā ellos mismos no pueden invalidarla.
Deha-Kunda
This Kunda is situated to the west just below Lalitā-Sthala. Once, Śrī Rādhā and Śrī Kṛṣṇa together with the sakhis were bathing here during a festival. As they were dressing themselves after bathing, a poor brāhmana came there and in a piteous voice addressed Śrī Kṛṣṇa, “I have a daughter of marriageable age, but due to lack of money, I cannot offer her to a suitable husband. Therefore, please give me some wealth.”
Śrī Kṛṣṇa thought, “Rādhā is My only and entire wealth. But for Her, I possess nothing else of value.” So He told the brāhmana, “I want to give you My entire fortune, not just a little money.” He then pointed towards Śrī Rādhā and said, “She is My entire property and wealth. Please accept Her.”
When the poor brāhmana heard this, he began to beat his head in sadness. He said, “O Vrajendra-Nandana, I could not even arrange a suitable husband for my one daughter; how will I ever be able to marry off two? This is disastrous for me. What should I do now?”
The brāhmana only wanted gold. Understanding this, Śrī Kṛṣṇa put Priyā ji on one side of a scale and Her weight in gold on the other. He then gave all this gold to the brāhmana. Śrī radha Ji also became pleased with this arrangement, which relieved Her of much trouble. The brāhmana was given an abundance of gold and very happily returned to his home, where he completed the marriage of his daughter with a grand celebration.
It is also said that once a wealthy person was suffering severely from leprosy. He came here, bathed in this kunda, and donated ten karña (160 grams) of gold to qualified brāhmanas. After some time, his disease left him.
Deha-Kunda
Este Kunda se encuentra situado al oeste apenas debajo de Lalitā-Sthala. Una vez que, Śrī Rādhā y Śrī Kṛṣṇa junto con Sus sakhis se bañaron aquí durante un festival. Como se vestían después de bañar, un brāhmana pobre vino allí y con voz piadosa se dirigió a Śrī Kṛṣṇa, “tengo una hija en edad casadera, pero debido a la carencia de dinero, no puedo ofrecerla a un marido conveniente. Por lo tanto, por favor déme una cierta abundancia.”
El pensamiento de Śrī Kṛṣṇa fue, “Rādhā es mi unica y completa abundancia. Pero para ella, no poseo nada de valor.” Así Él le dijo al brāhmana, “yo quiere darte mi fortuna completa , no solo un poco de dinero.” Él entonces señaló hacia Śrī Rādhā y dijo, “Ella es mi característica y mi completa abundancia. AcépteLa por favor.”
Cuando el pobre brāhmana oyó esto, él comenzó a simbrear su cabeza de un lado a otro en señal de tristeza. Él dijo, “O Vrajendra-Nandana, yo no puedo arreglar a un marido conveniente para mi hija; ¿cómo podré nunca casarlos? Esto es desastroso para mí. Qué debe yo ahora hacer?”
El brāhmana solo quería oro (dinero o riqueza). Entendiendo esto, Śrī Kṛṣṇa puso el Priyā ji en un platillo de la balanza y su peso en oro en el otro platillo. Él entonces dio todo este oro al brāhmana. Śrī Radha Ji también llegó a contentarse con este arreglo, que la liberó de muchos apuros. Al brāhmana le habían dado una gran abundancia de oro y volvió muy feliz a su hogar, en donde él llegó a casar a su hija con una celebración magnífica.
También se dice que una vez que una persona rica sufría seriamente de la lepra. Él vino aquí, se bañó en este kunda, y donó diez karña (160 gramos) del oro a los brāhmanas cualificados. Después de algunas horas, su enfermedad sanó.
Venishankara Mahādeva
On the bank of Deha-Kunda is Venishankara Mahādeva, whom the gopis installed with their own hands. He who bathes in this kunda with faith and takes darsana of Venishankara Mahādeva gets the same result as that of bathing in the confluence at Triveni. All his problems are eliminated and he attains pure bhakti for Kṛṣṇa.
Venishankara Mahādeva
En la ribera de Deha-Kunda está Venishankara Mahādeva, que las gopis contruyeron con sus propias manos. Él que se baña en este kunda con fe y consigue de Venishankara Mahādeva el mismo resultado que si se bañara en la confluencia de Triveni. Se eliminan todos sus problemas y logra el bhakti puro por Kṛṣṇa.
Varsana
Varsānā is the pastime place of Sri Kṛṣṇa’s beloved Śrī Rādhikā. Lying at the heart of this village is a multitude of the Divine Couple’s sweet and secret amorous pastimes, together with Their transcendental moods and desires. The Vaisñava community reveres Varsānā.
This venerable land with its lakes, ponds, gardens and forests – such as Gahvaravana, Sānkari-khor and other pastime places – reminds one of Rādhā and Kṛṣṇa’s different pastimes. In Vraja, the grass, small shrubs, creepers, trees, animals, birds, insects, snakes and so forth are all composed of sac-cid-ānanda; or eternality, spiritual consciousness and full transcendental bliss. They assist Rādhā and Kṛṣṇa in Their pastimes, and are very dear to Them. It is said in the scriptures that even eminent realised souls, like Brahmā and Shankar, repeatedly pray to attain a birth like theirs so that they too may be able to serve Rādhā and Kṛṣṇa.
For instance, Śrīla Raghunātha dāsa Gosvāmi says in Śrī Vraja vilāsa- Stava (verse 102) :
“All the grass, shrubs, insects and other creatures found in Vraja are very dear to He who is the very embodiment of all transcendental bliss, Śrī Mukunda, and they assist in His pastimes. All the scriptures have repeatedly established this fact, and devotees ranging from Brahmā to Uddhava have expressed a desire to take birth in Vraja amongst these species. For these reasons, I worship all the creatures who reside in Vraja.”
Varsana
Varsānā es el lugar de los pasatiempos de la Pareja Divina Śrī Rādhikā y Sri Kṛṣṇa. Se encuentra en el corazón de esta aldea la multiplicidad de los dulces amorosos y secretos pasatiempos de la Pareja Divina, junto con Sus humores y deseos trascendentales. La comunidad de Vaisñava venera a Varsānā.
Esta tierra venerable con sus lagos, charcas, jardines y bosques - tales como Gahvaravana, Sānkari-khor y otros lugares del pasatiempo - recuerda a uno los diversos pasatiempos de Rādhā y Kṛṣṇa. En Vraja, la hierba, los pequeños arbustos, las enredaderas, los árboles, los animales, los pájaros, los insectos, las serpientes y así sucesivamente están todos integrados en sac-cid-ānanda; o eternidad, sentido espiritual y completa dicha trascendental. Asisten a Rādhā y a Kṛṣṇa en sus pasatiempos, y son muy estimados por ellos. Se dice en las escrituras que incluso las almas eminentes, como Brahmā y Shankar, ruegan en varias ocasiones para lograr un nacimiento como el suyo de modo que también puedan poder servir a Rādhā y a Kṛṣṇa.
Por ejemplo, Śrīla Raghunātha dāsa Gosvāmi dice en el Śrī Vraja vilāsa- Stava (verso 102) de Śrī Vraja:
“Toda la hierba, los arbustos, los insectos y otras criaturas encontradas en Vraja son muy estimados y son la misma encarnación de toda la dicha trascendental, Śrī Mukunda, y asisten a sus pasatiempos. Todas las escrituras han establecido en varias ocasiones este hecho, y los devotos que se extendían de Brahmā a Uddhava han expresado un deseo de tomar nacimiento en Vraja entre estas especies. Por estas razones, adoro a todas las criaturas que residen en Vraja.”
Mapa de Varsana
Varsānā’s original name is Vrishbhānupura. Vrishabhānu Mahārāja, the father of Śrī Rādhikā, lived here with his family. Varsānā is situated fourteen miles west of Govardhana and six miles east of Kāmyavana.
According to the Varāha and Padma Purāns, Brahmā pleased Śrī Hari at the end of Satya-yuga by performing arduous worship. Brahmā then asked for the following boon: “Please perform Your sweet pastimes with the Vraja-gopis on my very form and allow me to behold these lilās. Please make my life blessed, by especially performing swing pastimes in the rainy season and by performing Holi in spring.”
Pleased with Brahmā, Śrī Hari instructed him, “Go to Vrishbhānupura and take the form of a hill there. In that form you will be able to behold all Our sweet pastimes.”
And so it happened that Brahmā assumed the form of a hill at this place in Vraja and fulfilled his cherished desire.
Mapa de Varsana
El nombre original de Varsānā es Vrishbhānupura. Vrishabhānu Mahārāja, el padre de Śrī Rādhikā, vivió aquí con su familia. Varsānā se sitúa a catorce millas al oeste de Govardhana y a seis millas al este de Kāmyavana.
Según el Varāha y el Padma Purāna, Brahmā satisfizo a Śrī Hari en el final de Satya-yuga realizando una ardua adoración. Brahmā entonces pidió el favor siguiente: “Realice por favor sus dulces pasatiempos con las Vraja-gopis en mi misma forma y permita que contemple estos lilās. Haga por favor que mi vida sea bendecida, especialmente realizando pasatiempos en la estación de lluvias y en primavera la fiesta de Holi.”
Satisfecho con Brahmā, Śrī Hari le dio instrucciones, “ve a Vrishbhānupura y tome la forma de una colina.
En esa forma usted podrá contemplar todos nuestros dulces pasatiempos.” Y sucedió que Brahmā asumió la forma de una colina en este lugar en Vraja y satisfizo su anhelados deseos.
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