MUNDO
VAISHNAVA
Shri Vraj Dham Darshan
Creado por juancas del 16 de Mayo del 2012
- Vilāsa-garh a top Vishñu-parvata - (inglés)
- Vilāsa-garh en la cumbre de Vishñu-parvata - (español)
- Ciksauli - (inglés)
- Ciksauli - (español)
- Gahvaravana Parikramā Path - (inglés)
- Camino de Gahvaravana Parikramā - (español)
- Kṛṣṇa-Kunda - (inglés)
- Kṛṣṇa-Kunda - (español)
- Pili-Pokhara - (inglés)
- Pili-Pokhara - (español)
- Prema-Sarovara - (inglés)
- Prema-Sarovara - (español)
- The Deity of Śrī Radha Govind ji at a Bengali temple near by Prema-Sarovara
- The Divine Deity of Śrī prem Bihari Ji at Prem Sarovar.. - (inglés)
- La deidad divina de Śrī Prem Sarovar Bihari Ji en Prem Sarovar - (español)
- The temple of Sanket-bihāri ji - (inglés)
- El templo de Sanket-bihāri ji - (español)
- Deity of Śrī Sanket-Bihāri ji at Śrī Sanket bihari ji Temple
- Deity of Śrī Sanket-devi (Śrī Virā-devi)
- Rasa Mandal Near the Sanket Devi (Vira Devi) Temple - (inglés)
- Rasa Mandal cerca del templo de Sanket Devi (Vira Devi) - (español)
- The Place of Swing at Sanket Gaon
- LISTA de REPRODUCCIÓN
- CUADROS de VINCULOS
Vilāsa-garh a top Vishñu-parvata
This place is situated on Vishñu-parvata. Rādhā and Kṛṣṇa performed many playful pastimes (vilāsa) here. Nearby is where Śrī Rādhā used to play in the dust together with Her sakhis.
One day, when Rādhikā was a child, She was playing in the dust with Her sakhis when mischievous Kṛṣṇa suddenly arrived. The sakhis forbade Him to come inside the kunja, but why would Śrī Kṛṣṇa obey them? He entered by force.
At that moment, a duststorm fell upon them by providence, and the entire sky became covered with dust. Nothing could be seen anywhere, and the sakhis fearfully covered their eyes with their hands. Kṛṣṇa took this opportunity to embrace the youthful Rādhikā and kiss Her face. This pastime took place at the time of vayah-sandhi, or the period between childhood and youth.
Today, Vilāsa Mandira is situated where this pastime took place.
The ādi-varāha Purāëa states:
“I offer my obeisances to Śrī Kṛṣṇa in the form of He who plays lovely pastimes. He performs these pastimes simply to give pleasure to the sakhis.”
Vilāsa-garh en la cumbre de Vishñu-parvata
Este lugar se encuentra situado en Vishñu-parvata. Rādhā y Kṛṣṇa realizaron muchos juguetones pasatiempos (vilāsa) aquí. Cerca se encuentra en donde Śrī Rādhā usaba para jugar en el polvo junto con sus sakhis.
Un día, cuando Rādhikā era una niña, ella jugaba en el polvo con sus sakhis cuando llegó Kṛṣṇa dañoso repentinamente. ¿Las sakhis le prohibieron que entrara dentro del kunja, pero cómo Śrī Kṛṣṇa las obedecería? Él entró por la fuerza.
En ese momento, una tormenta de polvo cayó sobre ellos por la providencia, y el cielo entero se cubrió de polvo. Nada se podía ver, y las sakhis temerosas cubrieron sus ojos con sus manos. Kṛṣṇa tomó esta oportunidad de abrazar a la joven Rādhikā y de besarle la cara. Este pasatiempo ocurrió a la hora de vayah-sandhi, o del período entre la niñez y la juventud.
Hoy, se sitúa Vilāsa Mandira donde ocurrió este pasatiempo.
El ādi-varāha Purāna dice:
“Ofrezco mis respetuosas obediencias a Śrī Kṛṣṇa que toma la forma para realizar los juegos en los pasatiempos encantadores. Él realiza estos pasatiempos simplemente para dar placer a las sakhis.”
Ciksauli
Ciksauli is situated below Brahmā-parvata and between Sankari-Khor and Gahvaravana. It is the birthplace of Citrā Sakhi, one of the eight main sakhis. Citrā Sakhi’s parents are Catura Gopa and Carcitā Gopi. She is married to Pithara Gopa in Jāvata. She is very expert at decorating and dressing Śrī Rādhikā in a variety of wonderful dresses and ornaments. She is also skilled in many arts, such as painting and understanding the language of animals and birds.
Once, Rādhikā, the young daughter of Vrishbhānu Mahārāja, was playing here with Her girlfriends when She heard the very sweet and alluring sound of Śrī Krishn’s flute in the distance. She became so enchanted by that sound that She offered Her mind, body and everything to the person playing this sweet flute, and became desirous to meet Him. Rādhikā then saw an amazingly beautiful painting of Śrī Kṛṣṇa that Citrā Sakhi had made. She forgot all else and offered Her everything to this astonishingly beautiful person.
At this time, Śrī Kṛṣṇa and the sakhās were leaving to herd the cows. Upon seeing His supremely heart-stealing threefold-bending form (tribhanga-lalita), Rādhā could not control Her feelings and offered Herself to this handsome young man. Meanwhile Śrī Kṛṣṇa wandered off into the distance to graze His cows.
Now in a state of great restlessness, Śrī radha ji began to relate what was on Her mind to Her Sakhis. She told Lalitā, “O Sakhi, I do not want to remain alive for a moment longer. Honourable women dedicate their hearts to one man only. When a young girl is engaged to someone, she considers him to be her husband and thinks of no one else. But today, I have become attached to three men – the flute player, the young man in Citrā’s painting and the beautiful young man taking the cows out to graze. My righteous conduct has been destroyed. What is the use of My remaining alive now?”
Hearing this, Śrī Lalitā burst into peels of laughter and said, “O bewildered one, there is no need for You to die. These three are not different people; they are one and the same person. The man playing the sweet flute is none other than Nanda-nandana Śrī Kṛṣṇa. He is also the one in the painting and the one who went cow herding, so what need is there for You to give up Your life?”
Ciksauli
Ciksauli está situado debajo de Brahmā-parvata y entre Sankari-Khor y Gahvaravana. Es el lugar de nacimiento de Citrā Sakhi, una de las ocho sakhis principales. Los padres de Citrā Sakhi son Catura Gopa y Carcitā Gopi. Ella está casada con Pithara Gopa en Jāvata. Ella es muy experta en el adornamiento y el vestido de Śrī Rādhikā en una variedad de vestidos y de ornamentos maravillosos. Ella es también experta en muchas artes, tales como la pintura y la comprensión del lenguaje de los animales y de los pájaros.
Una vez que, Rādhikā, la hija joven de Vrishbhānu Mahārāja, jugaba aquí con sus amigas cuando ella oyó el dulcísimo y fascinador sonido de la flauta de Śrī Krishna en la distancia. Ella se convirtió así que encantada por ese sonido que ella ofreció su mente, cuerpo y todo a la persona que tocaba esta dulce flauta, y sintió deseos de encontrarlo. Rādhikā entonces vio una exquisita pintura de Śrī Kṛṣṇa que Citrā Sakhi había hecho. Ella olvidó todos y le ofreció todo a esta persona asombrosamente hermosa.
En este tiempo, Śrī Kṛṣṇa y los sakhās se iban para reunir las vacas. Al ver el Ser que le había robado Su corazón que se encontraba en la posición de tres dobleces (tribhanga-lalita), Rādhā no podría controlar sus sensaciones y se ofreció a este hombre joven y hermoso. Mientras tanto Śrī Kṛṣṇa se fue disolviendo su imagen en la distancia mientras iba a llevar a pastar sus vacas.
Ahora en un estado del gran desasosiego, Śrī Radha ji comenzó a relacionarse en ese estado mental con sus Sakhis. Ella dijo a Lalitā, “O Sakhi, yo no quiero seguir viviendo ni por un momento más (ni un minuto más). Las mujeres honorables dedican sus corazones a un hombre solamente. Cuando contraen una unión esa chica joven, ella lo considera como su marido y no piensa en ningun otros hombre. Pero hoy, me he unido a tres hombres - el tocador de flauta, el hombre joven en la pintura de Citrā y el hombre joven y hermoso que sacaba las vacas a pastar. Se ha destruido mi honrada conducta. ¿Cuál es la necesidad mía de seguir estando viva ahora?”
Oyendo esta explosión, Śrī Lalitā, llena de risa y de dicha, dijo: “O desconcertada una, usted no necesita morir. Estos tres jóvenes, no son diversa gente; son una y la misma persona. El hombre que toca Su dulce flauta no es ninguno con excepción de Nanda-nandana Śrī Kṛṣṇa. Él es también el que está en la pintura y la persona que lleva las vacas a pastar, así que, qué necesidad tienes de morir, usted lo que debe es vivir y disfrutar de Su compañía?”
Gahvaravana Parikramā Path
Gahvara means “deep”, “dense”, “inaccessible” and “secret”. True to its name, this place is a dense forest thick with trees, creepers, groves (keli-kunjas) and Priyā-Priyatama’s sweet and intimate pastimes. It is shaped like a conch. Situated here is a sitting-place (baithaka) of Vallabhācārya, where he recited Śrīmad-Bhāgavatam, Rādhā-sarovara and a Rāsa-Mandal. Here, one can also see the places where many bhaktas performed their bhajana.
Camino de Gahvaravana Parikramā
Gahvara significa “profundamente”, “denso”, “inaccesible” y “secreto”. Verdad a su nombre, este lugar es un bosque denso, densamente poblado con árboles, enredaderas, arboledas (keli-kunjas) y los pasatiempos dulces e íntimos de Priyā-Priyatama. Se forma como una concha. Se sitúa aquí un lugar de asiento (baithaka) de Vallabhācārya, en donde él recitó El Śrīmad-Bhāgavatam, El Rādhā-sarovara y un Rāsa-Mandal. Aquí, uno puede también ver los lugares en donde muchos bhaktas realizaron su bhajana.
Kṛṣṇa-Kunda
This pond is also called Gahvara-kunda. Canopied by creepers on all sides and covered by thick trees, this pond is the very beauty of Gahvaravana. Nearby are beautiful groves. Vaisñavas perform parikramā of these groves with deep faith and roll in the dust here. This pond holds many memories of Rādhā and Kṛṣṇa’s various amorous exchanges.
Kṛṣṇa-Kunda
Esta charca también se llama Gahvara-kunda. Endoselado por las enredaderas por todos los lados y cubierta por árboles gruesos, esta charca es de la misma belleza que Gahvaravana. Cerca están las arboledas hermosas. Los Vaisñavas realiza el parikramā de estas arboledas con una fe profunda y ruedan en el polvo aquí. Esta charca contiene muchas memorias de los varios intercambios amorosos de Rādhā y de Kṛṣṇa.
Pili-Pokhara
Surrounding this pond are pilu trees that produce fruits in abundance. On the pretext of collecting pilu fruits, Śrī Rādhikā would come here to perform varieties of playful pastimes.Śrī Kṛṣṇa would also come here from Nandagaon and enact many pastimes with Her. Once, the unmarried daughter of Kirtidā, Śrī Rādhikā, and Her sakhis went to Nandagaon to see Yasodā-maiyā. Charmed by Śrī Rādhikā’s beauty and qualities, Yasodā-maiyā desired in her heart to marry Rādhikā to her son Kṛṣṇa and thus have Her as her daughter-in-law. So great was her desire that she painted Kisori Rādhā’s hands yellow. Rādhikā’s heart became very happy but, as She returned to Her father’s house in Varsānā, She became quite embarrassed. She washed and scrubbed Her hands in this pond, and the pond’s water turned yellow. This pond is therefore called Piri-pokhara or Pili-pokhara, “the yellow pond”.
Pili-Pokhara
Rodeando esta charca están los árboles del pilu que producen frutas en abundancia. Con el pretexto de recoger las frutas del pilu, Śrī Rādhikā venía aquí realizar variedades de pasatiempos juguetones. Śrī Kṛṣṇa también venía aquí de Nandagaon y decretaría muchos pasatiempos con ella. Una vez que, la hija soltera de Kirtidā, Śrī Rādhikā, y sus sakhis fue a Nandagaon a ver a Yasodā-maiyā. Encantado por la belleza y las cualidades de Śrī Rādhikā, Yasodā-maiyā deseó en su corazón que se casara Rādhikā con su hijo Kṛṣṇa y así de tenerla como su nuera. Tan grande era su deseo que ella pintó amarillas las manos de Kisori Rādhā. El corazón de Rādhikā se sintió muy feliz pero, como ella volvió a la casa de su padre en Varsānā, ella quedó absolutamente apenada. Ella se lavó y restregó las manos en esta charca, y el agua de la charca se volvió amarilla. Esta charca por lo tanto se llama Piri-pokhara o Pili-pokhara, “la charca amarilla”.
También se llama Piyāla-Kunda porque los árboles de Piyāla lo rodean.
Prema-Sarovara
This pond is situated on the road to Nandagaon, one mile from Varsānā. It is shaped like a boat and is so beautifully decorated on all sides with lush kadamba trees that it seems prema itself has manifested as a pond. This charming place, which attracts the hearts of the devotees, is where Sri Rādhikā and Śrī Kṛṣṇa enjoy loving pastimes together.
Once, Rādhā and Kṛṣṇa, surrounded by Lalitā and the other sakhīs, were immersed in various kinds of loving pastimes when a bumblebee hovered around the beautiful lotus face of Śrī Rādhikā. Thinking Her face to be a lotus flower, the bee wanted to sit there and drink its nectar; and so it continued to hover around Her face.
Radha ji became afraid and covered Her face with Her palms. She also tried to chase the bee away, but to no avail. Madhumangala saw Śrī Rādhikā’s distress and chased the bumblebee far away with his stick.
Upon his return, he announced, “I have chased madhusūdana far away from here. He has gone and will not return.”
When Śrī Rādhikā heard Madhumangala’s words, She at once thought that Madhusūdana Kṛṣṇa had gone away and had left Her, although She was sitting directly in Kṛṣṇa’s lap.
She began to lament, deeply afflicted by separation from Him. She could not, at that instant, understand that madhusūdana also means “bumblebee”. She wept and repeatedly cried out, “Oh, Prānanātha, where have You gone? Oh, Lord of My life, where have You gone?”
Upon seeing these amazing transcendental sentiments known as prema-vaicittya, in His beloved Rādhikā, Kṛṣṇa also forgot that She was sitting on His lap. He too wept and cried, “O My beloved!” and They both fainted. The tears that flowed from Their eyes and the perspiration that poured from Their bodies created this pond. When the sakhis saw Their condition, they too became senseless.
Śrī Radikha’s female parrot began to loudly chant Śrī Rādhā’s name, and the male parrot began to loudly chant Śrī Kṛṣṇa’s name. As They heard each other’s name, Rādhā and Krisna regained external consciousness and gazed upon each other with great yearning. Gradually, the sakhis also regained consciousness and in boundless bliss began to call out, “Jaya, Jaya!”
Prema-Sarovara is a manifestation of Rādhā and Kṛṣṇa’s transcendental sentiments, as the following Brajabhāsa poem explains:
"prem sarovar prem ki bharī rahe din rain
janh janh pyāri pag dharat shyām dharat tanh nain"
“Day and night, Prema-sarovara is always filled with prema, or divine love. Pyāri Śrī Rādhikā keeps Her lotus feet there, and Syāma desires to keep those lotus feet in the vision of His eyes. (In other words, Syāma worships this pond because Śrī Radha has placed Her feet in its waters.)”
There is no doubt that by bathing in this pond, one attains prema for the Divine Couple Śrī Rādhā-Kṛṣṇa. Here one can take darsana of Lalitā-Mohana ji, a Rāsa-Mandal, a place where They would swing (jhūla-sthala), the temple of Prema-bihārī ji and the sitting-places (baithakas) of Śrī Vallabhācārya and Śrī Vitthalanātha. The village of Gājipura lies east of this pond. On the day of Bhādra-Suklā-dvādasi (the fourth day from Rādhasthmi) bhudhi-lilā is performed here.
Prema-Sarovara
Esta charca se encuentra situada en el camino a Nandagaon, a una milla de Varsānā. Su forma es como un barco y se adorna tan maravillosamente en todos los lados con árboles enormes de kadamba que parece que el prema en sí mismo se ha manifestado como charca. Este encantador lugar, que atrae los corazones de los devotos, es donde Sri Rādhikā y Śrī Kṛṣṇa disfrutan de pasatiempos cariñosos juntos.
Una vez que, Rādhā y Kṛṣṇa, rodeados por Lalitā y las otras sakhīs, se sumergieron en varias clases de pasatiempos cariñosos cuando un abejorro se asomó alrededor de la hermosa cara de loto de Śrī Rādhikā. Pensando que su cara era una flor de loto, la abeja quiso posarse allí y beber su néctar; y continuó volando alrededor de su cara.
Radha ji se asustó y se cubrió su cara con sus palmas. Ella también intentó perseguir al abejorro que volaba a su alrededor, pero fue inútil. Madhumangala vio la señal de socorro de Śrī Rādhikā y persiguió al abejorro que volaba con su palillo.
A su vuelta, él anunció, “he perseguido al madhusūdana lejano de aquí. Él se ha ido y no volverá.”
Cuando Śrī Rādhikā oyó las palabras de Madhumangala, ella inmediatamente pensó que Madhusūdana Kṛṣṇa se había ido y la había dejado, aunque ella se sentara directamente en el regazo de Kṛṣṇa.
Ella comenzó a lamentarse, afligida profundamente por la separación de Él. Ella no pudo, en ese instante, entender que la palabra madhusūdana también significa “abejorro”. ¿Ella lloró y gritó en varias ocasiones, “oh, Prānanātha, dónde se ha ido? Oh, Señor de Mi vida, donde se ha ido?”
Al ver estos sentimientos trascendentales que sorprendían conocidos como prema-vaicittya, en su querida Rādhikā, Kṛṣṇa también olvidó que ella estaba sentada en su regazo. Él lloró y gritó también, “O mi querida!” y ambos se desmayaron. Los rasgones que fluyeron de sus ojos y de la transpiración que vertieron de sus cuerpos crearon esta charca. Cuando las sakhis vieron su condición, llegaron a quedar también inconscientes.
El loro femenino de Śrī Radikha comenzó a cantar en alta voz el nombre de Śrī Rādhā, y el loro masculino comenzó a cantar en alta voz el nombre de Śrī Kṛṣṇa. Como oyeron los nombres de cada uno, Rādhā y Krisna, con los sentidos externos recuperados y mirandose el uno al otro con un gran deseo vivo. Gradualmente, el sentido también recuperado de las sakhis y en dicha ilimitada comenzaron a decir en voz alta, “Jaya, Jaya!”
Prema-Sarovara es una manifestación de los sentimientos trascendentales de Rādhā y de Kṛṣṇa, pues el poema siguiente de Brajabhāsa explica:
El “día y la noche, Prema-sarovara se llena siempre de prema, o de amor divino. Pyāri Śrī Rādhikā guarda sus pies del loto allí, y Syāma desea de mantener en esos pies del loto la visión de sus ojos. (Es decir Syāma adora esta charca porque Śrī Radha ha puesto sus pies en sus aguas.)”
"prem sarovar prem ki bharī rahe din rain
janh janh pyāri pag dharat shyām dharat tanh nain"
El “día y la noche, Prema-sarovara se llena siempre de prema, o de amor divino. Pyāri Śrī Rādhikā guarda sus pies del loto allí, y Syāma desea de mantener en esos pies del loto la visión de sus ojos. (Es decir Syāma adora esta charca porque Śrī Radha ha puesto sus pies en sus aguas.)”
No hay duda que bañándose en esta charca, uno logra el prema por la Pareja Divina Śrī Rādhā-Kṛṣṇa. Aquí uno puede tomar el darsana de Lalitā-Mohana ji, de un Rāsa-Mandal, de un lugar en donde harían pivotar (jhūla-sthala), del templo de Prema-bihārī ji y de los lugares de asientos (baithakas) de Śrī Vallabhācārya y de Śrī Vitthalanātha. La aldea de Gājipura se encuentra al este de esta charca. En el día de Bhādra-Suklā-dvādasi (el cuarto día de Rādhasthmi) el bhudhi-lilā se realiza aquí.
The Deity of Śrī Radha Govind ji at a Bengali temple near by Prema-Sarovara
The Divine Deity of Śrī prem Bihari Ji at Prem Sarovar..
[ The Photo of this Śrī Vigrah of Śrī Prem Bihari ji is sent me by Śrī Deena Bandu Parbhu Ji...I dont think....Without His mercy, We could have this Wonderful Divine Darshan of Conchshell Eyed Śrī Prem Bihari Ji here in this Path of Śrī Vraj Dham Darshan... Many Many thanks to Śrī Deena Bandhu Prabhu ji...]
La deidad divina de Śrī Prem Sarovar Bihari Ji en Prem Sarovar.
[La foto de este Śrī Vigrah de Śrī Prem Bihari ji me es enviada por Śrī Deena Bandu Parbhu Ji… Yo no pienso….Sin su misericordia, No podríamos tener este Darshan divino maravilloso de Śrī Prem Bihari Ji cuyos Ojos de Caracola aquí en este camino de Śrī Vraj Dham Darshan… Muchas muchísimas gracias a Śrī Deena Bandhu Prabhu…ji
The temple of Sanket-bihāri ji
This place is situated between Nandagaon and Varsānā. The first meeting of Śrī Rādhikā and Śrī Kṛṣṇa, after Their pūrvarāga, took place here. Śrī Rādhikā would then come from the house of Her in-laws in Jāvata and Śrī Kṛṣṇa would come from Nandagaon, and They would meet here. Vrinda-devi, Virā-devi and Subala Sakhā would be messengers (dūtis) and arrange the meeting of Priyā- priyatama through signals (sanket). This is why this place is called Sanket. Sometimes, Śrī Rādhikā would come here to meet with Kṛṣṇa, and sometimes Kṛṣṇa would come here to meet with Rādhikā.
El templo de Sanket-bihāri ji
Este lugar se sitúa entre Nandagaon y Varsānā. La primera reunión de Śrī Rādhikā y de Śrī Kṛṣṇa, después de su pūrvarāga, ocurrió aquí. Śrī Rādhikā entonces vendría de la casa de sus suegros en Jāvata y Śrī Kṛṣṇa vendría de Nandagaon, y se encontrarían aquí. Vrinda-devi, Virā-devi y Subala Sakhā serían mensajeros (dūtis) y arreglarían la reunión de Priyā-priyatama a través de las señales (sanket). Esta es la razón por la cual este lugar se llama Sanket. A veces, Śrī Rādhikā vendría aquí a verse con Kṛṣṇa, y Kṛṣṇa vendría a veces aquí a verse con Rādhikā.
Deity of Śrī Sanket-Bihāri ji at Śrī Sanket bihari ji Temple
Deity of Śrī Sanket-devi (Śrī Virā-devi)
Rasa Mandal Near the Sanket Devi (Vira Devi) Temple
By Yogamāyā’s desire, the principal messengers, Virā-devi and Vrndā-devi, arrange the meeting of the Divine Couple Śrī Rādhā- Kṛṣṇa. Vrindā-devī makes very sweet arrangements to awaken the Divine Couple at the end of the night, just before dawn breaks. The male parrot and the female parrot awaken Them with enchanting words. The black cuckoo helps to wake Them up with his sweet kuhu-kuhu, and the peacock and peahen with their ke-kā. Lalitā, Visākhā and the other sakhis offer ārati to the Divine Couple.When Kakkhatī, the old she-monkey, calls out “Jatilā”, Śrī Rādhā and Śrī Kṛṣṇa become embarrassed and make Their separate ways to Their respective residences, where They fall asleep.
Delightful places worth visiting here are the temple of Sanket Bihāri ji, a "Rāsa-Mandal" and "The place of a swing". The bhajana-kuti of Śrī Gopāla Bhatta Gosvāmi stands in front of the Rāsa-Mandal, to its east. Śrī Caitanya Mahāprabhu rested here while travelling through the twelve forests of Vraja. Just near the Rāsa-Mandal is the temple of Sanket-devi (Śrī Virā-devi); and nearby are Vihvalā devi, Vihvala-Kunda, Ranga-Mahala and Sayyā Mandira. Kṛṣṇa Kunda lies to the west of the village. On the bank of Kṛṣṇa-Kunda is a sitting-place of Śrī Vallabhācārya.
Rasa Mandal cerca del templo de Sanket Devi (Vira Devi)
Por el deseo de Yogamāyā, los mensajeros principales, Virā-devi y Vrndā-devi, arreglan la reunión de la Pareja Divina Śrī Rādhā- Kṛṣṇa. Vrindā-devī toma medidas muy dulces para despertar a la Pareja Divina al final de la noche, momentos antes del amanecer. El loro masculino y el loro femenino los despiertan con palabras encantadoras. El cuco negro ayuda a despertar los con su kuhu-kuhu dulce, y el pavo real y la pava real con su KE-kā. Lalitā, Visākhā y las otras sakhis ofrecen ārati a la Pareja. Cuando la divina Kakkhatī, vieja mona, dice en voz alta “Jatilā”, Śrī Rādhā y Śrī Kṛṣṇa llegan a ser apesadumbrados y se van separados a sus residencias respectivas, adonde bajan dormidos. Los lugares encantadores digno de visitar aquí son el templo de Sanket Bihāri ji, un " Rāsa-Mandal" y " El lugar del columpio". El bhajana-kuti de Śrī Gopāla Bhatta Gosvāmi se coloca delante del Rāsa-Mandal, en el lado este. Śrī Caitanya Mahāprabhu se reclinó aquí mientras que viajaba a través de los doce bosques de Vraja. Apenas cerca del Rāsa-Mandal está el templo de Sanket-devi (Śrī Virā-devi); y cerca están el Vihvalā devi, Vihvala-Kunda, Ranga-Mahala y Sayyā Mandira. Kṛṣṇa Kunda se encuentra al oeste de la aldea. En la orilla de Kṛṣṇa-Kunda está el lugar de asiento de Śrī Vallabhācārya.
The Place of Swing at Sanket Gaon
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- Religión Católica
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- Rosarium Mysteria Gaudii)
- CATHOLIC RELIGION (2020)SK
- Category:Roman Catholicism (3219)SK
- Catolicismo (3220)SK
- Pope o Papas (3243)SK 3. Handel: Brockes Passion, HWV 48 / Marcus Creed (OedipusColoneus) (3243)SK http://www.youtube.com/watch?v=QkBV6tEmYx8 4. Handel: Brockes Passion, HWV 48 / Marcus Creed (OedipusColoneus) (3243)SK http://www.youtube.com/watch?v=xM3Y5CxvKcg
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