lunes, 19 de abril de 2010

Jîva Goswâmî

Contenido - Contents




Rohan Shanti Shukla - Braj Dham Vrindavan Holi Mahotsav




I Love This Picture........
Añadida el 10 de marzo

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Holi In Shri Banke Bihari Lal Mandir
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Jéva Gosvämé: (sáns. vaiñëava). the son of Çré Vallabha (Anupama), who was the brother of Rüpa and Sanätana Gosvämés. Even as a young boy he was deeply attracted Çré Kåñëa. He spent his time not in playing but in worshiping Bhagavän with flowers, sandalwood, and other articles.


In his youth he went to Väräëasé to study Sanskrit under Madhusüdana Väcaspati, a disciple of Särvabhauma Bhaööäcärya.


After completing his studies he went to Våndävana and took shelter of his uncles, Çré Rüpa and Sanätana. After the disappearance of Rüpa and Sanätana, he became the leader amongst all of the Vaiñnava followers of Çréman Mahäprabhu. His numerous literary contributions, which include books such as Saö-sandarbha and Gopal-Campu, and commentaries on Çrémad-Bhägavatam, Bhakti-rasämåtasindhu, and Ujjvala-nélamaëi, have lent support with çästric evidence to the teachings of Çré Caitanya. According to Gauragaëoddeça-dépikä (194-207) he is Viläsa Maïjaré in kåñëa-lélä.


Jéva Gosvämé: (sáns. vaiñëava). el hijo de Çré Vallabha (Anupama), que era el hermano de Çré Rupa Gosvämé y Çré Sanatana Gosvämé. Incluso cuando era niïo se sintió atraído profundamente Çré Kåñëa. Pasó su tiempo no en jugar, sino en adorar a Bhagavan con flores, madera de sándalo, y otros artículos.


En su juventud se trasladó a Väräëasé para estudiar sánscrito bajo Madhusudana Väcaspati, un discípulo de Sarvabhauma Bhaööäcärya.


Despues de completar sus estudios se trasladó a Våndävana y tomó refugio en sus tíos, Çré Rupa y Çré Sanatana. Despues de la desaparición de Çré Rupa Gosvämé y Çré Sanatana Gosvämé, se convirtió en el líder entre todos los seguidores de Vaiñnava Çréman Mahaprabhu. Sus numerosas colaboraciones literarias, que incluyen libros como Sao sandarbha y Gopal Campu -, y comentarios sobre Çrémad-Bhagavatam, Bhakti-rasämåtasindhu y Ujjvala nélamaëi-, han dado apoyo con pruebas çästric a las enseïanzas de la Çré Caitanya. Según Gauragaëoddeça-dépikä (194-207) es Viläsa Maïjaré en kåñëa-lela.


Tomado de: http://www.istagosthi.com/es/messages/78/250595.html?1096214722

Enviado Sábado, 25 de Septiembre de 2004 - 07:42 pm:


Narendra dasa

Nombre de Usuario: Narendra

Mensaje Número: 17
Registrado: 02-2003

Estimados Devotos:
___o_ TLGASP

Hace unas horas nos enviaron un texto sobre Jiva Gosvami pero desgraciadamente lo perdimos, ¿podrían volver a enviarlo?

ys
Narendra dasa

PD:
___o_ es un devoto dando reverencias


Enviado Domingo, 26 de Septiembre de 2004 - 09:23 pm:

Devoto

Nombre de Usuario: Devoto

Mensaje Número: 662
Registrado: 03-2003


Posted by: natalie.b & Vrishni


Srila Jiva Goswami. (1511-1596), era el sobrino de Srila Rupa Goswami. El hijo de su hermano Srila Vallabha, (Anapama). Durante su infancia, El tuvo la gran fortuna de ver a Sri. Caitanya M.P .

El Sr. Caitanya , puso Sus Pies en la cabeza del entonces niño, Jiva, Y dijo: "Este niño crecera y sera un gran preceptor de la Sampradaya Gaudiya!"

Srila Jiva Gosvami, en sus estudios sobresalia, en los temas especialmente de gramatica Sanskrita, poesia y retorica.

Cuando El se entero de que sus dos tios , tomaron el camino de renunciates y de que su Padre dejo el cuerpo. Srila Jiva Goswami se fue a Navadvipa , en busca de la misericordia de Sri. Nityananda P., cuando el llego a Navadvipa , el Sr. Nityananda.P le presento a Sri Jiva Gosvami a todos los asociados de Sri Caitanya Maha Prabhu, incluyendo a Saci-Devi y Srivasathakura , fue entonces que lo llevaron a peregrinar por Navadvipa Dhama bajo la orden de Sri. Nityananda.

Srila Jiva Goswami se fue a Varanasi a estudiar vedanta de Madhusadana Vacaspati, un dicipulo de Sarvabhauma Bhattacarya , quien habia oido de su Maestro espiritual , la divina explicacion de el Srimad Bhagavatan, quien nada menos habia recibido este conocimiento de Sr. Caitanya Mahaprabhu.

Srila Jiva Gosvami, llego a dominar esta conclusion y se fue a Vrindavana a encontrarse con Su tio, Srila Rupa y Srila Sanatana. Srila Jiva Goswami tomo Diksa de Srila Rupa Goswami y permanecio bajo su cuidado y guia hasta que Rupa Goswami entro en samadhi en 1564. Srila Jiva Goswami fue proclamado como el lider de la filosofia Gaudiya Vaisnava. El establecio el "Visva Vaisnava Rajya Sabha, enseño sanskrit y la filosofia Gaudiya Vaisnava a eminentes devotos comos son Sri Narattama Dasa Thakura, Srila Syamananda Pandita y Srila Srinavasa Acarya. Por su basta erudiccion, el atrajo a estudiantes de toda la India para asi estudiar en Vraja. Entonces Vrindavana se convirtio en el Cabeza Central, de la Goudiya Vaisnava Sampradya.

Algunos de los libros que el escribió y que se encuentran en su estado original en la Bibleoteca de Vrindavana son :

Sat-sandarbhas,
Harinamarta-vyakharana
Sri Madhava-mahotsava,

Brahma-samhita Tika,
Goplala-Campu,
Bhakti-rasamrta-sindhu Tika,
Ujjvala-nilamani Tika,
Laghu-vaisnava Tosani,
Srimad Bhagavata Tika,
Sarva- samvadina Tika,
Radha- Krsna,
Arcana -candrika,
Dhatu-samgraha,
Govinda-virudhavili,
Sankalpa-kalpadhruma,
Bhavarthasucaka-campu y
Sri Radha- Krsna karapada.


Srila Jiva Goswami es el padre actual de la transcendental de libros y elTemplo de Radha Damodara es el lugar donde comenzo esta distribucion, 383 años antes de que Prabhupada viniera a America con su baul lleno de Srimad Bhagavatam. Sabiendo que la conciencia de Krisna erradica todo sufrimiento.

En 1582 Srila Jiva Goswami les pidio a Radha Damodara, a sus discipulos siksa, narottam das Thakur, y Srinavasa Acharya y Shyamanda Prabhu que copiaran todas la obras de los Goswamis y se las dieran a las personas de Bengal y Orissa. Srila Prabhupada se sumergio en la misma orden de Sri Jiva Gswami, llevando similarmente las enseñanzas de los Goswamis fuera de Vrndavan, sin embargo en el caso de Srila Prabhupada, Krisna lo utilizo como instrumento para distribuir el calmante balsamo de la Conciencia de Krisna, con el proposito de liberar a la humanidad sufriente, no solo en la India sino en todas partes.

Prabhupada mismo era la personificacion de las puras instrucciones devocionales del Srimad Bhagavatan. Por su divino contacto miles de almas habrientas reciben satisfaccion emocional y alcanzan realizaciones espirituales.

Un sueño que tuvo Srila Prabhupada estando viviendo en el Templo de Radha Damodar en Vrindavana: Una vez estuve con Srila Prabhupada y el estaba sentado en un pequeño tapete y a veces se recostaba en la pared el me dijo " Gopal , escuchame. Por las noches me siento muchas veces frente al samadhi de Rupa, canto Hari Nam Sankirtan y enciendo un palito de incienso. Ruego todos los dias a Rupa Goswami que "Si es verdadero lo mismo de este lugar, muestrame por favor tu rostro y tu gracia para que pueda sentir tu misericordia". Siento que la gracia inmortal de Rupa Goswami esta fluyendo. Pero la masa general de las personas no puden recibirla. Ellos inclinan alli sus cabezas cada dia. Pero yo estoy sientiendo que Rupa Goswami esta aqui escuchando todo. Y rupa Goswami me dijo en un sueño sobre el gran trabajo que realizaria y el tambien dijo que deberia cantar siempre Charitanya Charitamrta y Bhakti Rasamrta Sindhu, y que todo estaria bien para mi". Otro sueño que tuvo Srila Prabhupada. contado por Gopal Ghsh: Prabhupada me comento que tuvo un sueño. Dijo que en el sueño habia visto muchos Vaisnavas cantando Hari nam Sankirtana y bailando cuando circunvalaban el samadhi de Rupa Goswami. Al mismo tiempo, Rupa Goswami estaba sentado bajo un arbol de tamarindo. Un gran pote de barro para guardar agua estaba cerca de Rupa Goswami, quien estaba viendo cantar a los devotos. De repente un rayo resplandeciente emano de Sri Rupa e irradio completamente a Srila Prabhupada dijo que desde ese dia le dijo a Rupa Goswami; " me situare en Radha Damodara y ejecutare bhajam". Pasando el primer año de sannyasa en el Templo de Radha Damodara, Prabhupada se concentro en el humor la misericordia y la mision de Srila Rupa Gosami y Srila Jiva Goswami.

quote:
namasastra vacarannaika nipanau sad dharma samsthapakau
lokanam hita karinau tri-bhuvane manyau saranyajarau
radha krina padaravinda bhajanandana mattalikau
vande rupa sanatana raghu yugau sri jiva gopalakau

Ofrezco mis respetuosas reverencias a los Seis Goswamis de Vrindavana: Srila Rupa Goswami, Srila Sanatana Goswami, Srila Raghunatha dasa Goseami, Srila Ragunatha Bhata Goswami Srila Jiva Goswami y Srila Gopal Bhata Goswami, quienes son muy expetos en estudiar minuciosamente todas las Escrituras reveladas, con el proposito de establecer los principios religiosos eternos para el beneficio de todos los seres humanos. Por ello son horrados en los tres mundos y es afortunado refugirse en ellos ya que estan absortos en el humor de las gopis y se encuentran dedicados al servicio amoroso trascendental de Radha y Krsna.


Texto extraido del libro "Srila Prabhupada en Radha Damodara" de Mahanidhi Svami


Acaryas Anteriores:

Srila Bhaktivinoda Thakura
Templos de los Gosvamis en el Radha-kunda
Las Glorias de Advaita Acarya

Jiva Goswami

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jiva Goswami (1513-1598 AD) [1] is one of the most prolific and important philosopher and saint from the Gaudiya Vaishnava school of Vedanta Tradition, producing a great number of philosophical works on the theology and practice of Bhakti yoga, Vaishnava Vedanta and associated disciplines. He was a member of Six Goswamis of Vrindavan, being the nephew of the two leading figures, Rupa Goswami and Sanatana Goswami.

Contents

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[edit] Birth and early years

There seems to be some controversy amongst biographers about Jiva Goswami's birth. Some opine that he lived from 1511–1596 CE, while others claim that he lived from 1533 to 1618 CE.

Not much is known about Jiva Goswami's childhood. He was born in Ramakeli in the district of Maldah, West Bengal as the son of Srivallabha Mallika (also known as Anupama), the younger brother of Rupa and Sanatana, his mothers name is unknown. He had a strong affinity to the worship of Krishna even from his childhood and excelled in his education completing his studies in Sanskrit Vyakarana (grammar) and Kavya (poetics) within a very short period.

When Jiva was three or four years old, his uncles resigned from their ministerial posts at the court of Alauddin Hussein Shah (ruled 1493–1519 CE) after their initial meeting with Chaitanya Mahaprabhu (1486–1534 CE) and they decided to join his ranks as mendicants. Jiva's father, Anupama, also met with Chaitanya at this time and followed in the footsteps of his elder brothers and proceeded to travel with Rupa to Vrindavana.

[edit] Jiva leaves home

Hearing that his father and uncles had made their decision to work in the service of Chaitanya Mahaprabhu, the young Jiva desired to join them also. According to the biographical work Bhakti Ratnakara of Narahari Chakravarti, Jiva had a dream of Chaitanya at this time. This gave him the impetus to leave home and join Rupa and Sanatana. It is unclear from his biographies whether or not Jiva actually ever met Chaitanya personally.

Jiva travelled to Navadvipa in West Bengal and met with Nityananda Rama, one of the foremost followers of Chaitanya. Nityananda took Jiva to all the holy places in Navadvipa and they circumabulated the entire area together. This marked the beginning of the Gaudiya tradition of Navadvipa parikrama (circumabulation of the nine sections of Navadvipa). After the pilgrimage, Nityananda gave his blessings for the young Jiva to proceed towards Vrindavana.

[edit] Vrindavana

Jiva went on to Benares where he studied for some time under the tutelage of Madhusudana Vidyavachaspati, the disciple of the famous logician and Vedantist, Sarvabhauma Bhattacharya. Under Vidyavachaspati, Jiva mastered the six systems of Indian philosophy known as Sad Darsana.

In 1535 Jiva arrived in Vrindavana where he remained under the tutelage of his uncles, Rupa and Sanatana (by this time his father Anupama had died). He accepted initiation from Rupa Goswami and was taught the esoteric principles of devotion to Krishna. Jiva helped to edit the writings of Rupa and Sanatana and assisted them in their work in propagating Gaudiya Vaishnavism and excavating the lost holy places of Vrindavana.

[edit] Literary contributions

After the passing of Rupa and Sanatana, Jiva Goswami became the foremost authority in the Gaudiya Vaishnava line. In 1542 Jiva established one of the prominent and important temples in the Vrindavana area, the Radha Damodara mandir, installing deities of Radha and Krishna that had been personally carved by Rupa Goswami. At that time he also established the Vishva Vaishnava Raja Sabha (World Vaishnava Association) and the Rupanuga Vidyapitha, an educational facility for Gaudiya Vaishnavas to study the works of Rupa and Sanatana. His erudition and spirituality were so famous that the Moghul emperor Akbar became his ardent admirer and donated paper for his writing.

In 1558, Jiva instructed his students, Narottama Dasa, Srinivasa Acarya and Shyamananda, to go to Bengal and propagate the Gaudiya Vaishnava philosophy and to take with them the original manuscripts that had been written by Rupa and Sanatana.

[edit] Achintya-bhedabheda philosophy

It was in his Sarva-samvadini commentary to the Six Sandarbhas of Hindu philosophy that Jiva Goswami first wrote of Achintya Bheda Abheda, the philosophy of Chaitanya Mahaprabhu. In essence, the philosophy of Achintya bheda abheda, or "inconcieveble oneness and difference", avoids the extremes of Shankara's monistic Advaita vedanta and Madhva's pure dualism (Dvaita) by interpreting the material and spiritual potencies of the Supreme Person (Bhagavan) as being simultaneously one and different with Him.

[edit] Literary achievements

There are about 25 literary works attributed to Jiva Goswami:

[edit] 1-Hari-namamrta-vyakarana

This work is a book on Sanskrit grammar wherein each and every word, syllable and grammatical rule is explained in relation to Krishna and his pastimes.

[edit] 2-Sutra-malika

Sutra-malika is a grammatical work dealing with the derivation of Sanskrit words.

[edit] 3-Dhatu-sangraha

The Dhatu-sangraha is a work on the verb roots of Sanskrit words

[edit] 4-Radha-Krishna Archana Chandrika

[edit] 5-Rasamrita-sesa

Jiva's Rasamrita-sesa deals with Sanskrit composition. Jiva has based this work on the Sahitya Darpana of Visvanatha Kaviraja, but has used many examples of his own as well as examples from other Goswamis.

[edit] 6-Madhava-mahotsava

In Madhava-mahotsava, Jiva Goswami describes the coronation ceremony of Radha when she is given the position of Queen of Vrindavana.

[edit] 7-Sankalpa-kalpadruma

Jiva Goswami explains the eightfold daily pastimes of Radha and Krishna (asta-kaliya-lila) in the form of a prayer.

[edit] 8-Gopala-virudavali

This is a short poem by Jiva extolling the glories of Gopala (Krishna) in 38 verses.

[edit] 9-Bhavartha-suchaka-champu

[edit] 10-Gopala-tapani Upanisad commentary

The Gopala-tapani Upanisad is a minor upanisad that has relevance to Gaudiya Vaishnavas in that it extolls Krishna as the supreme God. Jiva's commentary on this text is called the Sukha-bodhini.

[edit] 11-Commentary on Brahma-samhita

The Brahma-samhita was discovered by Chaitanya Mahaprabhu at the Adi Keshava temple at Thiruvattaru during his travels in South India. Jiva's commentary to this text is known as the dig-darshani.

[edit] 12-Commentary on Bhakti-rasamrita-sindhu

Jiva Goswami wrote his Durgama-sangamani commentary on Rupa Goswami's Bhakti-rasamrita-sindhu.

[edit] 13-Commentary on Ujjvala-nilamani

Jiva wrote his Lochana-rochani commentary to Rupa Goswami's Ujjvala-nilamani.

[edit] 14-Commentary on Yogasara-stavaka

[edit] 15-Agni Puranastha gayatri-bhasya

This work is a commentary on the Brahma Gayatri mantra as found in the ancient Agni Purana, chapters 216-217.

[edit] 16-Padma Puranokta Krishna-pada-padma-chihna

This text by Jiva describes the insignia found on the feet of Krishna according to the text of the Padma Purana.

[edit] 17-Sri Radhika-kara-pada-sthita-chihna

In this short work, Jiva Goswami describes the insignia found on the hands and feet of Radha.

[edit] 18-Laghu Vaishnava Toshani

The Laghu Vaisnava Toshani is Jiva Goswami's commentary to the Bhagavata Purana.

[edit] 19-Gopala-champu

The Gopala-champu is a poetic work written by Jiva and is divided into two parts. The first part is the Purva-champu, which has 33 chapters and describes Krishna's life in Vrindavana. The second section, the Uttara-champu has 37 chapters and describes the pastimes of Krishna after he leaves Vrindavana and the separation the residents of Vrindavana feel in his absence.

[edit] 20-Sad Sandarbhas (Six Sandarbhas)

According to Jiva Goswami himself, Gopala Bhatta Goswami had already done the preliminary work on these books but could not complete it. Jiva took the work of Gopala Bhatta and expanded it into six books wherein he systematically presents the philosophy of Chaitanya Mahaprabhu with scriptural evidences. Jiva also wrote an extensive auto-commentary to the Sandarbhas called Sarva-samvadini. The six Sandarbhas are as follows:

[edit] a) Tattva-sandarbha

Tattva sandarbha is a treatise on the various types of evidences (pramanas) used in Vedic philosophy. Jiva's conclusion is that shabd (divine sound in the form of the Vedic scriptures) is the highest, and of all the scriptures, the Bhagavata Purana is the highest.

[edit] b) Bhagavata-sandarbha

In the Bhagavata-sandarbha, Jiva Goswami makes the distinction between the impersonal aspect of Godhead (Brahman), the localized form of God within the heart of each living being (Paramatma) and the highest personal aspect of Godhead (Krishna or Bhagavan). He also describes the spiritual realm of Krishna, the modes of material nature, the mode of pure goodness (visuddha-sattva), the importance of worshipping the deity of Krishna and the nature and qualities of the deity.

[edit] c) Paramatma-sandarbha

The paramatma-sandarbha describes the Supersoul (Paramatma) and how the Supersoul resides in the hearts of all beings. The differences amongst incarnations is also discussed as well as the nature of the conditioned living entity, the illusory potency (Maya), the temporal world, the theory of transformation, the various avataras of Krishna and how they respond to the desires of the Vaishnava, and how God is characterized by six particular opulences.

[edit] d) Krishna-sandarbha

In his Krishna-sandarbha, Jiva gives a number of quotes from various scriptures to prove that Krishna is the supreme god. He also discusses the pastimes and qualities of Krishna as well as his avataras and functionary expansions. There is a description of Goloka, the planet of Krishna in relation to Vrindavana in the material sphere, the associates of Krishna and their expansions and there is also a description of the Gopis and the topmost position of Radha amongst them.

[edit] e) Bhakti-sandarbha

Bhakti-sandarbha explains how devotion to Krishna is executed. It also discusses Varnashrama dharma (the socio-religious system established in scriptures), the superexcellent position of devotion to Krishna as compared to other conceptions such as yoga, and the worship of minor deities of the Hindu pantheon as being futile in comparison to the worship of Krishna's devotees. The text also explains liberation of the soul, the position of Shiva as a devotee of Krishna, how unmotivated devotion to Krishna promotes a devotee to the highest spiritual position and numerous other points concerning the performance of Vaishnava devotion.

[edit] f) Priti-sandarbha

The Priti-sandarbha is a treatise on divine love, the supreme object being Krishna. Love for God (prema) is considered by Jiva to be the highest form of liberation. Jiva goes on to make a comparative study of other types of liberation but finally concludes that Prema Bhakti is topmost. There is also a discussion on how to attain Prema, how to awaken it, and the symptoms of one who has attained it. Priti-sandarbha also discusses the distinctions between mundane lust and divine love, the various mellows found amongst the associates of Krishna, the superexcellence of Madhurya-rasa (divine conjugal love), the overlapping of different rasas, and the glories of Radha.

[edit] g) Krama-sandarbha

The Krama-sandarbha is a commentary on the 10th Canto of the Bhagavata Purana.

[edit] Jiva's demise

Jiva Goswami died in 1596 CE (or 1618 according to some biographies). His samādhi (tomb) is located in the precincts of the Radha-Damodara temple in Vrindavana.

According to followers of Gaudiya Vaishnavism, Jiva Goswami is considered to be the incarnation of Vilasa Manjari, an eternal maidservant of Krishna.

[edit] References

  • Tirtha, Swami B.B., Sri Caitanya and His Associates, 2001, Mandala Publishing, San Francisco, ISBN 1-886069-28-X.
  • Gaudiya Vaisnava Abhidhana (Bengali), Compiled by Haridasa Dasa, Haribol Kutir, Navadvipa, W.Bengal, 1957.
  • Bhakti-ratnakara (Bengali), Narahari Chakravarti, Pub. By Gaudiya Mission, Kolkata, 1986.

[edit] Further reading

[edit] See also

[edit] External links

  1. ^ [1] "1513-1598 AD"
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Jiva Goswami

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jiva Goswami (1513-1598 dC) [1] es uno de los filósofos más prolíficos e importantes y santo de la escuela Gaudiya Vaishnava de la tradición Vedanta, produciendo un gran número de obras filosóficas sobre la teología y la práctica del Bhakti yoga, Vaishnava y Vedanta disciplinas asociadas. Fue miembro de los Seis Goswamis de Vrindavan, al ser el sobrino de las dos principales figuras, Goswami Rupa Goswami y Sanatana.

Contents

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Nacimiento y primeros años

Parece que hay cierta controversia entre sus biógrafos acerca del nacimiento de Jiva Goswami. Algunos opinan que vivió entre los años 1511-1596 CE, mientras que otros afirman que vivió desde 1533 hasta 1618 EC. No se sabe mucho acerca de la infancia de Jiva Goswami. Nació en Ramakeli en el distrito de Maldah, Bengala Occidental como el hijo de Srivallabha Mallika (también conocido como Anupama), el hermano menor de Rupa y Sanatana, nombre de su madre es desconocida. Tenía una gran afinidad a la adoración de Krishna, incluso desde su infancia y sobresalió en sus estudios de completar sus estudios en sánscrito Vyakarana (gramática) y (la poética Kavya) dentro de un corto período de tiempo muy. Jiva Cuando tenía tres o cuatro años de edad, sus tíos renunciaron a sus cargos de ministro en la corte de Alauddin Hussein Shah (gobernó 1493-1519 CE) después de su primera reunión con Chaitanya Mahaprabhu (1486-1534 dC) y decidieron unirse a sus filas como mendicantes. padre de Jiva, Anupama, también se reunió con Chaitanya en este momento y siguió los pasos de sus hermanos mayores y procedió a viajar con Rupa a Vrindavana.

Jiva se va de casa Al enterarse de que su padre y sus tíos habían hecho su decisión de trabajar al servicio de Chaitanya Mahaprabhu, el joven Jiva desea unirse a ellos también. De acuerdo con el trabajo biográfico de Bhakti Ratnakara Narahari Chakravarti, Jiva tuvo un sueño de Chaitanya en este momento. Esto le dio el impulso necesario para salir de casa y unirse a Rupa y Sanatana. No está claro a partir de sus biografías o no Jiva hecho conocido personalmente Chaitanya. Jiva viajó a Navadvipa en Bengala Occidental y se reunió con Nityananda Rama, uno de los seguidores más importante de Chaitanya. Nityananda Jiva tomó a todos los lugares santos de Navadvipa y circumabulated toda la zona en conjunto. Esto marcó el inicio de la tradición Gaudiya de parikrama Navadvipa (circumabulation de las nueve secciones de Navadvipa). Después de la peregrinación, Nityananda dio sus bendiciones para los jóvenes Jiva avanzar hacia Vrindavana.

Vrindavana

Jiva fue a Benarés, donde estudió por algún tiempo bajo la tutela de Madhusudana Vidyavachaspati, el discípulo del famoso y el lógico vedantista, Sarvabhauma Bhattacharya. Bajo Vidyavachaspati, Jiva dominado los seis sistemas de la filosofía india conocida como triste Darsana. En 1535 llegaron a Vrindavana Jiva, donde permaneció bajo la tutela de sus tíos, Rupa y Sanatana (en ese momento su padre había muerto Anupama). Él aceptó la iniciación de Rupa Goswami y se le enseñó los principios esotéricos de la devoción a Krishna. Jiva ayudó a editar los escritos de Rupa y Sanatana y les ayudó en su trabajo en la propagación de Gaudiya Vaisnavismo y la excavación de los lugares sagrados perdidos de Vrindavana.

contribuciones literarias

Después de la aprobación de Rupa y Sanatana, Jiva Goswami se convirtió en la principal autoridad en la línea de Vaishnava Gaudiya. En 1542 Jiva estableció uno de los templos prominentes e importantes en el área de Vrindavana, el Radha Damodara Mandir, la instalación de las deidades de Radha y Krishna que había sido labrada por personal Rupa Goswami. En aquel momento él también estableció el Vishva Vaishnava Raja Sabha (World Vaishnava Association) y la Vidyapitha Rupanuga, un centro educativo para Gaudiya Vaishnavas a estudiar la obra de Rupa y Sanatana. Su erudición y la espiritualidad fueron tan famosos que el emperador mogol Akbar se convirtió en su ardiente admirador de papel y donado por sus escritos. En 1558, Jiva instruyó a sus estudiantes, Narottama Dasa, Srinivasa Acarya y Shyamananda, para ir a Bengala y propagar la filosofía Gaudiya Vaishnava y llevar consigo los manuscritos originales que habían sido escritas por Rupa y Sanatana.

Achintya-bhedabheda philosophy



Fue en su comentario-samvadini Sarva a las seis de la filosofía hindú Sandarbhas que Jiva Goswami escribió por primera vez de Achintya Bheda Abheda, la filosofía de Chaitanya Mahaprabhu. En esencia, la filosofía de abheda bheda Achintya, o "unidad inconcieveble y diferencia", evita los extremos de Vedanta monista de Shankara Advaita y el dualismo puro de Madhva (Dvaitá) al interpretar el material y potencias espirituales de la Persona Suprema (Bhagavan) como al mismo tiempo uno y diferente con él.

logros literarios Hay alrededor de 25 obras literarias atribuidas a Jiva Goswami: [editar]

1-Hari-namamrta-vyakarana

Este trabajo es un libro de gramática sánscrita en el que cada palabra, sílaba y la regla gramatical se explica en relación con Krishna y sus pasatiempos . [editar]-Sutra-Sutra malika

2-Malika es una obra gramatical se ocupan de la derivación de palabras en sánscrito. [editar]

3-Dhatu-Sangraha El Dhatu-Sangraha es un trabajo sobre las raíces verbales de las palabras en sánscrito [editar]

4 -Radha-Krishna Archana Chandrika [editar]-SESA-Rasamrita Jiva de Rasamrita SESA-5 con ofertas composición sánscrito. Jiva ha basado este trabajo en el darpana Sahitya de Visvanatha Kaviraja, pero ha utilizado muchos ejemplos de su propia, así como ejemplos de Goswamis otros. [Editar]

6-Madhava-Mahotsava

En Madhava-Mahotsava, Jiva Goswami describe la ceremonia de coronación de Radha cuando ella se da la posición de la reina de Vrindavana. [editar]


7-sankalpa-kalpadruma

Jiva Goswami explica el diario pasatiempos óctuple de Radha y Krishna (asta-Kaliya-lila) en forma de una oración. [editar]

8-Gopala -virudavali

Este es un poema corto por Jiva ensalzar las glorias de Gopala (Krishna) en 38 versos. [editar]-Bhavartha-suchaka CHAMPU [editar-9] Gopala-Tapani Upanishad comentario-

10 El Gopala-Tapani Upanishad

Upanishad es menor de edad que tenga relevancia en Gaudiya Vaishnavas, ya que exalta Krishna como el Dios supremo. Jiva comentario sobre este texto se llama Sukha-bodhini.

11-las observaciones sobre el Brahma-Samhita

El Brahma-Samhita fue descubierto por Chaitanya Mahaprabhu en el templo de Keshava Adi en Thiruvattaru durante sus viajes en el sur de la India. comentario de Jiva a este texto que se conoce como la excavación-darshani. [editar]

12-las observaciones sobre el Bhakti-rasamrita-sindhu

Jiva Goswami escribió su comentario-sangamani Durgama en Goswami Bhakti-Rupa rasamrita-sindhu.

13-Comentario sobre Ujjvala-nilamani

Jiva escribió su-rochani comentario Lochana a Goswami Ujjvala Rupa-nilamani. [Editar]

14-Comentario en stavaka [Yogasara editar]

15-Agni Puranastha Gayatri-bhasya

Esta obra es un comentario sobre el Gayatri Brahma mantra que se encuentra en la antigua Agni Purana, capítulos 216-217.

16-Padma Puranokta Krishna-pada-padma-chihna

Este texto describe el Jiva insignias se encuentran en los pies de Krishna, según el texto del Padma Purana. [Editar]

17-Sri Radhika-kara-pada-sthita-chihna

En este de trabajo a corto, Jiva Goswami describe la insignia encontrar en las manos y los pies de Radha. [editar]

18-Laghu Vaishnava Toshani

El Laghu Vaisnava Toshani es Goswami comentario de Jiva a la Bhagavata Purana. [editar]

19-Gopala-CHAMPU

El Gopala-CHAMPU es una obra poética escrita por Jiva y se divide en dos partes. La primera parte es el Purva-CHAMPU, que cuenta con 33 capítulos y describe la vida de Krishna en Vrindavan. La segunda sección, el Uttara-CHAMPU tiene 37 capítulos y se describen los pasatiempos de Krishna después de que salga Vrindavana y la separación de los residentes de Vrindavana se sienten en su ausencia.

20-Triste Sandarbhas (Seis Sandarbhas)

Según Jiva Goswami mismo, Gopala Bhatta Goswami ya había hecho los primeros trabajos sobre estos libros, pero no pudo terminarlo. Jiva tomó el trabajo de Gopala Bhatta y la transformaron en seis libros en donde se presenta sistemáticamente la filosofía de Chaitanya Mahaprabhu con evidencias bíblicas. Jiva también escribió un extenso auto-comentario de la llamada Sandarbhas Sarva-samvadini. Los seis Sandarbhas son los siguientes:

a) Tattva-sandarbha

Tattva sandarbha es un tratado sobre los distintos tipos de evidencias (pramanas) utilizados en la filosofía védica. La conclusión de Jiva es que (divino sonido shabd en la forma de las escrituras védicas) es el más alto, y de todas las escrituras, Bhagavata es Purana la más alta. [editar]

b) Bhagavata-sandarbha

En el Bhagavata-sandarbha, Jiva Goswami hace la distinción entre el aspecto impersonal de la Divinidad (Brahman), la forma localizada de Dios en el corazón de cada ser vivo (Paramatma) y el mayor aspecto personal de la divinidad (Krishna o Bhagavan). También describe el reino espiritual de Krishna, los modos de la naturaleza material, el modo de la bondad pura (visuddha-sattva), la importancia de la adoración de la deidad de Krishna y la naturaleza y cualidades de la deidad.

c) El Paramatma-sandarbha

Paramatma-sandarbha describe la Superalma (Paramatma) y cómo la Superalma reside en los corazones de todos los seres. Las diferencias entre las encarnaciones también se discute, así como la naturaleza de la entidad viviente acondicionado, la potencia ilusoria (Maya), el mundo temporal, la teoría de la transformación, los distintos avatares de Krishna y cómo responden a los deseos de la Vaishnava, y cómo Dios se caracteriza por seis opulencias en particular.

d) Krishna-sandarbha

En su Krishna-sandarbha, Jiva da un número de citas de varias escrituras para demostrar que Krishna es el dios supremo. Analiza, asimismo, los pasatiempos y las cualidades de Krishna, así como sus avatares y ampliaciones funcionario. Hay una descripción de Goloka, el planeta de Krishna en relación con Vrindavana en la esfera material, los asociados de Krishna y sus expansiones y hay también una descripción de las Gopis y la posición más alta de Radha entre ellos.

e) Bhakti-sandarbha

Bhakti-sandarbha explica cómo la devoción a Krishna es ejecutado. También se examinan Varnashrama dharma (el sistema socio-religiosas establecidas en las escrituras), la posición superexcellent de la devoción a Krishna, en comparación con otras concepciones como el yoga, y la adoración de deidades menores del panteón hindú como inútil en comparación con el culto de los devotos de Krishna. El texto también explica la liberación del alma, la posición de Shiva como un devoto de Krishna, ¿cómo la devoción a Krishna desmotivado promueve un devoto a la posición espiritual más elevado y muchos otros puntos en cuanto al funcionamiento de la devoción Vaishnava.

f) El Priti-sandarbha

Priti-sandarbha es un tratado sobre el amor divino, siendo el objeto supremo de Krishna. El amor a Dios (prema) es considerado por Jiva ser la forma más alta de la liberación. Jiva va a hacer un estudio comparativo de otros tipos de liberación, pero finalmente llega a la conclusión de que Prema Bhakti es más alta. Hay también un debate sobre cómo lograr Prema, la forma de despertar, y los síntomas de alguien que ha alcanzado. Priti-sandarbha también analiza las diferencias entre lo mundano y la lujuria el amor divino, la suaviza variadas que se encuentran entre los asociados de Krishna, el superexcellence de Madhurya-rasa (el amor conyugal divino), la superposición de diferentes rasas, y las glorias de Radha.

g)-Krama sandarbha

El Krama-sandarbha es un comentario sobre el décimo canto del Bhagavata Purana. [editar Jiva de desaparición] Jiva Goswami murió en 1596 EC (o 1618 según algunas biografías). Su samadhi (tumba) se encuentra en el recinto de la-Damodara templo Radha en Vrindavana. De acuerdo a los seguidores de Gaudiya Vaisnavismo, Jiva Goswami es considerado como la encarnación de Vilasa Manjari, una sirvienta eterna de Krishna.

See also



Sri Srinivasa Acarya's Appearance Day

Çré Rämacandra Kaviräja, the son of Khaëòaväsé Ciraïjéva and Sunanda, was a disciple of Çréniväsa Äcärya and the most intimate friend of Narottama däsa Öhäkura, who prayed several times for his association. His youngest brother was Govinda Kaviräja. Çréla Jéva Gosvämé very much appreciated Çré Rämacandra Kaviräja’s great devotion to Lord Kåñëa and therefore gave him the title Kaviräja. Çré Rämacandra Kaviräja, who was perpetually disinterested in family life, greatly assisted in the preaching work of Çréniväsa Äcärya and Narottama däsa Öhäkura. He resided at first in Çrékhaëòa but later in the village of Kumära-nagara on the bank of the Ganges.
Govinda Kaviräja was the brother of Rämacandra Kaviräja and youngest son of Ciraïjéva of Çrékhaëòa. Although at first a çäkta, or worshiper of Goddess Durgä, he was later initiated by Çréniväsa Äcärya Prabhu. Govinda Kaviräja also resided first in Çrékhaëòa and then in Kumära-nagara, but later he moved to the village known as Teliyä Budhari, on the southern bank of the river Padmä. Since Govinda Kaviräja, the author of two books, Saìgéta-mädhava and Gétämåta, was a great Vaiñëava kavi, or poet, Çréla Jéva Gosvämé gave him the title Kaviräja. He is described in the Bhakti-ratnäkara (Ninth Wave). (A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada. Sri Chaitanya Charitamrta Adi-lila 11:51. purport.)
Srila Krsnadasa Kaviraja took pleasure in writing the infrequent passages which glorified Gopala Bhatta, and he never told Sri Bhatta how he had written them. (Bhakti-ratnakara. KHÄ226.)
I cannot write extentively about the depth of knowledge of Sri Gopala Bhatta during his life in Vrndavana for fear the book will become too large. (Bhakti-ratnakara. KHÄ227.)
Sri Bhatta had given many comments on the book ”Krsnakarmamrta• which gave much pleasure to all the Vaisnavas. (Bhakti-ratnakara. KHÄ228.)

Sri Gopala Bhatta, a remarkable person in the path of pure devotion had performed many supernatural activities. (Bhakti-ratnakara. KHÄ229.)

At a much later time, Srinivasa met him and got his desires fulfilled. (Bhakti-ratnakara. KHÄ230.)
On the order of Prabhu, Srinivasa took his initiation from Gopala Bhatta and later propagated the Gosvami scriptures in Gauda. (Bhakti-ratnakara. KHÄ231.)

Prabhu empowered Sri Rupa and others to write and compile scriptures on Vaisnava religion, for the propogation of those scriptures he empowered Srinivasa. (Bhakti-ratnakara. KHÄ232.)

Acarya and Sri Thakura Mahasaya were of the same soul in their devotion to Prabhu. Thakura Mahasaya had revealed the powers of both Rupa Gosvami and Srinivasa in his slokas. (Bhakti-ratnakara. KHÄ233.)

The slokas by Thakura Mahasaya say: "When shall I be able to find Sri Caitanya deva, the ocean of kindness, within the range of my vision? His aim was to create many Vaisnava scriptures through the intellect of Sri Rupa and others to later disseminate those scriptures to the people of the world through the efforts of Srinivasa." (Bhakti-ratnakara. KHÄ234.)
Srinivasa Acarya was a grea scholar who benedicted the world by distributing those valuable Vaisnava books.(Bhakti-ratnakara. KHÄ235.)
”The favor of Lokenatha to Narottma" At that time Narottama arrived in Vrndavana and immediately engaged himself in the continous service of Sri Lokenatha. (Bhakti-ratnakara. KHÄ345.)
Lokenatha was satisfied with Narottama's attitude and gave him Diksha mantra. (Bhakti-ratnakara. KHÄ346.)
Sri Gopala Bhatta and the other Vaisnavas accepted Narottama as an intimate friend. (Bhakti-ratnakara. KHÄ347.)
Narottama got the title Thakura Mahasaya along with the affection of Sri Jiva Gosvami. (Bhakti-ratnakara. KHÄ348.)
Srinivasa Acarya met narottama in Vrndavana and gradually a dynamic new circle of Vaisnavas was established there.(Bhakti-ratnakara. KHÄ349.)
Srinivasa also met Shyamananda in Vrndavana.(Bhakti-ratnakara. KHÄ350.)

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