jueves, 29 de julio de 2010

Yukta-vairâgya



Y

Yâga - offering oblations; any ceremony in which offerings or oblations are presented.


Yajña - a sacrifice in which a deity is propitiated by the chanting of prayers and mantras and the offering of ghee into the sacred fire.

Yati - an ascetic; one who has restrained his passions and abandoned his involvement with material civilization.

Yavana - a barbarian, a Muslim, i.e. one who does not follow äuddhâcâra, (pure lifestyle), one who eats flesh, takes intoxicants and does other degraded activities. This term sometimes refers to any foreigner or to those excluded from varòâärama society.

Yoga - (1) union, meeting, connection, combination. (2) a spiritual discipline aiming at establishing one’s connection with the Supreme.

There are many different branches of yoga such as karma-yoga, jñânayoga, and bhakti-yoga. Unless specified as such, the word yoga usually refers to the aëùâòga-yoga system of Patañjali (see aëùâòga-yoga).

Yogî - one who practices the yoga system with the goal of realization of the Paramâtmâ or of merging into the Lord’s personal body.

Yuga - an age of the world. Four ages are described in the Vedas: Kèta or Satya, Tretâ, Dvâpara, and Kali. The duration of each yuga is said to be respectively 1,728,000; 1,296,000; 864,000; and 432,000 years. The descending numbers represent a corresponding physical and moral deterioration of mankind in each age. The four yugas comprise an aggregate of 4,320,000 years and constitute a mahâ-yuga, or great yuga.

Yugala - a couple or pair.

Yugala-kiäora - the divine youthful couple, Ärî Ärî Râdhâ-Kèëòa.

Yukta-vairâgya - appropriate renunciation; renunciation which is suitable for entrance into bhakti. This is defined in Bhakti-rasâmètasindhu (1.2.255): “When one is detached from material sense enjoyment, but accepts in appropriate proportion objects which are favorable to one’s bhakti, and shows special inclination toward things which are directly related to Kèëòa, such as mahâprâsada, his renunciation is known as yukta-vairâgya.” (See phalgu-vairâgya with which this is contrasted.)

Z

Zamindar - a landowner, landlord (responsible for property taxes to the government).


Fuentes - Fonts




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GENERAL

Ekchakra Garvabas - Lugar de Nacimiento de Sri Nityananda Prabhu


Contenido - Contents



Rohan Shanti Shukla (RadhaRaman Das)

पास भी हो तो दिले-बेक़रार अपना है
कि हमको तेरा नहीं इन्तज़ार अपना है

मिले कोई भी तेरा जिक्र छेड़ देते हैं
कि जैसे सारा जहाँ राज़दार अपना है

वो दूर हो तो बजा तर्के-दोस्ती (दोस्ती छोड़नी) का ख़याल
वो सामने हो तो कब इख़्तियार (वश) अपना है

ज़माने भर के दुखो को लगा लिया दिल से
इस आसरे पे कि एक ग़मगुसार (दुख सहने वाल) अपना है

बला से जाँ का ज़ियाँ (नुकसान) हो, इस एतमाद (भरोसा) की ख़ैर
वफ़ा करे न करे फिर भी यार अपना है

फ़राज़ राहते-जाँ भी वही है क्या कीजे
वो जिसके हाथ से सीना फ़िगार (घायल) अपना है
Añadida el 28 de julio

हाथ लिए हाथो मैं डूब गए बातों मैं
शाम ने लिखा आकर प्यार बही खतों मैं....


पथरीली धरती मैं बीज कही सोए थे
आवारा बदल के नैना कभी रोये थे
कितने पोधे उग आये अल्हर बरसातों मैं
शाम ने लिखा आकर प्यार बही खतों मैं....


आईने की आँखों मैं राज़ नए बसते है
मौसम के गालों पर शोख रंग हस्ते है
चित्वाने हुई चंचल चार मुलाकातों मैं
शाम ने लिखा आकर प्यार बही खतों मैं....


दूर दूर रह कर भी दूर नहीं है कोई
बोलती रही पायलें रात भर नहीं सोई
चाँद से हुई अनबन चाँद वाली रातों मैं
शाम ने लिखा आकर प्यार बही खतों मैं....
Añadido hace una hora

किसने बांसुरी बजाई...
जन्म जन्म की पहचानी वह तान कहाँ से आई

किसने बांसुरी बजाई....

अंग-अंग फूले कदम्ब सांस झकोरे झूले
सूखी आँखों में यमुना की लोल लहर लहरी

किसने बांसुरी बजाई....

जटिल कर्म पथ पर थर-थर काँप लगे रूकने पग
कूक सुना सोये-सोये हिय में हूक जगाई

किसने बांसुरी बजाई....

मसक-मसक रहता मर्मस्थल मर्मर करते प्राण
कैसे इतनी कठिन रागिनी कोमल सुर में गई

किसने बांसुरी बजाई....

उतर गगन से एक बार फिर पि कर विष का प्याला
निर्मोही मोहन से रूठी मीरा मृदु मुस्काई

किसने बांसुरी बजाई....
Añadida el 29 de julio

तुम जलाकर दिये, मुँह छुपाते रहे,
जगमगाती रही कल्पना

रात जाती रही, भोर आती रही,
मुसकुराती रही कामना

चाँद घूँघट घटा का उठाता रहा
द्वार घर का पवन खटखटाता रहा
पास आते हुए तुम कहीं छुप गए
गीत हमको पपीहा रटाता रहा

तुम कहीं रह गये,
हम कहीं रह गए,
गुनगुनाती रही वेदना

रात जाती रही, भोर आती रही,
मुसकुराती रही कामना

तुम न आए, हमें ही बुलाना पड़ा
मंदिरों में सुबह-शाम जाना पड़ा
लाख बातें कहीं मूर्तियाँ चुप रहीं
बस तुम्हारे लिए सर झुकाता रहा

प्यार लेकिन वहाँ एकतरफ़ा रहा,
लौट आती रही प्रार्थना
रात जाती रही, भोर आती रही,
मुसकुराती रही कामना

शाम को तुम सितारे सजाते चले
रात को मुँह सुबह का दिखाते चले
पर दिया प्यार का, काँपता रह गया
तुम बुझाते चले, हम जलाते चले

दुख यही है हमें तुम रहे सामने,
पर न होता रहा सामना, रात जाती रही, भोर आती रही,
मुसकुराती रही कामना !~!
Añadida el 30 de julio

अभी इस तरफ़ न निगाह कर मैं ग़ज़ल की पलकें सँवार लूँ
मेरा लफ़्ज़-लफ़्ज़ हो आईना तुझे आईने में उतार लूँ

मैं तमाम दिन का थका हुआ, तू तमाम शब का जगा हुआ
ज़रा ठहर जा इसी मोड़ पर, तेरे साथ शाम गुज़ार लूँ

अगर आसमाँ की नुमाइशों में मुझे भी इज़्न-ए-क़याम हो
तो मैं मोतियों की दुकान से तेरी बालियाँ तेरे हार लूँ

कई अजनबी तेरी राह के मेरे पास से यूँ गुज़र गये
जिन्हें देख कर ये तड़प हुई तेरा नाम लेके पुकार लूँ
Añadida el 30 de julio

आहट सी कोई आए तो लगता है कि तुम हो
साया कोई लहराए तो लगता है कि तुम हो
जब शाख़ कोई हाथ लगाते ही चमन मेंशर्माए लचक जाए
तो लगता है कि तुम हो
संदल सी महकती हुई पुरकैफ़ हवा का झोंका कोई टकराए
तो लगता है कि तुम हो
ओढ़े हुए तारों की चमकती हुई चादर
नदी कोई बल खाये तो लगता है कि तुम हो.....
Añadida el 30 de julio

हम ही ठहरे सज़ावार,

और खता कुछ भी नहीं

तू क्या समझता है,

तेरे बाद हुआ कुछ भी नहीं

याद जब तेरी आई याद रहा कुछ भी नहीं

दिल ने बस आह भरी और कहा कुछ भी नहीं

वक़्त की तरह ये सांसें भी रवां हैं

अब तक इक बस अश्क थमा,

और रुका कुछ भी नहीं

काश वो मुझसे कह दे अचानक आकर

कि तेरे बाद ज़िन्दगी में बचा कुछ भी नहीं.....
Añadida el 31 de julio

आप अपने से हमसुखन रहना
हमनशीं सांस फूल जाती है
आज एक बात तो बताओ
मुझे ज़िन्दगी खाब क्यों दिखाती है
क्या सितम है
कि अब तेरी सूरत गौर करने पे याद आती है
कौन इस घर की देखभाल करे रोज़ एक चीज़ टूट जाती है .......
Añadida el 31 de julio



Ekchakra Garvabas - Lugar de Nacimiento de Sri Nityananda Prabhu



Ekchakra Garvabas: (sáns. vaiëòava). is an obscure village of Bengal, tucked away in a remote corner between Rampurhat and Sainthia on Eastern Railway. The village is about ten minutes walk from Birchandrapur bus stop. The ADVENT PLACE OF NITYANANDA is at the end of the village, aside unique natural beauty. Opinions are contradictory on the exact Birthplace of even Lord SRI CHAITANYA. It is indeed surprising that there is no doubt or suspicion regarding the Birthplace of NITYANANDA, as if the LORD himself kept it free from any skeptical question. It is a matter of great pride for all of us. This association again glorifies Birbhum, the holy place that united the SHAKTA, SHAIVA and VAISHNAVAS.

Sootika MandirNITYANANDA was born on Shukla Trayodashi, in the month of Magha, in the year 1473 A.D.12th Feb. (Shakabda – 1395). Like the Sun that enlightens the world from his chariot ‘The Ekchakra’, NITYANANDA filled the world with His fountain of love and benevolence from this Ekchakra. Ishan Nagar in his book ‘Adwaita Prakasha’, Narahari Chakrabarty in ‘Bhakti Ratnakara’, Nityananda Das in ‘Prem Bilasa’, Brindaban Das in ‘Sree Chaitanya Bhagbata', Abhiram Das in ‘Pat Paryatana’ have glorified the place. In modern times, Subal Chandra’s ‘Saral Bangla Abhidhana’,Sri Haridas Das’s ‘Gaudiya Baishnava Abhidhana’, a research work like ‘Birbhum Bibaran’, Rasik Mohan Vidyabhusan’s ‘Nityananda Charit’, magazines like GOURANGA MADHURI, GAUDIYA, BHAKTI, NITAI SUNDAR etc. eulogize the holy place and bring it to the notice of commons. The film NITYANANDA MAHAPRABHU presented by Sulata pictures has also brought the place in focus. The arrival of a number of great men, their ideas and opinions, culminated in a program held on All India Radio on 25th December 1974 based on their conversation. The sanctity of the place has been well established.

The significance of the place is not widely known. Most people believe that both Sri Chaitanya and Nityananda (Gour and Nitai) are originally from Nabadwip, but this is a misconception. We can point out a series of facts that mark the identity of this place. As in Nabadwip and Brindaban, Ekchakra also has its own ‘Yogapitha’ a spot sanctified by its connection with the Lord, who used to meditate here so often.



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Ekchakra Garvabas: (sáns. vaiëòava). Es una oscura aldea de Bengala, escondida en un rincón remoto entre Rampurhat y Sainthia en Eastern Railway. El pueblo se encuentra cerca a diez minutos a pie de la parada de autobús Birchandrapur. El LUGAR DE ADVIENTO Nityananda se encuentra al final del pueblo, la belleza natural única a un lado. Las opiniones son contradictorias sobre el lugar exacto de nacimiento de Señor SRI Chaitanya. De hecho, es sorprendente que no hay ninguna duda o sospecha sobre el lugar de nacimiento de Nityananda, como si el Señor mismo lo mantuvo libre de cualquier pregunta escéptica. Es un motivo de gran orgullo para todos nosotros. Esta asociación de nuevo glorifica Birbhum, el lugar sagrado que unía a los Shaktas, Shaivas y Vaishnavas.

Nityananda nació el Shukla Trayodashi, en el mes de Magha, en el año 1473 AD 12th febrero (Shakabda - 1395). Como el Sol que ilumina el mundo desde su carro "El Ekchakra, Nityananda llenó al mundo con su fuente de amor y la benevolencia de este Ekchakra. Ishan Nagar en su libro 'Adwaita Prakasha, Narahari Chakrabarty en' Bhakti Ratnakara, Nityananda Das en 'Prem Bilasa, Brindaban Das en' Sree Chaitanya Bhagbata, Abhiram Das en 'Pat Paryatana' han glorificado el lugar. En los tiempos modernos ", Subal Chandra Saral Bangla Abhidhana ',' Sri Haridas Das Gaudiya Baishnava Abhidhana ', un trabajo de investigación como' Birbhum Bibaran ',' Rasik Mohan Vidyabhusan de Nityananda Charit ', revistas como GOURANGA MADHURI, GAUDIYA, BHAKTI, NITAI SUNDAR, etc, elogian el lugar santo y lo ponen en conocimiento de la Comunidad. La película Nityananda Mahaprabhu presentada por Sulata pictures, también ha traído muchas alegrías. La llegada de un número de grandes hombres, sus ideas y opiniones, culminó en un programa que se celebró en el All India Radio en 25 de diciembre 1974 sobre la base de su conversación. La santidad del lugar ha sido bien establecida.

La importancia del lugar no es muy conocida. La mayoría de la gente cree que tanto Sri Chaitanya y Nityananda (Gour Nitai y) son originarios de Nabadwip, pero este es un concepto erróneo. Podemos señalar una serie de hechos que marcan la identidad de este lugar. Al igual que en Nabadwip y Brindaban, Ekchakra también tiene su propio 'Yogapitha' un lugar santificado por su conexión con el Señor, que solía meditar aquí tan a menudo.




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Nityananda Janma Sthana Ekachakra
Ekachakra Dhaam Summary


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NITYANANDA JANMA STHANA

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PROLOGUE

SRI SRI NITYANANDA MAHAPRABHU was the incarnate of the concept of love that originated in Lord Sri Chaitanya, the eternal messiah. He was among the foremost of the league of illustrious men who had deepest sympathy and love for humanity. The divine and revolutionary philosophy of NITYANANDA saved the society from the crisis it faced. HE made people cross the barrier of colour, creed, cast privilege and united them with the knowledge that all are the children of the Divine (Amrit). HE had spontaneous love for each and everybody. HE never discriminated while providing benevolence. HE never did command, but inspired others through HIS generosity. The world will become a better place when we imbibe the spirit of NITYANANDA. Perhaps we will find a way out of the quagmire of discrimination and meanness.This distinguished leader of mankind was born in the village of Ekchakra, P.S. Mayureswar (Sub-div. Rampurhat) in the district of Birbhum, West Bengal to a pious Brahmin family. At a later date the village came to be known as Ekchakra-Garvabas in HIS honour. The village has since been regarded worldwide by the puritans as the womb of benevolence and love and as the foremost holy place for one & all. This book is a small effort to throw light on the glory of Ekchakra.

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PROLOGUE
RESUME
EPILOGUE
1.The Padmavati Tank
2.Nari-Pnota, Bakultala or AMARA PITHA
3.Janu Kunda
4.Pandavtala
5.Tomb OF CHONGADHARI BABA
6.Bishramtala
7.Kadambakhandi
8.Banka Rai or the temple of Bankimdev
9.The temple of Jagannath
10.Gosthatala
11.The tomb of TALTALIA BABA
12.Ekchakreswar Mahadev
13.Gobrar Maath
14.Lakshmangoria
15.Kalisara
16.Kanai Kunda
17.Chandan Sarobar
18.Indrasayer
19.Raipukur
20.Kunda
21.Neradanga
22.Marsarobar, Amlitala, Swet Ganga,Akshay Bat, Khunti Pukur etc




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