miércoles, 3 de noviembre de 2010

La Reina Kunti y la Tribulación




Cuando viene la Tribulación es que se acerca el Ser Supremo

Las llamadas Tribulación humana es quizás la unica posibilidad del Hombre para encontrar el Mundo Sagrado.

Recuerdo a una Devota del Señor llamaba la Reina Kunti.

http://www.harekrishna.com/spanish/art/kunti.jpg
Surya el dios del Sol visita a la Reina Kunti cuando joven soltera

Nota: Del Libro "Las Enseñanzas de la Reina Kunti": (S.B.1.8.17-26)

VERSO 17

brahma-tejo-vinirmuktair
âtmajaiì
saha kèëòayâ
prayâòâbhimukhaê
kèëòam
idam âha pèthâ satî

brahma-tejaì—la radiación del brahmâstra; vinirmuktaiì—siendo salvados de; âtma-jaiì—junto con sus hijos; saha—con; kèëòayâ—Draupadî; prayâòa—salida; abhimukham—hacia; kèëòam—al Señor Kèëòa; idam—este; âha—dijo; pèthâ—Kuntî; satî—casta, consagrada al Señor.

TRADUCCIÓN

Salvados así de la radiación del brahmâstra, Kunti —la casta devota del Señor—, sus cinco hijos y Draupadî, le hablaron al Señor Kèëòa mientras partía para el hogar.

SIGNIFICADO

A Kuntî se la describe aquí como satî, o casta, debido a la devoción pura que poseía por el Señor Ärî Kèëòa. Lo que ella tenía en mente se expresará ahora en las siguientes oraciones al Señor Kèëòa. Un casto devoto del Señor no acude a otros, es decir, a ningún otro ser viviente o semidiós, ni siquiera para salvarse del peligro. Ésa fue siempre la característica de toda la familia de los Pâòàavas. Ellos no tenían nada más que a Kèëòa, y, por consiguiente, el Señor también estaba siempre dispuesto a ayudarlos en todos los aspectos y en todas las circunstancias. Ésa es la naturaleza trascendental del Señor. Él corresponde con el devoto por la dependencia de éste. De modo que uno no debe buscar la ayuda de imperfectos seres vivientes o semidioses, sino que debe buscar toda la ayuda del Señor Kèëòa, quien es competente para salvar a Sus devotos. No obstante, un devoto así de casto nunca le pide ayuda al Señor, pero el Señor, espontáneamente, siempre está ansioso de prestársela.

VERSO 18

kunty uvâca
namasye puruëaê tvâdyam
îävaraê prakèteì param
alakëyaê sarva-bhûtânâm
antar bahir avasthitam

kuntî uvâca—Ärîmatî Kuntî dijo; namasye—permítaseme postrarme; puruëam—la Suprema Persona; tvâ—Tú; âdyam—el original; îävaram—el controlador; prakèteì—del cosmos material; param—más allá de; alakëyam—el invisible; sarva—todos; bhûtânâm—de seres vivientes; antaì—dentro; bahiì—fuera; avasthitam—existiendo.

TRADUCCIÓN

Ärîmatî Kuntî dijo: ¡Oh, Kèëòa!, Te ofrezco a Ti mis reverencias, porque Tú eres la personalidad original y las cualidades del mundo material no Te afectan. Tú existes tanto dentro como fuera de todo, y, aun así, eres invisible a los ojos de todos.

SIGNIFICADO

Ärîmatî Kuntîdevî estaba perfectamente consciente de que Kèëòa es la Personalidad de Dios original, aunque Él estaba haciendo el papel de sobrino de ella. Una dama tan iluminada como ella no podía cometer el error de ofrecerle reverencias a su sobrino. Por consiguiente, ella se dirigió a Él designándolo como el puruëa original que se encuentra más allá del cosmos material. Aunque todas las entidades vivientes también son trascendentales, no son ni originales ni infalibles. Las entidades vivientes son propensas a caer bajo las garras de la naturaleza material, pero el Señor nunca es así. En los Vedas, por lo tanto, se lo describe a Él como la principal de todas las entidades vivientes (nityo nityânâê cetanaä cetanânâm). Luego, se le designa además como îävara, o el controlador. Las entidades vivientes o los semidioses tales como Candra y Sûrya también son hasta cierto punto îävara, pero ninguno de ellos es el îävara supremo, o el controlador máximo. Kèëòa es parameävara, o la Superalma. Él se encuentra tanto dentro como fuera. Aunque Él estaba presente ante Ärîmatî Kuntî como sobrino de ella, también se encontraba dentro de ella y de todos los demás. En la Bhagavad-gîtâ (15.15), el Señor dice; “Yo estoy situado en el corazón de todos, y sólo gracias a Mí se recuerda, se olvida y se está consciente, etc. A través de todos los Vedas, Yo soy lo que ha de conocerse, pues soy el compilador de los Vedas y el maestro del Vedânta”. La reina Kuntî afirma que el Señor, aunque está tanto dentro como fuera de todos los seres vivientes, aun así es invisible. El Señor es, por así decirlo, un enigma para el hombre común. La reina Kuntî experimentó personalmente que el Señor Kèëòa estaba presente ante ella, y que, sin embargo, Él entró en el vientre de Uttarâ para salvar al embrión de esta última del ataque del brahmâstra de Aävatthâmâ. Kuntî misma estaba intrigada acerca de que Ärî Kèëòa está dentro y fuera de todo o está localizado. En verdad, las dos cosas son ciertas, pero Él ser reserva el derecho de exponerse ante personas que no son almas entregadas. Esta cortina restrictiva se denomina la energía mâyâ del Señor Supremo, y ella controla la ilimitada visión del alma rebelde. Eso se explica de la siguiente manera.

VERSO 19

mâyâ-javanikâcchannam
ajñâdhokëajam avyayam
na lakëyase mûàha-dèäâ
naùo nâùyadharo yathâ

mâyâ—engañadora; javanikâ—cortina; âcchannam—cubierto por; ajñâ—ignorante; adhokëajam—más allá del alcance del concepto material (trascendental); avyayam—irreprochable; na—no; lakëyase—observado; mûàha-dèäâ—por el observador necio; naùaì—artista; nâùya-dharaì—vestido como un actor; yathâ—como.

TRADUCCIÓN

Estando más allá del alcance de la ilimitada percepción de los sentidos, Tú eres el factor eternamente irreprochable que está cubierto por la cortina de energía alucinante. Tú eres invisible para el observador necio, de la misma manera que un actor al desempeñar un papel no es reconocido.

SIGNIFICADO

En la Bhagavad-gîtâ, el Señor Ärî Kèëòa afirma que las personas poco inteligentes lo toman equivocadamente por un hombre ordinario como nosotros, y que por ello lo menosprecian. Aquí, la reina Kuntî confirma lo mismo. Las personas poco inteligentes son aquellas que se rebelan en contra de la autoridad del Señor. Dichas personas son conocidas como asuras. Los asuras no pueden reconocer la autoridad del Señor. Cuando el propio Señor aparece entre nosotros como Râma, Nèsiêha, Varâha o en Su forma original de Kèëòa, realiza muchos actos maravillosos que son humanamente imposible de realizar. Como habremos de encontrar en el Décimo Canto de esta gran obra literaria, el Señor Ärî Kèëòa, incluso en los días en que aún se hallaba en el regazo de Su madre, exhibió Sus actividades trascendentales imposibles de realizar. Él mató a la bruja Pûtanâ, pese a que ella se untó veneno en el pecho sólo para matar al Señor. El Señor chupó el pecho de ella tal como lo haría un bebé ordinario, y le chupó también su propia vida. Así mismo, Él levantó la colina Govardhana, tal como un niño levanta un hongo, y permaneció de pie continuamente durante varios días, tan sólo para brindarles protección a los residentes de Vèòdâvana. Éstas son algunas de las actividades sobrehumanas del Señor que se describen en Escrituras védicas autoritativas, tales como los Purâòas, Itihâsas (historias) y Upaniëads. Él ha dado instrucciones maravillosas en la forma de la Bhagavad-gîtâ. Él ha exhibido facultades maravillosas como héroe, cabeza de familia, maestro y renunciante. Él es aceptado como la Suprema Personalidad de Dios por personalidades muy autoritativas, tales como Vyâsa, Devala, Asita, Nârada, Madhva, Äaôkara, Râmânuja, Ärî Caitanya Mahâprabhu, Jîva Gosvâmî, Viävanâtha Cakravartî, Bhaktisiddhânta Sarasvatî y todas las demás autoridades de la línea. Él mismo ha declarado otro tanto en muchos lugares de las Escrituras auténticas. Y aun así existe una clase de hombres con mentalidad demoníaca, que siempre están reacios a aceptar al Señor como la Suprema Verdad Absoluta. Esto se debe en parte a su escaso acopio de conocimiento, y en parte a su terca obstinación, que es el resultado de diversas fechorías realizadas en el pasado y en el presente. Personas de esa clase no pudieron reconocer al Señor Ärî Kèëòa ni siquiera cuando Él estuvo presente ante ellos. Otra dificultad que existe es que aquellos que dependen más de sus imperfectos sentidos, no pueden llegar a comprender que Él es el Señor Supremo. Dichas personas son como el científico moderno. Ellas quieren conocer todo por medio de su conocimiento experimental. Pero no es posible conocer a la Suprema Persona mediante el imperfecto conocimiento experimental. A Él se le describe aquí como adhokëaja, o que está más allá del alcance del conocimiento experimental. Todos nuestros sentidos son imperfectos. Nosotros decimos que lo observamos absolutamente todo, pero hemos de admitir que únicamente podemos observar las cosas bajo ciertas condiciones materiales, las cuales también están más allá de nuestro control. El Señor está más allá de la observación perceptiva de los sentidos. La reina Kuntî acepta esta deficiencia del alma condicionada, especialmente de la poco inteligente clase femenina. Para las personas poco inteligentes debe haber cosas tales como templos, mezquitas o iglesias, de modo que puedan comenzar a reconocer la autoridad del Señor y oír a las autoridades hablar de Él en esos lugares sagrados. Para los hombres poco inteligentes, ese comienzo de la vida espiritual es esencial, y únicamente los hombres necios censuran el establecimiento de dichos lugares de adoración, que se requieren para elevar el nivel de los atributos espirituales de las masas. Para las personas poco inteligentes, el postrarse ante la autoridad del Señor, como generalmente se hace en los templos, mezquitas o iglesias, es tan beneficioso, como para los devotos adelantados lo es meditar en Él mediante el servicio activo.


VERSO 20

tathâ paramahaêsânâê
munînâm amalâtmanâm
bhakti-yoga-vidhânârthaê
kathaê paäyema hi striyaì

tathâ—además de eso; paramahaêsânâm—de los trascendentalistas adelantados; munînâm—de los grandes filósofos o especuladores mentales; amala-âtmanâm—aquellos cuya mente es competente para discernir entre el espíritu y la materia; bhakti-yoga—la ciencia del servicio devocional; vidhâna-artham—para ejecutar; katham—cómo; paäyema—pueden observar; hi—ciertamente; striyaì—mujeres.

TRADUCCIÓN

Tú Mismo desciendes para propagar la trascendental ciencia del servicio devocional en los corazones de los trascendentalistas adelantados y especuladores mentales, los cuales se purifican por el hecho de ser capaces de discriminar entre la materia y el espíritu. ¿Cómo, entonces, podemos nosotras, las mujeres, conocerte perfectamente?

SIGNIFICADO

Hasta los más grandes especuladores filosóficos no pueden tener acceso a la región del Señor. En los Upaniëads se dice que la Verdad Suprema, la Absoluta Personalidad de Dios, está más allá del alcance de la capacidad de pensamiento del más grande de los filósofos. A Él no se le puede conocer a través de una gran erudición o del cerebro más grande de todos. A Él puede conocerlo únicamente aquel que tiene Su misericordia. Otros puede que continúen pensando en Él por años y años, más, aun así, él es incognoscible. Este mismo hecho lo corrobora la Reina, quien está haciendo el papel de una inocente mujer. Las mujeres son, en general, incapaces de especular como los filósofos, pero el Señor las bendice, porque creen de inmediato en la superioridad y omnipotencia de Él, y, por ello, ofrecen reverencias sin reservas. El Señor es tan bondadoso, que Él no favorece de modo especial sólo a aquel que es un gran filósofo. Él conoce la sinceridad del propósito. Por esta razón únicamente, las mujeres se reúnen por lo general en grandes números en cualquier clase de funciones religiosas. En todos los países y sectas religiosas parece ser que las mujeres están más interesadas que los hombres. Esta sencillez de aceptar la autoridad del Señor es más eficaz que el fervor religioso ostentoso e insincero,

VERSO 21

kèëòâya vâsudevâya
devakî-nandanâya ca
nanda-gopa-kumârâya
govindâya namo namaì

kèëòâya—el Señor Supremo; vâsudevâya—al hijo de Vasudeva; devakî-nandanâya—al hijo de Devakî; ca—y; nanda-gopa—Nanda y los pastores de vacas; kumârâya—al hijo de ellos; govindâya—a la Personalidad de Dios, que les da vida a las vacas y a los sentidos; namaì—respetuosas reverencias; namaì—reverencias.

TRADUCCIÓN

Por consiguiente, permítaseme ofrecerle mis respetuosas reverencias al Señor, quien se ha convertido en el hijo de Vasudeva, el placer de Devakî, el niño de Nanda y de los demás pastores de vacas de Vèòdâvana, y el que anima a las vacas y a los sentidos.

SIGNIFICADO

El Señor, siendo pues inaccesible por medio de cualesquiera bienes materiales, desciende a la Tierra tal como Él es, en virtud de la misericordia ilimitada y sin causa, a fin de otorgarles Su misericordia especial a Sus devotos puros y disminuir las oleadas de las personas demoníacas. La reina Kuntî adora de modo específico la encarnación o descenso del Señor Kèëòa, por encima de todas las demás encarnaciones, porque en esa encarnación en particular Él es más accesible. En la encarnación de Râma, Él permaneció desde Su infancia como el hijo de un rey, pero en la encarnación de Kèëòa, aunque era el hijo de un rey, dejó de inmediato el refugio de Su padre y madre verdaderos (el rey Vasudeva y la reina Devakî) justo después de Su aparición, y fue al regazo de Yaäodâ-mâi a hacer el papel de un pastorcillo de vacas ordinario en la bendita tierra de Vrajabhûmi, la cual está muy santificada debido a los pasatiempos infantiles de Él. De modo que, el Señor Kèëòa es más misericordioso que el Señor Râma. Él fue indudablemente muy bondadoso con Vasudeva —el hermano de Kuntî— y con la familia. De Él no haberse vuelto hijo de Vasudeva y Devakî, la reina Kuntî no habría podido decir que Él era sobrino de ella y de esa manera dirigirse a Kèëòa con afecto parental. Pero Nanda y Yaäodâ son más afortunados, porque pudieron disfrutar de los pasatiempos infantiles, que son más atractivos que todos los demás pasatiempos. Sus pasatiempos infantiles, tal como se exhibieron en Vrajabhûmi, no tienen paralelo, y son el prototipo de Sus actividades eternas en el Kèëòaloka original, que en la Brahma-saêhitâ se describe como el cintâmaòi-dhâma. El Señor Ärî Kèëòa descendió a Vrajabhûmi con todo Su séquito y enseres trascendentales. Ärî Caitanya Mahâprabhu confirmó, por lo tanto, que nadie es tan afortunado como los residentes de Vrajabhûmi, y específicamente las pastorcillas de vacas, quienes lo dedicaron todo a la satisfacción del Señor. Sus pasatiempos con Nanda y Yaäodâ y Sus pasatiempos con los pastores de vacas, y especialmente con los pastorcillos de vacas y con las propias vacas, han hecho que a Él se le conozca como Govinda. El Señor Kèëòa en Su carácter de Govinda se inclina más hacia los brâhmaòas y las vacas que hacia alguna otra cosa, indicando con ello que la prosperidad humana depende más de estos dos aspectos, es decir, la cultura brahmínica y la protección de las vacas, que de cualquier otro. El Señor Kèëòa nunca está satisfecho donde hay falta de esto.

VERSO 22

namaì paôkaja-nâbhâya
namaì paôkaja-mâline
namaì paôkaja-netrâya
namas te paôkajâôghraye

namaì—todas las reverencias respetuosas; paôkaja-nâbhâya—al Señor, quien en el centro de Su abdomen tiene una depresión específica que se asemeja a una flor de loto; namaì—reverencias; paôkaja-mâline—aquel que siempre está adornado con una guirnalda de flores de loto; namaì—reverencias; paôkaja-netrâya—aquel cuya mirada es tan refrescante como una flor de loto; namaì te—respetuosas reverencias a Ti; paôkaja-aôghraye—a Ti, cuyas plantas de los pies están grabadas con flores de loto (y de quien, por ello, se dice que posee pies de loto).

TRADUCCIÓN

Mis respetuosas reverencias sean para Ti, ¡oh, Señor!, cuyo abdomen está marcado con una depresión semejante a una flor de loto, quien siempre está adornado con guirnaldas de flores de loto, cuya mirada es tan fresca como el loto, y cuyos pies están grabados con lotos.

SIGNIFICADO

He aquí algunas de las señales simbólicas específicas del cuerpo espiritual de la Personalidad de Dios, que distinguen Su cuerpo de los cuerpos de todos los demás. Todas ellas son características especiales del cuerpo del Señor. El Señor puede que parezca uno de nosotros, pero Él siempre es distinto, en virtud de Sus características corporales específicas. Ärîmatî Kuntî dice que ella, por el hecho de ser mujer, no es apta para ver al Señor. Esto lo dice porque las mujeres, los äûdras (la clase obrera) y los dvija-bhandus, o los descendientes desdichados de las tres clases superiores, carecen de la inteligencia adecuada para entender el tema trascendental que trata del nombre, la fama, los atributos, las formas, etc., de la Suprema Verdad Absoluta, que son todos espirituales. Dichas personas, aunque no son aptas para participar de las actividades del Señor, pueden verlo a Él como el arcâ-vigraha, el cual desciende al mundo material únicamente para distribuirles gracias a las almas caídas, incluso a las mujeres, äûdras y dvija-bandhus anteriormente citados. Como esas almas caídas no pueden ver nada que esté más allá de la materia, el Señor consiente en entrar en todos y cada uno de los innumerables universos, en forma de Garbhodakaäâyî Viëòu, de cuya depresión cual loto que tiene en el centro de Su abdomen trascendental crece un tallo de loto, y así nace Brahmâ, el primer ser viviente del universo. En consecuencia, al Señor se le conoce como el Pâôkajanâbhi. El Señor Pâôkajanâbhi acepta el arcâ-vigraha (su forma trascendental) hecho de diferentes elementos, es decir, una forma dentro de la mente, una forma hecha de madera, una forma hecha de tierra, una forma hecha de metal, una forma hecha de joyas, una forma hecha de pintura, una forma dibujada en la arena, etc. Todas esas formas del Señor siempre están decoradas con guirnaldas de flores de loto, y en el templo de la adoración debe haber una atmósfera apacible, para atraer la atención ardiente de los no devotos que están siempre dedicados a pleitos mundanos. Los meditadores adoran una forma dentro de la mente. Por lo tanto, el Señor es misericordioso incluso con las mujeres, los äûdras y los dvija-bandhus, siempre y cuando accedan a visitar el templo y adoren las diferentes formas hechas para ellos. Esos visitantes de los templos no son idólatras, como alegan algunos hombres que poseen un escaso acopio de conocimiento. Todos los grandes âcâryas establecieron dichos templos de adoración en todos los lugares, tan sólo para favorecer a los poco inteligentes, y uno no debe hacerse pasar por alguien que ha trascendido la etapa de la adoración en el templo, mientras se halle de hecho en la categoría de los äûdras y las mujeres, o más bajo que ellos. Uno debe comenzar a ver al Señor a partir de Sus pies de loto, elevándose gradualmente hasta los muslos, la cintura, el pecho y la cara. Uno no debe tratar de mirar al Señor a la cara, sin estar acostumbrado a ver los pies de loto del Señor. Ärîmatî Kuntî, por ser la tía del Señor, no comenzó a verlo desde los pies del loto, debido a que el Señor hubiera podido sentirse avergonzado, y, así pues, Kuntîdevî, sólo para evitarle al Señor una situación incómoda, comenzó a verlo justo por encima de Sus pies de loto, es decir, desde la cintura del Señor, elevándose gradualmente hasta la cara, y descendiendo luego hasta los pies de loto. En total, allí todo está en orden.

VERSO 23

yathâ hèëîkeäa khalena devakî
kaêsena ruddhâticiraê äucârpitâ
vimocitâhaê ca sahâtmajâ vibho
tvayaiva nâthena muhur vipad-gaòât

yathâ—como si fuera; hèëîkeäa—el amo de los sentidos; khalena—por los envidiosos; devakî—Devakî (la madre de Ärî Kèëòa); kaêsena—por el rey Kaêsa; ruddhâ—encarcelada; ati-ciram—durante mucho tiempo; äuca-arpitâ—afligida; vimocitâ—liberada; aham ca—yo también; saha-âtma-jâ—junto con mis hijos; vibho—¡oh, Tú, el grande!; tvayâ eva—por Su Señoría; nâthena—como el protector; muhuì—constantemente; vipat-gaòât—de una serie de peligros.

TRADUCCIÓN

¡Oh, Hèëîkeäa, amo de los sentidos y Señor de señores!, Tú has liberado a Tu madre, Devakî, quien por mucho tiempo estuvo encarcelada y atormentada por el envidioso rey Kaêsa, y a mí y a mis hijos nos has librado de una serie de constantes peligros.

SIGNIFICADO

Devakî, la madre de Kèëòa y hermana del rey Kaêsa, fue puesta en prisión junto con su esposo, Vasudeva, debido a que el envidioso Rey tenía miedo de que el octavo hijo de Devakî (Kèëòa) lo matara. El Rey mató a todos los hijos de Devakî que nacieron antes de Kèëòa, pero Kèëòa se escapó del peligro del infanticidio, porque fue trasladado a la casa de Nanda Mahârâja, el padre adoptivo del Señor Kèëòa. Kuntîdevî, junto con sus hijos, también fue salvada de una serie de peligros. Pero Kuntîdevî fue muchísimo más favorecida, porque el Señor Kèëòa no salvó a los otros hijos de Devakî, mientras que salvó a los hijos de Kuntidevî. Esto se debía a que el esposo de Devakî, Vasudeva, estaba vivo, mientras que Kuntîdevî era viuda, y no había nadie que la ayudara, con la excepción de Kèëòa. La conclusión de esto es que Kèëòa favorece más a un devoto que está en mayores peligros. A veces Él pone a Sus devotos puros en tales peligros, porque en esa condición de desamparo el devoto se apega más al Señor. Cuando más apego hay por el Señor, más éxito hay para el devoto.

VERSO 24

viëân mahâgneì puruëâda-daräanâd
asat-sabhâyâ vana-vâsa-kècchrataì
mèdhe mèdhe ’neka-mahârathâstrato
drauòy-astrataä câsma hare ’bhirakëitâì

viëât—de veneno; mahâ-agneì—del gran fuego; puruëa-ada—los caníbales; daräanât—por combatir; asat—viciosa; sabhâyâì—asamblea; vana-vâsa—exiliados al bosque; kècchrataì—sufrimientos; mèdhe mèdhe—una y otra vez en la batalla; aneka—muchos; mahâ-ratha—grandes generales; astrataì—armas; drauòi—el hijo de Droòâcârya; astrataì—del arma de; ca—y; âsma—indicando tiempo pretérito; hare—¡oh, mi Señor!; abhirakëitâì—protegidos por completo.

TRADUCCIÓN

Mi querido Kèëòa, Vuestra Señoría nos ha protegido de un pastel envenenado, de un gran fuego, de caníbales, de la asamblea viciosa, de sufrimientos habidos durante nuestro exilio en el bosque y de la batalla en la que lucharon grandes generales. Y ahora nos ha salvado del arma de Aävatthâmâ.

SIGNIFICADO

Aquí se presenta una lista de encuentros peligrosos. Devakî fue puesta una sola vez en dificultades por su envidioso hermano, aparte de lo cual ella estuvo bien. Pero Kuntîdevî y sus hijos fueron puestos en dificultades una vez y otra por años de años. Ellos fueron hostigados por Duryodhana y el bando de éste a causa del reino, y todas y cada una de las veces el Señor salvó a los hijos de Kuntî. Una vez, a Bhîma se le administró veneno en una torta; en otra oportunidad, fueron puestos en una casa hecha de laca a la que se prendió fuego; y una vez, Draupadî fue llevada a rastras, y se hicieron intentos de insultarla tratando de desnudarla en la viciosa asamblea de los Kurus. El Señor salvó a Draupadî al suministrarle una inconmensurable longitud de tela, y el bando de Duryodhana no pudo verla desnuda. De igual modo, cuando ellos estaban exiliados en el bosque, Bhîma tuvo que pelear con el demonio caníbal Hiàimba Râkëasa, pero el Señor lo salvó. Y allí no acabó todo. Después de todas esas tribulaciones, hubo la gran Batalla de Kurukëetra, y Arjuna tuvo que enfrentarse con grandes guerreros, tales como Droòa, Bhîëma y Karòa, todos ellos poderosos guerreros. Y finalmente, incluso cuando todo ya había terminado, apareció el brahmâstra que el hijo de Droòâcârya lanzó para matar al niño que se hallaba en el vientre de Uttarâ, y, así pues, el Señor salvó al único descendiente de los Kurus que sobrevivió, Mahârâja Parîkëit.

VERSO 25

vipadaì santu tâì äaävat
tatra tatra jagad-guro
bhavato daräanaê yat syâd
apunar bhava-daräanam

vipadaì—calamidades; santu—que ocurran; tâì—todas; äaävat—una y otra vez; tatra—allí; tatra—y allí; jagat-guro—¡oh, Señor del universo!; bhavataì—Tu; daräanam—encuentro; yat—aquello que; syât—es; apunaì—nunca más; bhava-daräanam—viendo la repetición del nacimiento y la muerte.

TRADUCCIÓN

Yo quiero que todas esas calamidades ocurran una y otra vez, de modo que podamos verte una y otra vez, pues verte a Ti significa que ya no veremos más los reiterados nacimientos y muertes.

SIGNIFICADO

Por lo general, los afligidos, los necesitados, los inteligentes y los indagadores, que hayan realizado algunas actividades piadosas, adoran al Señor o lo comienzan a adorar. Otros, prósperos tan sólo en fechorías, sin importar su posición, no pueden acercarse al Supremo, debido a que la energía ilusoria los desencamina. En consecuencia, si a una persona piadosa le ocurre alguna calamidad, no tiene más recurso que refugiarse en los pies de loto del Señor. Recordar constantemente los pies de loto del Señor significa irse preparando para liberarse del nacimiento y la muerte. Por lo tanto, aunque haya supuestas calamidades, son bien recibidas, porque nos dan la oportunidad de recordar al Señor, lo cual significa la liberación.

Aquel que se ha refugiado en los pies de loto del Señor, que se considera que son el bote más apropiado para cruzar el océano de la nesciencia, puede alcanzar la liberación tan fácilmente como uno salta por sobre los hoyos que hacen las pezuñas de un ternero. Esta clase de personas están destinadas a residir en la morada del Señor, y no tienen nada que ver con un lugar en el que hay peligro a cada paso.

El Señor certifica en la Bhagavad-gîtâ que este mundo material es un lugar peligroso y lleno de calamidades. Gente poco inteligente elabora planes para adaptarse a esas calamidades, sin saber que de por sí la naturaleza de este lugar es la de estar lleno de ellas. Esa gente no tienen ninguna información acerca de la morada del Señor, la cual está llena de bienaventuranza y en la que no hay ninguna traza de calamidades. Es deber de una persona cuerda, por lo tanto, permanecer imperturbable ante las calamidades mundanas, que ocurrirán sin falta en todas las circunstancias. Mientras se sufre toda clase de infortunios inevitables, uno debe progresar en lo referente a la comprensión espiritual, debido a que ésa es la misión de la vida humana. El alma espiritual es trascendental a todas las calamidades materiales; en consecuencia, las supuestas calamidades se designan como falsas. Puede que un hombre tenga un sueño en el que un tigre lo devora, y puede que él llore por esa calamidad. En realidad, no hay ningún tigre ni ningún sufrimiento; se trata simplemente de un sueño. De la misma manera, todas las calamidades de la vida se dice que son sueños. Si alguien es lo suficientemente afortunado como para ponerse en contacto con el Señor por medio del servicio devocional, todo es ganancia. El contacto con el Señor mediante cualquiera de los nueve servicios devocionales, siempre es un paso hacia adelante en la senda que va de vuelta a Dios.

VERSO 26

janmaiävarya-äruta-ärîbhir
edhamâna-madaì pumân
naivârhaty abhidhâtuê vai
tvâm akiñcana-gocaram

janma—nacimiento; aiävarya—opulencia; äruta—educación; ärîbhiì—por la posesión de la belleza; edhamâna—aumentando progresivamente; madaì—embriaguez; pumân—el ser humano; na—nunca; eva—jamás; arhati—merece; abhidhâtum—dirigirse con sentimiento; vai—indudablemente; tvâm—Tú; akiñcana-gocaram—aquel a quien el hombre exhausto de lo material puede acercársele fácilmente.

TRADUCCIÓN

Mi Señor, Vuestra Señoría es fácilmente accesible, pero únicamente para aquellos que están exhaustos de lo material. Aquel que está en la senda del progreso [material], tratando de mejorarse con un linaje respetable, gran opulencia, educación elevada y belleza física, no puede acercarse a Ti con un sentimiento sincero.

SIGNIFICADO

Desde el punto de vista material, estar adelantado significa nacer en una familia aristocrática y poseer grandes riquezas, educación y atractiva belleza personal. Todos los hombres materialistas están tratando como locos de poseer todas esas opulencias materiales, y eso se conoce como el avance de la civilización material. Pero el resultado de eso es que por poseer todos esos bienes materiales, uno se envanece artificialmente, embriagado por esas posesiones temporales. En consecuencia, esas personas envanecidas con lo material son incapaces de proferir el santo nombre del Señor, dirigiéndose a Él con sentimiento y diciendo: “¡Oh, Govinda!, ¡oh, Kèëòa!”. En los äâstras se dice que con proferir una sola vez el santo nombre del Señor, el pecador se libra de una cantidad de pecados que es incapaz de cometer. Tal es el poder de proferir el santo nombre del Señor. No hay la menor exageración en esta afirmación. De hecho el santo nombre del Señor tiene una potencia así de poderosa. Pero esos proferimientos tienen además una calidad. Depende de la calidad del sentimiento. Un hombre desamparado puede proferir con sentimiento el santo nombre del Señor, mientras que un hombre que profiere el mismo santo nombre con gran satisfacción material, no puede ser igual de sincero. Puede que una persona envanecida con lo material profiera el santo nombre del Señor de vez en cuando, pero ella es incapaz de proferir el nombre con calidad. Por consiguiente, los cuatro principios del avance material, es decir, 1) elevado linaje, 2) buenas riquezas, 3) educación elevada y 4) belleza atractiva, son, por así decirlo, cualidades que incapacitan para progresar en la senda del avance espiritual. La cobertura material del alma espiritual pura es un aspecto externo, de la misma manera que la fiebre es un aspecto externo del cuerpo enfermo. El proceso general consiste en disminuir el grado de la fiebre, y no agravarla con un mal tratamiento. A veces se ve que personas adelantadas espiritualmente se vuelven pobres en lo material. Eso no es causa de desánimo. Por otra parte, ese empobrecimiento es un buen signo, al igual que lo es el descenso de la temperatura. El principio fundamental de la vida debe ser el de disminuir el grado de la embriaguez material, la cual lo conduce a uno a engañarse cada vez más el lo referente a la finalidad de la vida. Las personas muy engañadas no son aptas en absoluto para entrar en el reino de Dios.




continuamos...

La Historia de la Reina Kunti es muy hermosa pero prefiero que la indageis ustedes mismos, yo solo deseo hablar de la Tribulación. Ella cierta vez se encontraba con el Propio Sri Krishna, y le dijo: Mi Señor, se que aquellos que por su austeridades, penitencia, votos, y una gran devoción a Tus Hermosos pies de lotos, pueden verte y vivir esta historia, en la  propia vida y que incluso estando contigo, la vida se convierte en una Gran Tribulación, pero yo solo te pido una cosa, aunque tengamos que llorar, sufrir insufribles sufrimientos, una y otra vez deseo no perder Tus Pies de Lotos, que nunca me separen de Ti, esa es mi unica felicidad, el estar contigo vida tras vida.

Cuando el Señor se acerca a alguien en la vida las cosas dejan de ser fáciles, y la vida se convierte en lo que los hombres comunes y corrientes dirian una pesadilla, otros dirian que es la fatalidad, pero es que estár con el Ser Mas hermosos de la Creación, hay que derramar el tanque de lágrimas que hayamos acumulados en todas las vidas vividas.

Solo pueden soportar dicha vida los hombres elevados, que sufren de una manera terrible y por eso sus vidas son héroicas.

Cuando Dios se va solo queda el Paraiso, para los Devotos, y algun aroma de Su presencia. Ese Paraiso se aparta cuando el Señor está cerca.

Los Devotos que conocen esto prefieren pasar dicha Tribulación con solo estar en Su presencia.

Esa es la cuna de las Grandes Almas, de los Grandes Héroes, y quizás las Madre que Gesta todo tipo de Mitologías, llenas de la Vidas de los Distintos Devotos.

Hace poco una compañera me preguntó: ¿Porqué las personas hacen Penitencias? ¿Porqué ayunan? ¿Por qué viven en la Austeridad?

Yo que soy una persona con pocas luces (simbolo de poca inteligencia), le respondí: - Para no perder las Huellas que dejan los Hombres Sagrados a los cuales sigen. Ya que no están personalmente con ellos, de alguna manera hay que seguir sus principios religiosos. Pues si no lo hicieramos el océano mundanal con sus olas encrespadas, haria que nos olvidasemos, del Señor Supremo, del Mundo Sagrado, de los Sabios-Santos, del Bien de la Bondad, del sacrificio, de la austeridad, de la vida de los santos, del Señor Supremo y de Sus Bienquerientes Devotos.

Ese rastro que es tan dificil de seguir, pues muchas veces no tenemos a nadie que nos lo comunique. Y si no somos estrictos podemos perderlos, e incluso siendo estrictos también se suele perder. Debemos acogernos a la Misericordia del Señor, para que seamos lo que hemos elegido en Vida, y no tengamos que arrepentirnos.

El Grupos de Sabios-Santos, apenas dejan en realidad huella, pues sus pies son ligeros y sus cuerpos tenues, y a veces hay alguien al final que borra las huellas para que nadie sepa nada.

Mirad a los cinco Pandavas, a la Reina Kunti, a Prahlada, etc. A todos y cada uno de ellos cuya vida no solo fue ejemplar sino heróica.

Para cualquiera que leyó estos libros vio en ellos una Pesadilla,y cuando el libro o los personajes encuentran el alivio de haber conseguido lo que a lo largo de sus vidas deseaban les llega la hora de buscar a Su querido Amigo, Sri Krishna, que es la Unica Alegría que habían conseguido pero que ellos no se habian dado cuenta.

Lucharon todas sus vidas por rescatar sus reino, robado o quitado por sus primos, pero tenian el Bien mas preciado, Sri Krishna, que les ayudó a rescatarlos después de limpiar la Tierra entera de tanto seres demoniacos.

Al final comprendieron que el propio reino no era por lo que habian luchado sino que era una mera excusa para estar en la Austeridad Necesaria para estar junto a Dios. Al lograr el Objetivo Material, pierden el Bien Amado.

Pero ellos como son Puros, lo comprenden y dejan el Reino en Manos Adecuadas uno o en varios de Sus Nietos. Su nieto Maharaja Pariksit.

Y ellos van en busca del Señor que era en Verdad lo que ellos mas habian amado. El Señor les puso en esa incertidumbre.

Fueron desterrados al bosque durante 14 años, como en el Ramayana, Sri Rama tuvo que estar también un ciclo de 14 años, en el bosque.

¿Y qué tiempo es 14 años? Si nuestras vidas solo duran en el caso de los Vaishnavas una semana, o en caso de los dioses un solo día.

Pues si la vida humana es de 80 años como promedio, dividiendo 80 años por 14 años y nos dará la porción de vida que invertimos en dicha prueba. O si consideramos que 80 años es igual a una semana sabremos la cantidad de dia u horas que dura dicha prueba....

La Vida Humana Vistas por tres diferentes Seres:

La vida Normal Humana

80 años  + 20 dias por los bisiestos =  960 meses = 28800 días = 691200 horas + 20 dias

Nota: He supuesto un promedio de vida humana de 80 años pero que si sumamos las edades de las personas al morir y sacamos un promedio sería de 70 o de 60 años de vida en general.

Nota: Cada 4 años hay un año bisiesto que suele tener en lugar de 365 dias 366 dias. Esto en el computo del Año Bisiesto Solar, en los Meses Lunares son 13 meses en lugar de 12 meses, el Año Bisiesto Lunar.

La vida vista por los Devotos

1 Semana (devotos Vaishnavas) = 7 Dias = 7 x 24 horas =  168 horas

Nota: Los Vaishnavas piensan que la vida humana es aproximadamente de 7 Días.

La vida humana vistas por los Dioses

1 Día para los Dioses es lo que vive un hombre = 24 Horas Humanas, la vida del Hombre

Nota: Los Dioses nos preguntarán que hicistes con el Dia que te dimos para vivir. Un dia tiene en relación con nuestro horario humano 24 horas.

El ciclo de 14 años corresponden al 17,5 % de nuestra vida (Duración de aprox. 80 años).



Nota: Hubo una vez un Santo Católico que hizo un arreglo con el Sueño, porque quería estar despierto pero el Sueño lo cogia desprevenido, y él se las ingenió para ganarles y se mantuvo despierto durante años.
Notas: Sobre el Dormir.
Pregunta: Quería saber si existe un Santo al que se le pueda pedir por una personita que no duerme bien. Desde ya muchas gracias por su ayuda. Argentina

Respuesta: En el caso que la persona padezca de imsomnio, se invoca a San Desiderio (Didier) de Langrés (en la imagen) y esto porque sus sermones eran tan largos, que la gente dormía en ellos por turnos. Se celebra el 23 de mayo. En el caso de pesadillas y terrores nocturnos, se invoca a San Gil. Se celebra el 1 de septiembre.


También se invoca a San Vito, con la particularidad de que se le pide lo mismo contra el imsomnio, que contra la somnolencia... cosas contrarias. (De santos y animales, o animales y santos)

 
San Desiderio (Didier) de Langrés
 Los Santos y los Animales: http://preguntasantoral.blogia.com/temas/los-santos-y-sus-animales.php
Historia de los Santos: http://preguntasantoral.blogia.com/

Disculpen si hay un error en los Cálculos pero solo lo he puesto de ejemplo para que veamos lo que puede durar las pruebas en los ciclos hindues, católicos, y demás... Lo podrían hacer cada uno de vosotros e incluso añadirles la cantidad de tiempo que pasamos pensando en estupideses, o la cantidad de tiempo que perdemos pensando en lo que hemos perdido, pensando o haciendo insensateces, y veremos que la vida es larga pero el tiempo en el que hemos sido positivos no.... En una palabra el TIEMPO es ORO....

La historia puede ser esta: Los indios atribuyen el descubrimiento al príncipe Bodhi-Dharma, hijo del rey Kosjuwo, quien partió en un largo  peregrinaje con el propósito de predicar el budismo a lo largo del camino. Al final del quinto año, estaba enfermo y débil, entonces por sugerencia de los sabios recogió algunas hojas de un árbol especial y tras beber su infusión, se curó. Sus extraordinarias propiedades estimulantes le permitieron cumplir su promesa. 

La leyenda japonesa  cuenta que al final de los tres primeros años de peregrinación, el Príncipe Bodhi-Dharma un día soñó con todas las mujeres que había amado, que no habían sido pocas. Al despertar se sintió avergonzado, y se le ocurrió hacer una promesa imposible de cumplir: no volver a dormir, y de esta manera no podía volver a soñar con sus pecados. Cuando estaba a punto de sucumbir y quebrantar la promesa, ya que el sueño y el cansancio lo doblegaban, se puso a masticar las hojas de un arbusto que encontró en su camino. Descubrió que tenían la propiedad de mantener sus ojos bien abiertos. (tomado de: http://www.delbuencomer.com.ar/index_archivos/historiadelte.htm)

... Todos los que se adentran al Mundo Vaishnava, tienen que pasar por esa prueba, ciclica de 14 años, pero el objetivo más importante de la prueba no es salir de la prueba, sino mas bien es quedarse en ella. Así estarán cerca de Sri Krishna, pues cuando salgan de la Prueba solo sentiran nostalgia del Amor tan Intenso que sintieron cuando Sri Krishna les protegia, en la adversidad de la vida.

Es como le dijo Poseidón a Odiseo, el Objetivo de este viaje está en el Viaje en Sí Mismo, y debes ser agradecido, pues esa Odisea, es Tu Propia Verdad, no en la Conclusión del Viaje.

Todo viaje iniciatico, no debería nunca acabarse, sino que deberia seguir indefinidamente, sin que tenga un fin. Así es cierto que para algunos podría parecer una pesadilla, si no lo hubiera elegido él mismo. Pero los Viajes Iniciaticos, son Planeados por la Propia Deidad, para estar cerca del Devoto y Favorecerlo.

Recordar el desastre de los Argonautas, de la Odisea, de Perseo, todas son tragedias, pero dentro del viaje, es una prueba y otra prueba, en la cual el Héroe se siente GRANDE. Concluida el viaje o la aventura, todo parece insulso, y además siempre mueren los participantes.

Recordar que a nadie en este mundo le gusta la Penitencia, la Escasez, el Hambre, ni nada que se le parezca. A todos nos gusta la Opulencia, la Riqueza, y todo esto. Cuando se pierde todo uno trata por todos los medios de rescatarlos. Sin saber que es una gracia que Dios nos da para que lo conozcamos. Recordar que los Sabios-Santos, viven en las Austeridad más abyecta, que es la unica forma de vivir con el Supremo en la Propia Vida Humana.

Recuerdo una cosa que leí sobre el hombre solitario en Austeridad. Que un hombre solitario en Austeridad, siempre se le acerca o está en las Inmediaciones la Mujer Bella. La Devi, para atenderlo y ayudarlo.

Donde esté la Austeridad está la Belleza. Una no puede vivir sin la Otra.

http://4.bp.blogspot.com/_flkuXi7Qi_4/TLniJunwYJI/AAAAAAAABtM/IEH5yTAGvMo/s1600/Queen+Kunti%27s+Prayers.jpg
Queen+Kunti's+Prayers.jpg

Pongo esto de la Reina Kunti que se encuentra en el Perro y el Rey Yudhisthira:

Karna lo tuvo antes de conocer al Rey Pandu, cuando aun no estaba casada.

Fue como una prueba, para probar el Mantra que le había dado el Sabio Durvasa Muni, por su buen comportamiento, y sus atenciones, a este Sabio que era dificil de agradar.

http://store.krishna.com/catalog/BLBS289_b.jpg
Cierta vez la Reina Kunti le llegó como invitado el Sabio Durvasa con sus miles de devotos, y les preparó arroz con leche. Cuando un sirviente se las fue a ofrecer, Durvasa Muni, cogió el Bol de arroz cocido con leche, pero estaba tan caliente, que exclamó. Ay de mi, donde pongo yo este bol de arroz con leche, y la Pobrecilla Reina Kunti se hizo una mesa y le dijo: pongala en mi Espalda, hay podrá enfriarse. Y la Soltó sobre la espalda de la Reina Kunti. Que era una niña de 6 a 10 años. Este humilde sirviente que era la Reina Kunti, (Tan hermosas para todos), el Sabio Durvasa le dijo: por haberme atendido tan bien, y evitarme que me quemara mis manos, te enseñaré un Mantra que cuando te sea necesario podrás convocar a cualquier Dios que te apetezca. Y él sin falta acudirá ante tu presencia.

Archivo:Ravi Varma-Draupadi carrying milk honey.jpg
Draupadi cargando leche de miel, óleo del pintor indio Raja Ravi Varma.

Los Sabios no tiran la comida al Suelo, pues ven que la Comida es Dios mismo en la Forma de Alimento, y si hubiera caido el Bol, de arroz con leche, se hubiera desintegrado su propia persona y en definitivas, ¿qué es un sabio-santo? Sino un Bol de Leche y Arroz.

Nota: El Bol caliente no lo soporta ningún ser viviente, pero estamos hablando de seres superiores. Kunti sabía que si molestaba u ofendía al Sabio Durvasa, la maldición de éste haría que su vida completa fuera una pesadilla. Que es para una Reina soportar una hora de dolor.

La Reina Kunti en soledad niña inocente probó el mantras a sola, sin ninguna compañia, y a su presencia se presentó el Dios Surya. ¿Mi querida señorita Kunti, me has llamado? Si, Mi Señor, solo para probar, como un juego.

No querida jovencita, los Dioses, nunca pueden marcharse sin antes ofrecerte una ofrenda. ¿Ofrenda? para qué.

Si mi Amada Kunti, te daré un hijo. Celestial.

Y el Dios Surya se fue. Al poco le nació Karna. Pero para que no se enterara nadie lo arropó con galas reales, he hizo una canastilla con cañas y madera y lo echo río abajo, paró en un remanso del rio, donde vivia un conductor de carro. Se llamaba Radha su esposa, de ahí le pusieron el nombre de Radheya, el hijo de Radha, y Karna, por ser hijo de Surya y Kunti.

Este ser es un ser despreciado y temido, pero es tan valioso como todos los Pandavas. El hijo repudiado, es acogido por la Madre Universal. Y atendido como si de un rey se tratara, a la larga consiguió ser similar a sus propios hermanos. El estuvo en el otro bando para que comprendieramos que ser enemigo no es lo importante, sino la misión de su vida, el orden cosmico, la ley del dharma, el la lleva más allá que cualquier ser humano, y se gana la estima de todos.

Estudien las historias paralela de los hijos repudiados, Rómulo y Remo, Moisés, y si apuramos un poco todo niño arrojado del habita familiar, (por su puesto a cada persona según su GRANDEZA, o Pequeñez, etc.

Los seres que vienen de los dioses, reyes, o personaje importante (depende en que campo tenga su importancia, economico, social, erudición, sabiduría, santidad, etc.) pues tendrán una vida similar correspondiente a su grandeza, aunque lo acoja un simple varquero, panadero, lechero, o vagabundo.

Los seres sencillos también tienen que tener algo para que la madre natural no lo pueda tener en su hogar, ni cercano a los suyos, algo grande tienen en sí, también tendrán grandes faltas....

Pero a ambos al grande y al pequeño lo antiende la Madre Divina disfrazada, de reina en el caso de Moisés, Loba en el caso de Rómulo y Remo, o una simple directora de colegio interno....







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GENERAL

Caitanya Mangala, CA, USA: KulimeLA 2009: Bhajan Kutir – Volume 3 CD now available at Krishna.com!



PLANET ISKCON


 
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Sent: Wednesday, November 03, 2010 7:07 AM
Subject: Planet ISKCON - 41 new articles

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"Planet ISKCON" - 41 new articles

  1. Australian News: Ratha Yatra during Campbelltown Fishers Ghost Festival
  2. ISKCON Melbourne, AU: Festival of Fiji: 19th - 27th November
  3. H.H. Satsvarupa das Goswami: Govardhana Section Again
  4. Gaura Vani, USA: Radhanath Swami in Washington DC this Saturday November 6th
  5. Australian News: ISKCON Italia: The Video
  6. Caitanya Mangala, CA, USA: KulimeLA 2009: Bhajan Kutir – Volume 3 CD now available at Krishna.com!
  7. Gaura Yoga, NZ: Bhakti Meditation Workshops, advanced series
  8. ISKCON Melbourne, AU: 'Latin-American' Harinama
  9. Madhava Ghosh dasa, New Vrndavan, USA: Solar Thermal Installation
  10. Gaura Yoga, NZ: Sweeeeeeetest festival!
  11. Australian News: The most dynamic web site for devotees of Krishna in Australia
  12. ISKCON Melbourne, AU: Today's Darsana
  13. ISKCON Melbourne, AU: Daily Class - Nanda Mandir Prabhu
  14. ISKCON Transcriptions: HH. Bhanu Swami, SB. 3.32.22, Mayapur Chandrodaya Mandir
  15. Japa Group: Please Join The Japa Group
  16. Bharatavarsa.net: Bhakti Vikasa Swami: The good fortune of the Vrajavasis
  17. Kurma dasa, AU: Cheesecake Consciousness
  18. Devadeva Mirel, Alachua, USA: Cabinet Jewelry Bling Bling!
  19. H.H. Satsvarupa das Goswami: 120
  20. H.H. Satsvarupa das Goswami: One Hundred Prabhupada Poems
  21. H.H. Satsvarupa das Goswami: Images of Devotion
  22. Bharatavarsa.net: Book distribution seminar: A Gesture of Kindness
  23. Book Distribution News: A Gesture of Kindness
  24. Rupa Madhurya das, TX, USA: Bhajan - Kalachandji's Kirtan Group @ Denton Unitarian Church - Jiv Jago Jiv Jago - 3/6
  25. Dandavats.com: The Story of Sri Sri Radha Paris-Isvara
  26. Dandavats.com: New Gokul farm at Bhaktivedanta Manor to officially open
  27. Dandavats.com: Third & Forth day Update of Vraj Parikrama-2010 (Mathura & Madhuvan)
  28. Dandavats.com: Devaki Mayi dd jps leaving her body, urgent prayers needed please
  29. Dandavats.com: Why does my child do Sanskrit?
  30. New Vrndavan, USA: Dipavali and Govardhan Puja
  31. Subhvavilasa das ACBSP, Toronto, CA: Hare Krishna in a Broadway musical...
  32. Giridhari das, Brasilia, Brazil: ISKCON’s Newest Deities!
  33. Ananda Subramanian, Iowa, USA: One eternal Instruction
  34. H.H. Sivarama Swami: Dayavira d, Bhima d, Bn Ilona, Nandagopa ask questions
  35. Yoga of Ecology, Bhakta Chris, USA: UN Invites Hungary's Eco-Valley Foundation To Attend COP16
  36. ISKCON Transcriptions: Transcriptions of the lectures on Srimad-Bhagavatam from Mayapur Chandrodaya Mandir
  37. Gouranga TV: Holy name festival 2010 New Vraja-dhama
  38. New Vrindavan, USA: Srila Prabhupada's Disappearance
  39. ISKCON Melbourne, AU: Daily Class - Bhakta Prabhu
  40. New Vrindavan, USA: Govardhan Puja & Diwali 2010
  41. Japa Group: Executing Our Spiritual Duties
  42. More Recent Articles
  43. Search Planet ISKCON
  44. Prior Mailing Archive

Australian News: Ratha Yatra during Campbelltown Fishers Ghost Festival

Hare Krishna Friends,
You are all invited to participate in the upcoming Palanquin Ratha Yatra in Campbelltown as part of the local Fisher’s Ghost Street Parade – SATURDAY 6th November 2010 – Time: 1pm.
WHEN:
SATURDAY 6th November 2010
Parade starts at 1pm. (Get there early)

WHERE:
Queen St, Campbelltown, New South Wales.

Don’t miss this opportunity to personally pull Lord Jaganatha’s Chariot and rapidly progress in your spiritual life!
Bring your family and friends along. All are welcome! Free Admission!
Please forward this email to your family and friends.
Fishers Ghost festival web site
Photo from last year

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ISKCON Melbourne, AU: Festival of Fiji: 19th - 27th November

fiji

Besides the remembrance of the Damodara pastimes during the month of Kartik,
you are also invited to remember the lila of Krsna and Kaliya.

Indeed, there is an elaborate festival organised in Fiji, where the blessed serpent Kaliya now resides with his many hoods marked with the lotus footprints of Krsna!

This grand celebration will launch the opening of the new 'Radha-Damodara' temple in Sigatoka.
All welcome!

For more information please contact
Sri Radha Vallabha Dasa - 0413 361 061 or
Brihad Banu Dasa - 0401 188 092
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H.H. Satsvarupa das Goswami: Govardhana Section Again

www.sdgonline.org. SDGonline Daily updates
Free Write

I turned again at random to Canto 3, chapter 19, text 31. “Sri Maitreya continued: After thus killing the most formidable demon Hiranyaksa, the Supreme Lord Hari, the origin of the boar species, returned to His own abode, where there is always an uninterrupted festival. The Lord was praised by all the demigods, headed by Brahma.”
In this situation the Lord assumed the form of a boar to kill the demon Hiranyaksa and pick up the earth from the Garbha Ocean. Thus He became adi-sukara, the original boar. In the material world a boar or pig is considered most abominable but the adi-sukara, the Supreme Personality of Godhead was not treated like an ordinary boar. Even lord Brahma and the other demigods praised the Lord’s form as a boar.
The verse confirms that the Lord appears from His own abode just to kill the demons and miscreants. The statement that the Lord returned to His own abode indicates that He has His own particular residence. Although the Lord has His particular abode He is all-pervasive. The impersonalists accepts the all-pervasive aspect but they cannot understand His localized situation in His transcendental abode where He is always engaged in transcendental pastimes. Utsava means “pleasure”. Utsava, the expression of complete happiness is always present in Vaikuntha-loka, the abode of the Lord, who is worshipable by demigods like Brahma, to say nothing of other less important entities such as human beings. (This is the same text as yesterday’s entry)
Quite a few children came to the house for Halloween evening trick or treat. Baladeva sat on the porch wearing a third eye on his forehead and flanked by two face-carved pumpkins with burning candles inside of them. I took a turn and gave out some candies also. The children wore elaborate costumes. One came as Death in a hooded black robe with no face visible, another came completely wrapped in bandages as a mummy and a girl came dressed as a cowboy. It lasted for several hours until they had a parade down the street with a fire truck followed by all the trick-or-treaters which ended at the fire house where a party was held. I was glad when it was over. No pranks were played on our home.
I had a dream I was at a kind of commencement celebration for ISKCON devotees but it was also like graduating from high school. I had an idea of how the program should go and I wanted to tell the organizers to convince then to do it my way. I heard TKG speaking/preaching over a loud speaker. I decided he was giving a class to a group of devotees. I admired that he was speaking strongly but I felt some confidence that I was immersed in Krishna conscious philosophy and could also speak well. Then I wandered off campus into town where there was a big display of paintings. I thought the paintings looked simple and nice and thought they resembled the art work I used to do only not as rough. The paintings had an effect of colored lights shining through them from the back. I asked one of the employees “How do you create the lights coming through the paintings?” My voice was very weak and he couldn’t hear me. Then I saw for myself some paintings that had lights exposed. It was an exiting atmosphere. When I woke up from the dream I thought of painting. I asked Baladeva to show me the basement space they have prepared for me to paint. It has a cork insulated floor, not a very big space but adequate. It’s not finished yet but I told him I feel ready to paint. We need more supplies, including paint.
We are reading the Govardhana section of Krsna book again. Krishna tells them that they don’t have to depend on Indra for the rain. He has to send the rain as a result of their performing their assigned duties in varnasrama. Nanda Maharaja has said that they have to pacify Indra because he sends rain and rain is so important. But Krishna countered this by saying they had nothing to do with Indra, the rains would come by their own accord according to the duties of the cowherds men.
I want to start collecting my poems from the journal so I can read them to Narayana Kavaca. He said someday he’d like to get a big collection of my poems and according to his own taste make a collection of them which I could publish in a book. I liked the idea—a selection of the best according to someone’s taste. I’ve been playing Beethoven’s string quartets while writing and it’s a nice accompaniment. The U.S. poet laureate Billy Collins often put statements in his poem that he is listening to jazz.
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Gaura Vani, USA: Radhanath Swami in Washington DC this Saturday November 6th


Radhanath-Swami
His Holiness
Radhanath Swami will be having a Book Reading at the Busy Boys and Poets book store this Saturday, November 6th at 6PM. He will be reading excerpts from his memoir- The Journey Home. It is a Free event and books will be available for purchase in the book store for signing.
2021 14th St. NW [at V St.], Washington, DC.
RNS at Busy Boys
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Australian News: ISKCON Italia: The Video


One of the great things about the Internet is that it can allow us to see and hear about people, places and things we might never normally gain access to. The rise of Internet video allows us to learn about, and be inspired by, the activities of other devotees all over the world.
The video you are about to see showcases the activities and locations of the devotees of Lord Krishna in Italia (that’s how they say it there). You will see temples with beautiful deities, prasadam restaurants, Harinam sankirtan and more. So click play and visit Italia… Ciao!


Originally published by Dandavats.com
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Caitanya Mangala, CA, USA: KulimeLA 2009: Bhajan Kutir – Volume 3 CD now available at Krishna.com!


KulimeLA 2009: Bhajan Kutir – Volume 3 CD is now available from the Kuli Mela Outlet @ Krishna.com!

Heartfelt Kirtans with Krishna Kishor & Visvambhar (Mayapuris), Radhanath Swami, Bada Haridas, Aniruddha das, Gopal Krishna and more…

CLICK HERE to hear previews of the tracks and to check out the growing Kuli Mela video and audio selections…

In ancient Sanskrit, Kirtan is the sacred, joyful, and spontaneous congregational singing and dancing for the glorification of God. A “Bhajan Kutir” is a special place dedicated to Kirtans. “Kuli” refers to a member of a “Community.” “Mela” means “Festive Gathering.” Combined, “Kuli Mela” tranforms into “A Celebration of Community.” These Kirtans were recorded live in the KulimeLA 2009 Bhajan Kutir at the ISKCON New Dwarka Temple in Los Angeles California.
The Kuli Mela Association is a 501(C)(3) non-profit organization dedicated to serving an international community by supporting and encouraging its members to come together as friends in service, association and empowerment, with an emphasis on spirituality. All proceeds from the sale of this album go to Kuli Mela Association and help facilitate future gatherings and recordings. Please support us by purchasing this album!

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Gaura Yoga, NZ: Bhakti Meditation Workshops, advanced series

The first series was a hit! so now for an extended round…

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ISKCON Melbourne, AU: 'Latin-American' Harinama

latin
Now that's another opportunity to do some serious preaching during Kartika.
This outing promises to be most colourful so please imbibe the mood!

On the topic of  Harinama Sankirtana, for this most auspicious month Kanapathy Prabhu has vowed to go on harinama EVERYDAY.
What a vow!

Whoever is interested to join him can contact him on 0416 409 130 and claim a share on that abundance of mercy pouring down from Lord Caitanya.
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Madhava Ghosh dasa, New Vrndavan, USA: Solar Thermal Installation

Yesterday we had a couple of guys come out from near Athens, OH who did a site evaluation for installing a solar thermal device, which is to say a solar hot water heater.  We will be putting up two flat panel collectors on our roof and a 120 gallon storage tank next to our existing hot water heater.
Food grade antifreeze will be heated in the collectors and when warmer than the water in the storage tanks will circulate through a heat exchanger in  the storage tank and heat that water.  When the regular hot water heater is called upon, the replacement water will be drawn from the storage tank.  I will turn down the thermostat in the existing electrical hot water heater which will reduce off cycle standby losses.  Because the water coming in will be preheated, it will recover much quicker so it won’t need to be as hot.
Now the hot water we use has to be mixed with cold water , so even turning it down it will still be plenty warm for our needs.
There will be a control system mounted near the storage tank. I asked if  there will be a way I can monitor the temperatures in the storage tank on my computer and the guy said there was a company that was wanting to give him some expensive equipment that would do that, in exchange for which they want to  be able to capture the data over the internet so that might happen at no extra cost for me.
The only hold up now is waiting for an Amish roofing crew that is coming to install a white standing seam metal roof for our house and garage. Standing seam metal roofing has a 40 year guarantee, longer than asphalt shingles but it costs a lot more also. The thing is if it is white, there is a 30% Federal Tax credit available for it. This is because white roofs reflect heat and reduce demands for energy for cooling during the hot months.
The 30% Federal Tax credit also applies to the solar water heater. IN addition there is  a West Virginia state income tax credit, so I will be getting almost half the cost of the solar thermal system paid for with tax savings.
It has been years (decades?) since we earned enough to pay any income tax, but due to the upfront money  we received this year for leasing our gas rights we will be paying some so this is the year to take advantage of these tax credits for us  because next year we are most likely back to not earning enough for owing income taxes again.
Our water is heated by electricity which here means coal fired electricity which is about the most damaging nonrenewable energy in terms of its impact on the environment in both its extraction and in the burning processes.  What to speak of the problems with gob pits and fly ash storage. So going solar will lessen our dependence on coal and help the environment.
Hopefully this will all transpire by Thanksgiving, I will update as it happens.

Filed under: Cows and Environment
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Gaura Yoga, NZ: Sweeeeeeetest festival!


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Australian News: The most dynamic web site for devotees of Krishna in Australia


ISKCON.net.au is the web site of the Melbourne Hare Krishna Community, and Mahaprabhu Mandir, the ISKCON temple at 197 Danks St, Albert Park. This is probably the most dynamic web site for devotees of krishna in Australia, with new updates on a daily basis.

In the left column the web site has a host of interesting links to other location on the internet. You will find links to take you to the latest news, to audio pages, cooking, education, devotee blogs and much more.
Every day the Srimad Bhagavatam class at the Melbourne temple is recorded and posted at www.iskcon.net.au for the eternal spiritual benefit of devotees in Australia and around the world.
According to the footer message www.iskcon.net.au is 6 years old and has received 4,406,975 page views.
Share this story your way:PrintFacebookTwitterGoogle BookmarksStumbleUponYahoo! Buzzdel.icio.usDiggLiveMySpacePDF
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ISKCON Melbourne, AU: Today's Darsana

03/11/10

Here's a little
slideshow of Their Lordships in Their red and white sets.
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ISKCON Melbourne, AU: Daily Class - Nanda Mandir Prabhu

SB 11.26.18 - Fleeting beauty of the material nature and the eternal beauty of Krishna.
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ISKCON Transcriptions: HH. Bhanu Swami, SB. 3.32.22, Mayapur Chandrodaya Mandir

Transcriptions of the lectures on Srimad-Bhagavatam from Mayapur Chandrodaya Mandir
Transcribed by Ananda Tirtha Prabhu
HH Bhanu Swami:  So this is a very conclusive verse and we will see in the purport that Srila Prabhupada also has given us a very decisive conclusion, As we know the Srimad Bhagavatam is the final word in all spiritual literature. And what is the conclusion? The conclusion is that we should worship Krishna, no devata, and not even any other form of the Lord – just Krishna because he is svayam Bhagavan and we should not perform any other activities even though those activities maybe mentioned in the scripture. Of course we shouldn’t do the unscriptural activities but even the scriptural activities we don’t do.
So we have the activities of karma, jnana and yoga mentioned in the scriptures, even those we shouldn’t do. So sometimes we may get a little confused especially because even the Bhagavatam talks about these things and we will see in Bhagavad-gita also it takes place. For instance we have a conversation between Krishna and Arjuna in Bhagavad-gita and Krishna discusses jnana and karma in the first six chapters and then finally gets to bhakti in chapter seven and then He goes back to jnana again in chapters thirteen and fourteen up to eighteen again. So we may get a little confused by all of this….read full story
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Japa Group: Please Join The Japa Group

Please share your realisations with other devotees from around the world...simply send me an introduction email and I will be happy to make you a member:

rasa108@gmail.com

ys

Rasa Rasika dasa

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Bharatavarsa.net: Bhakti Vikasa Swami: The good fortune of the Vrajavasis

How greatly fortunate are Nanda Maharaja, the cowherd men and all the other inhabitants of Vrajabhumi! There is no limit to their good fortune, because the Absolute Truth, the source of transcendental bliss, the eternal Supreme Brahman, has become their friend.
>>> Ref. VedaBase => SB 10.14.32
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Kurma dasa, AU: Cheesecake Consciousness

If you're on a low-fat diet, look away now.
Hello full-fat readers. There seems to be some sort of cheesecake consciousness in the air. I received three requests for a recipe in that many days. It must be this photograph that I published a few days ago:
Kurma's baked cheesecake:
Ok then here's my recipe.
And another.
And finally...
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Devadeva Mirel, Alachua, USA: Cabinet Jewelry Bling Bling!



Scottish architect Charles Rennie Macintosh…
…inspired these pulls!
Another post up at the Horton Brasses Blog. This one is in the “budget remodel” series, giving you ideas how to vamp up your tired kitchen with a quick and shiny fix: new cabinet hardware! To visit the link, click here.
Make sure you share the love and pass this link on to any of  your friends with ugly kitchens. Sometimes a little hint goes a long way…
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H.H. Satsvarupa das Goswami: 120

www.sdgonline.org. SDGonline Daily updates
3:50 A.M.
Namamrta by A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada: “Chanting at the time of death”
“[The priest at King Nabhi’s sacrifice to Lord Vishnu]: Dear Lord, we may not be able to remember Your name, form and qualities due to stumbling, hunger, falling down, yawning or being in a miserable diseased condition at the time of death when there is a high fever. We therefore pray unto You, O Lord, for You are very affectionate to Your devotees. Please help us remember You and utter Your holy name, attributes and activities which can dispel all the reactions of our sinful lives.”
“The real success in life is ante-narayana-smrtih—remembering the holy name, attributes, activities and form of the Lord at the time of death. Although we may be engaged in the Lord’s devotional service in the temple, material conditions are so tough and inevitable that we may forget the Lord at the time of death due to a diseased condition or mental derangement. Therefore we should pray to the Lord to be able to remember His lotus feet without fail at the time of death when we are in such a precarious condition.” (Srimad-Bhagavatam 5.3.12, verse and purport)
If one has chanted loudly and distinctly during his life it is quite possible that even at the time of death he’ll be able to chant with faith and love. Therefore while the body is fit, one should chant the holy name of the Lord. If in a healthy condition we can think of the lotus feet of the Lord and die, it is most fortunate. In old age at the time of death, the throat sometimes becomes choked with mucus or blocked by air. At such time the sound vibration of Hare Krishna, the maha-mantra may not come out. Thus one may forget Krishna. Of course, those who are strong in Krishna consciousness cannot possibly forget Krishna at any stage because they’re accustomed to chanting Hare Krishna, especially when there is a signal from death.
According to a Bengali proverb, whatever spiritual progress one makes in life will be tested at the time of death. In Bhagavad-gita 8.6 it is also confirmed, yam yam vapi smaran bhavam… Whatever one thinks of at the time of death will determine his next body. If one can remember Krishna at death he’s immediately transferred to Goloka Vrndavana or Krishna-loka, and thus his life becomes successful. It was expressed by King Kulasekhara in his mukunda-mala-stotra that he want to give up his body while in a healthy stage, and thus he prayed to Krishna to let him die immediately while he was in good health and while his mind was sound. When Maharaja Pariksit knew he had only seven days to live, many sages gathered and gave him different advice, but when Sukadeva Gosvami arrived he gave him the direction as follows: “My dear king, if you want to be fearless in meeting your death next week (for actually everyone is afraid at the point of death), then you must immediately begin the process of hearing and chanting and remembering God.”
By the grace of the Lord if a devotee at the time of death can simply chant His holy name, then simply by chanting the maha-mantra he immediately surpasses the great ocean of the material sky and enters the spiritual sky. He never has to come back for repetition of birth and death. Srila Prabhupada writes “At that time (of death), even one who throughout his life has practiced chanting the holy name of the Lord may not be able to chant the Hare Krishna mantra very distinctly. Nevertheless, such a person receives all the benefits of chanting the holy name.” (Srimad-Bhagavatam 6.2.49 purport)
I got up from bed at midnight this morning and began my chanting. I did not chant drowsily, but nevertheless it went very slowly. By 3:30 A.M. I had only chanted twelve rounds. I don’t know why it went so slowly. But I should not lament. I was concentrating on the accumulation of the rounds scrupulously, but they just fell short of sixteen. I will do them later and try to make them good rounds, although the early morning is the best time. The quotes from the Namamrta this morning are very sobering. The time of death will not be like a comfortable early-morning session. It may be occasioned by great difficulty. If I find it difficult chanting nowadays in good health, I can just imagine how much more difficulty it will be when I am encumbered by a situation that is forcing my soul out of the body. There is no way to avoid this. Therefore the recommended process is to practice as much as possible to chant while in a good state and pray to Krishna to allow you to chant coherently at the time of death.
King Kulasekhara prayed to be able to die immediately while he was healthy and his mind was entangled in the lotus roots of the holy name. But I am not so brave that I can pray for immediate death. I’m attached to living in this body and besides, I want more time to improve my japa. But now is the time to pray to the Lord that when death does come you will be able to chant His names. There is great promise that the chanting at the end can carry you to the spiritual world and no more returning to this place of misery.
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H.H. Satsvarupa das Goswami: One Hundred Prabhupada Poems

www.sdgonline.org. SDGonline Daily updates
# 77
“Just say, ‘I am your devotee and I like the way you rule. I surrender to you and your teachings. I admire disciples of yours who have deep attachment for you. When I see it— and it’s not always easy to detect because some show off devotion— I’m very attached to it. I want to come close to it. I want it for myself.’ “Go on reciting his twenty-six qualities, how he invited you to participate in 1966 kirtanas, tell of the collection basket in which he collected about $6 an evening and how you sat with him one night and counted it and he said “This is Laksmi-devi” and placed his head to the basket. And you sat up late in his room typing while he ate his night snack of puffed rice. You escorted him to Chambers Street to see the immigration lawyer. He gave you the courage to instantly give up grass (marijuana) as soon as you met him. He sent you to Boston with a rub on your back, he hauled you in, reeled you in again and again. He let you write poems even back then and said they were good. “You made foolish arguments on behalf of the materialists to fuel his arguments on morning walks. He accepted your company. He has left you his purports, and you are studying them. He has left you a great challenge— to live every moment in dedication to Krishna. You misunderstood, failed to appreciate but it’s not too late. Here he is again, with the Lord in your heart Prabhupada and Krishna calling you, ‘Satsvarupa—you are Satsvarupa dasacome on, do it right.’ Don’t get left behind.”
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H.H. Satsvarupa das Goswami: Images of Devotion

www.sdgonline.org. SDGonline Daily updates O Krishna, You know me sitting down at my desk searching for You. Yet You are here everywhere in everything. You have Your all-pervasive form and Your localized personal form as Radha-Kalacandji standing together in the amorous absolute. I prefer Your personal form, not the clock or the glass of water, or even my penmanship. Not the football game, but You two standing before me, black and golden, offering me the chance to worship You as eternal lovers. I am Your child, You are my mother and father, I am an assistant to the gopis making garlands under the instructions of Lalita-devi. I am Prabhupada’s permanent student, always in need of his instruction which he willingly gives me in his vani expansion. I am a writer of things I haven’t realized, but I see the red-bottomed toes of krishna-murti and the healthy Tulasi manjari that Radha extends to You in Her right hand. I see the jari sewn into Your silk clothes and the flowers strewn on the altar. I chanted my rounds—all twelve of them—in view of Radha-Govinda who are dressed in scarlet and silver and have meaning to me. They are representations of Your original form in Goloka Vrndavana, a place I have heard about as most desirable and I want to go there, although the facsimile in India throws me off. I am not a very qualified person yet I keep Your images in my sight and dwell on Them with adoration. Maybe the day will come when I shall realize the actual position of Your forms as the cynosure of my eyes, and I can offer You prasadam with a simple heart. Until then, I gaze upon You with fondness and write with devotion.
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Bharatavarsa.net: Book distribution seminar: A Gesture of Kindness

With little more than a week left in Halifax and the Maritimes of Canada, we were trying to fit in as much book distribution and chanting as we could, weather permitting. The only other obstacle is our minds. There is usually a lot of mental anxiety that comes along with approaching a city full of people.
I begin to think, "I've been on this street many times, and it feels like I've met everyone already."
Despite our many thoughts, we push on and try to understand what it means to become selfless. Many times we are pleasantly surprised.
I was having difficulty stopping people. Still, as one man was approaching me, I thought that he must be unfavourable. I then thought it was a little harsh to pass that kind of judgment, so I decided to say something positive.
"Have a nice day."
He was an average-sized man and walked slower than most, like he had a heavy burden. His clothing looked second-hand and was dirty; maybe he was a street dweller or intoxicated. He didn't even react when I'd said something. As he trudged by, he held out his hand and wanted me to take what he had.
It was a five dollar bill. I accepted the donation and barely noticed that he kept moving.
"Thank you. Wait! Here, take this."
I handed him Sri Isopanisad. He stopped and took the book and looked at it. He looked like he was catatonic, and I could smell his mouthwash. He was silent for a bit and then thanked me twice.
As he turned to go, he resumed his pace and said thank you a third time.
This experience set my mood for the rest of the day. Why be judgemental? His gesture of kindness put my so-called sweet words to shame. To judge others is not my position. It's certainly not up to me to determine whether someone is qualified to receive the matchless gift of Krishna consciousness. Even if it were, judging someone based on external considerations is unfair. Our message helps us understand the equality of all living beings. This man, whoever he was, helped me gain some insight into this.
your servant, Dhruva dasa (Text D:3822709) -------------------------------------------
------- End of Forwarded Message ------
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Book Distribution News: A Gesture of Kindness

With little more than a week left in Halifax and the Maritimes of Canada, we were trying to fit in as much book distribution and chanting as we could, weather permitting. The only other obstacle is our minds. There is usually a lot of mental anxiety that comes along with approaching a city full of people.
I begin to think, "I've been on this street many times, and it feels like I've met everyone already."
Despite our many thoughts, we push on and try to understand what it means to become selfless. Many times we are pleasantly surprised.
I was having difficulty stopping people. Still, as one man was approaching me, I thought that he must be unfavourable. I then thought it was a little harsh to pass that kind of judgment, so I decided to say something positive.
"Have a nice day."
He was an average-sized man and walked slower than most, like he had a heavy burden. His clothing looked second-hand and was dirty; maybe he was a street dweller or intoxicated. He didn't even react when I'd said something. As he trudged by, he held out his hand and wanted me to take what he had.
It was a five dollar bill. I accepted the donation and barely noticed that he kept moving.
"Thank you. Wait! Here, take this."
I handed him Sri Isopanisad. He stopped and took the book and looked at it. He looked like he was catatonic, and I could smell his mouthwash. He was silent for a bit and then thanked me twice.
As he turned to go, he resumed his pace and said thank you a third time.
This experience set my mood for the rest of the day. Why be judgemental? His gesture of kindness put my so-called sweet words to shame. To judge others is not my position. It's certainly not up to me to determine whether someone is qualified to receive the matchless gift of Krishna consciousness. Even if it were, judging someone based on external considerations is unfair. Our message helps us understand the equality of all living beings. This man, whoever he was, helped me gain some insight into this.
your servant, Dhruva dasa (Text D:3822709) -------------------------------------------
------- End of Forwarded Message ------
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Rupa Madhurya das, TX, USA: Bhajan - Kalachandji's Kirtan Group @ Denton Unitarian Church - Jiv Jago Jiv Jago - 3/6

Kalachandji's Kirtan Group performing the bhajan "Jiv Jago Jiv Jago" at the Denton Unitarian Church.
Amala Kirtan (vocals),  Gopi Gita (backup vocals), Gopinath (flute), Kapil (drum), Madri (violin), Sri Rupa (kartals)
Dallas, TX
2010-05-01 
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Dandavats.com: The Story of Sri Sri Radha Paris-Isvara

By Bhaktin Sylvie
In 1973, Srila Prabhupada invited the Supreme Lord, Sri Krishna, to come down to earth and manifest Himself in one of the main city in the world, i. e. Paris. The ceremony took place at "Rue Le Sueur" where the temple building was rented. Attracted by the prayers of Their pure devotee, Radha and Krishna, the divine couple appeared in the fascinating form of Sri Sri Radha Parisisvara
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Dandavats.com: New Gokul farm at Bhaktivedanta Manor to officially open

By Radha Mohan das
At £3 a litre, New Gokul will be selling the most expensive milk in the UK. However, demand is already outstripping supply. Hailed as a blue-print for the future of farming, the cows at the New Gokul project have been described as living in the “Hilton of farms”
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Dandavats.com: Third & Forth day Update of Vraj Parikrama-2010 (Mathura & Madhuvan)

By Lakshman das
In the Vishram Ghat, Mathura , everyone took a vow (Sankalpa) to complete the Parikrama they took Water of Jamuna Maiya and she was witness, recite holy Mantras and perform some rituals. After the ceremony Parikrama start at 7:00am and came back to the residence palce around 9:30am and HH Bhakti Rasamrita Swami described the pastimes of Mathura Lila
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Dandavats.com: Devaki Mayi dd jps leaving her body, urgent prayers needed please

Sikhi Mahiti das:Her husband, Ekanath prabhu, traveled the world for many years as one of HH Jayapataka Swami's servants. Many worldwide devotees know them and may not be aware of the present situation with his wife.
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Dandavats.com: Why does my child do Sanskrit?

Lokanath Swami: Rutger Kortenhorst, a Sanskrit teacher in John Scottus School (JSS) in Dublin, speaks to parents on the value of teaching Sanskrit to children, based on his own experience with the language
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New Vrndavan, USA: Dipavali and Govardhan Puja

New Vrindavan will be celebrating Dipavali, the Festival of Lights and Govardhan Pooja magnificently on Saturday, the November 6th.
On Tuesday, 9th November Srila Prabhupada’s Disappearance Day Celebration will be celebrated as well.
You are all affectionately invited to take part in all these festivities.
Giriraj Govardhan likes plenty of sweets, so if you wish to prepare sweets in the temple kitchen or you like to bring some sweets from your home kitchen……you are most welcome to do so.
Hare Krishna!
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Subhvavilasa das ACBSP, Toronto, CA: Hare Krishna in a Broadway musical...

Picture
Raise your hans up and chant Hare Krishna :)
As reported in The Washington Post  on Friday: "This urgent link plays out successfully in the final numbers of Act 1, as the members of the cast move up the aisles and gather onstage, chanting the exquisite notes of "Hare Krishna." " We should get a clip of this performance. If there are any fans of musicals attending this show, would love to get a clip of them chanting the EXQUISITE notes of HARE KRISNA! Please check out link below: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/10/28/AR2010102807038.html?hpid=sec-artsliving
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Giridhari das, Brasilia, Brazil: ISKCON’s Newest Deities!

On the 31st of October Sri Sri Maha-Gaura-Nitai were installed in the Campina Grande, Brazil temple. At 1,73m, weighing in at 238kg (Nityananda) and 228kg (Gauranga), these huge marble Deities are intoxicatingly gorgeous.
Soon I’ll write more on the festival surrounding Their instalation, which included a 24 Hour Kirtan with Amala Kirtan Prabhu. Hundreds of devotees came from all over Brazil and Latin America and we had Devamrta Swami Maharaja as our special guest, in his first visit to Brazil as our GBC.
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Ananda Subramanian, Iowa, USA: One eternal Instruction

Chanting the Names of God is the recommended process for uninterrupted happiness in this age of quarrel and hypocrisy. Yet we face barriers to even start chanting or sustain chanting. Embedded within the concept of chanting is the concept of change. In order to embrace chanting as an eternal principle in our lives, we have to be ready to change the way we think, feel and desire. Chanting cannot sustain and grow into pure vibration without a constant desire to change the way we perceive people, and its concomitant life incidents. Therefore our first step to chanting is to cultivate a mood of internal reflection based on the instructions of pure self-realized masters and the Vedas such as Bhagavad Gita. Unless we aspire to understand, digest and practically apply the words of a pure master under all trying circumstances, chanting Hare Krishna will simply be an esoteric concept or at best a facet of my religious formality. Therefore, Mahaprabhu says, to chant without cessation requires humility of heart, tolerance of mind and universal respect, all this, without even a tiny tinge of selfishness. Universal humility, tolerance and respect can be invoked within our hearts only if we open ourselves to it and constantly correct our wrongs internally and externally and strive on changing my selfish approach towards people, and life incidents under all circumstances. As we strive for constant internal change from selfish desires to selfless desires, our desire to chant and associate with Krishna through His names will only continue and increase. Chanting is not another religious formality. Chanting is my life Chanting is my soul I will go to any lengths to chant the Names of Sri Krishna and glorify Him in that process. This should be my prayer and my desire. This is the one eternal divine instruction reverberating within the heart of all pure masters and all pure words. Aspire to change Aspire to chant Chant Hare Krishna Hare Krishna
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H.H. Sivarama Swami: Dayavira d, Bhima d, Bn Ilona, Nandagopa ask questions

Ranging from why people want to cry and dance when hearing Dayavira’s chanting Hare Krsna, to what that glass pyramid is doing in front of the Temple of Vedic Planetarium.
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Yoga of Ecology, Bhakta Chris, USA: UN Invites Hungary's Eco-Valley Foundation To Attend COP16

By Madhava Smullen on 9 Oct 2010 From ISKCON News
Radha Krishna Dasa
Eco Valley Foundation chairman Radha Krishna Dasa makes one of his 73 presentations last year on sustainable living.
The Eco-Valley Foundation and Sustainability Sciences Research Institute—a non-profit organization run by ISKCON devotees in Hungary—received an invitation from the United Nations this September 20th for the COP16 Climate Summit from November 29th to December 10th in Cancun, Mexico.
The Eco-Valley Foundation (EVF) collects and propagates knowledge about economic, environmental and social issues, and helps people to start and maintain sustainable communities.
Chairman Radha Krishna Dasa is also part of Hungary’s most successful eco-village—ISKCON’s Krishna Valley.
“We want to create a universally adoptable blueprint for living,” he says. “At the heart of this is developing the understanding that we are part of God’s creation, and not the ruler of it. Doing this will inspire us to live in harmony with our surroundings, and to embrace sustainable living.”
Radha Krishna further explains: “There should be three things in a sustainable society: a temple, a school and a place to get together. On a broader level, a temple means that there should be a goal of life that the community is all working to achieve. School doesn’t necessarily mean formal education: it refers to practical life skills such as how to grow crops, how to take care of cows, how to clean your clothes, how to cook, how to build and repair homes, etc. And a place to get together – such togetherness makes people happy, and we would like to see everyone happy.”
EVF has already been busy propagating its message on a major scale: it is affiliated with eight Hungarian universities, and has connections with two more in India and Dubai. It is currently running four scientific research programs, tutoring 32 university student dissertations, and just drew 480 participants to its annual sustainability conference at Krishna Valley—the largest of its kind in Hungary. In addition, Radha Krishna Dasa made 73 presentations around the world within the last year, speaking to university students, scholars, and professionals in India, Dubai, the USA, Sweden, and Denmark.
With the invitation to COP16, however, the Eco-Valley Foundation will get the chance to present its message to some of the world’s biggest decision-makers.
President Obama and over 180 other Heads of State attended last year’s summit, as well as many politicians and environmental and economic ministers. These are also expected to attend this year, as well as thousands of scientists, professors, governmental delegations, and NGO delegations.
“We would like to represent our ideas of simple living and high thinking to those people who can change things in the world,” says Radha Krishna. “And this is a great opportunity to show the leaders of society a liveable, replicable model, and to express our interest in getting to know them and to start working with them.”
The COP summit—the largest meeting of the Conference of the Parties, the supreme body of the UN Framework Convention on Climate Change—is held once a year. COP16 is, of course, the sixteenth annual meeting—the summits have been held since before the Kyoto Protocol came into effect in 1997, establishing legally binding obligations for developed countries to reduce their greenhouse gas emissions.
This year’s and next year’s meetings will focus mainly on discussions about how to renew the Kyoto agreement, which is effective only until 2012. These are of major importance, since if the agreement is not renewed in 2012, countries will have free reign on greenhouse gas emissions and this could have disastrous consequences for the environment.
The two devotees nominated to attend COP16 as representatives of the Eco-Valley Foundation are EVF strategy and development director Vadim Sviridovich, from Russia, and assistant to the chairman George Kirs, from Hungary. Both are economists, while George is also a teacher.
“We have been given admittance as an observer organization, which means that they will be able to attend all the meetings and to give feedback on them in writing,” Radha Krishna says. “They can also apply to set up a separate brainstorming session or discussion that they lead during the climate summit, and have permission to set up an exhibition. Of course, we will also be able to meet and make contacts with people we would like to work with later.”
At their first ever COP meetings, the EVF representatives plan to gather information, draft a proposal, give their input in writing on the issues that are discussed, and express the importance of creating small communities.
“In the future, we would like to work with governmental officials and scientists and universities to help people make sustainable villages and towns, and to develop already existing villages and towns in a more sustainable way,” Radha Krishna says. “We want to show them a model that is a real, practical way of life.”
He concludes: “Ultimately, we would like to show the world in a scientific way that Srila Prabhupada’s teachings on how to live are sustainable and would result in a much happier world than the one we have right now. We want everyone to live a happy life, maintain themselves nicely, and go back to Godhead at the end of their life.”
Post a Comment Send to friend Printer-friendly version Download a PDF version of this page.
Read more: http://news.iskcon.com/node/3175/2010-10-09/un_invites_hungary_s_eco_valley_foundation_to_attend_cop16#ixzz11z9ljVFH
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ISKCON Transcriptions: Transcriptions of the lectures on Srimad-Bhagavatam from Mayapur Chandrodaya Mandir

Transcriptions of the lectures on Srimad-Bhagavatam from Mayapur Chandrodaya Mandir Transcribed by Ananda Tirtha Prabhu
Date:    February 7,2010
Verse:   Srimad-Bhagavatam 3.32.24
Speaker: HH Devamrta Swami
…It is interesting how Lord Kapiladev is talking about liberation. Indeed Devahuti wanted to know how to become liberated. Of course as you heard in preceding classes, the liberation that Lord Kapiladev is ultimately presenting to Devahuti is simply to have the mind absorbed in the Supreme Personality of Godhead and His service. Why do the bhakti sastras talk about the other kind of liberation – so called liberation into the impersonal Brahman? You have to – Sanatan Goswami explains – you have to talk about things and present their drawbacks so that people will not get into those things. In other words rather than simply say, “No. Don’t do it.” It is better to explain impersonal liberation is like this and therefore it is not really what we should be aiming for… read full story
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Gouranga TV: Holy name festival 2010 New Vraja-dhama

Holy name festival 2010 New Vraja-dhama
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New Vrindavan, USA: Srila Prabhupada's Disappearance

Srila Prabhupada Srila Prabhupada departed from this world in Vrindavan dham, India, on the 14th of November 1977. One would not usually celebrate the disappearance day of a person, especially one so loved and revered as Srila Prabhupada. However, the departure of a pure Vaishnava gives cause for jubilation because he returns to his eternal service at Krishna's lotus feet in Goloka Vrindavan, the spiritual world. "He reasons ill who says that Vaisnavas die, When thou art living still in sound! The Vaishnavas die to live, and living try To spread the holy name around." (Srila Bhaktivinode Thakur) Although Srila Prabhupada is no longer physically with us, on the spiritual platform he is very much present. He is present in his deity form, in his books and through his instructions. His mercy is available to all those who seek it.
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ISKCON Melbourne, AU: Daily Class - Bhakta Prabhu

Srimad Bhagvatam 11.26.17 - The power of Harinam sankirtana.
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New Vrindavan, USA: Govardhan Puja & Diwali 2010

This year Diwali is on 5th Nov. and Govardhan Puja is on 6th Nov. 2010. Diwali or Deepaawali means a "row of lights." It is a festival of lights symbolizing the vicotry of righteousness and the lifting of spiritual darkness. It celebrates the victory of good over evil - and the glory of light. This festival commemorates Lord Rama's return to his kingdom Ayodhya after completing his 14-year exile. It's also a time to remember Lord Krishna lifting Govardhana Hill with His little finger, to protect His devotees from torential rains sent by Indra. The day after Deepawali is celebrated as Govadhan Puja when Mount Govardhan, near Mathura, is worshipped. Govardhan Puja, also called Annakut, is celebrated as the day Krishna defeated Indra. Lord Krishna taught people to worship nature, as mountains bring rains to earth. That was the reason to stop worshiping Indra. His was the message that we should take care of our nature. For Annakut a mountain of food is decorated symbolizing Govardhan mountain lifted by Lord Krishna.
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Japa Group: Executing Our Spiritual Duties

From this we can understand how we have to be very cautious in executing our spiritual duties by observing the rules and regulations and regularly chanting the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra. If we neglect doing this, we will eventually fall down.
Srimad-Bhagavatam 5.8.8
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