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- Fotos de Bhaktin Nina - Jay JayAnanda!!!
- Fotos de Gauranga Sundara Das
- Guru-nisùha
- Siksa-gurú y el Diksa-gurú - español
- Siksa-gurú y el Diksa-gurú - inglés
- PureBhakti - Artículos Año 2004 - inglés
- ISKCON desire tree - Voice Newsletter 020 Jan-09
Fotos de Bhaktin Nina - Jay JayAnanda!!!
Perfil de BhaktinAñadida el 09 de junio
Añadida el 09 de junio
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Guru-nisùha
Guru-nisùha: (sáns. vaiëòava). Profunda fe en el guru y determinación inquebrantable en su servicio. Puesto que las prácticas del bhakti comienzan con guru-padasraya o refugiarse en los pies de loto de un maestro espiritual, esta es la base para el avance en el bhakti.
siksa-gurú y el diksa-gurú
Hay dos tipos de gurús, es decir, el siksa-guru y el diksa-gurú.
"Yo ofrezco mis respetuosas reverencias a los pies de loto de mi diksa-gurú y siksa-guru, y a los pies de lotos de todos los Vaisnavas. "
Siksa-gurú y el diksa-gurú puede ser igual, pero a veces, si el diksa-gurú. También es el siksa-guru, puede haber una prominencia de diksa-gurú. A veces, si no somos capaces de escuchar a nuestros Gurudeva, entonces siksa-guru pueden ser más prominentes. Mi diksa-gurú es Srila Bhakti Prajnana Kesava Gosvami Maharaja, y mi siksa-guru prominentes es el mismo Srila Rupa Gosvami. ¿Quién es mayor? Srila Rupa Gosvami. ¿Entiendes?
Además, mi siksa-guru es Sikhi-puccha-mauli, Sri Krishna mismo .* [Ver Nota 1] En ese caso, es diksa-gurú de jerarquía superior o siksa-guru? Ciertamente siksa-guru, Krishna Mismo, es superior. Por supuesto, tendremos para dar el debido respeto a nuestro Gurudeva en primer lugar, porque Srila Rupa Gosvami él nos dijo quién es, ¿quién es Sri Krishna y quién Sri Caitanya Mahaprabhu. Si uno no tiene gurú nistha, todo se ha ido.
Guru-nistha (fe firme en el Gurú auto-realizado) es la columna vertebral del bhakti; nistha hacia el Guru, nistha hacia el gurú-pancaka * [Ver Nota 2], nistha hacia el Señor Krishna, y nistha hacia gurú-parampara. Si usted no tiene nistha, su la vida no tiene éxito. Si no tiene ningún gurú nistha, usted debe cambiar su vida de tal manera que usted lo conseguirá.
Guru-nistha te lleva a akanda-guru-tattva, Sri Baladeva Prabhu. Usted en última instancia, se verá que es el Gurú prakasa (manifestación) de Sri Nityananda Prabhu o Sri Baladeva Prabhu. Si usted ora por algo de su Guru, Nityananda Prabhu y akanda-tattva prabhu Baladeva será quien lo arregle todo. Esto es porque nuestro Gurudeva no es una forma separada de Sri Nityananda Prabhu.
Usted no debe pensar que Srila Bhaktivedanta Svami Prabhupada ha descubierto algo nuevo? y que estamos "Prabhupadanugas". Algunos piensan que que "Así como hay Rupanuga Vaisnavas [* Ver Nota 3], por lo que somos Prabhupadanuga. "Las personas que piensan así no son nada?? Son ignorantes por completo.
Todos nuestros acaryas nos han dicho que siga los vaisnavas Rupanuga?? pero que son Rupanuga? Sri Caitanya Mahaprabhu en primer lugar inspiró todas estas verdades espiritual en el corazón de Srila Rupa Gosvami, así como todo el conocimiento de los Vedas, los Upanishad y todas las demás escrituras. Luego, por la misericordia del Señor, Srila Rupa Gosvami sabía que su corazón:
sthapitam yena bhu-tale
svayam rupah kada mahyam
dadati sva-padantikam
"Yo nací en la más oscura ignorancia, y mi maestro espiritual me abrió los ojos con la antorcha del conocimiento. A él le ofrezco mis respetuosas reverencias. Cuando Srila Rupa Gosvami Prabhupada, quien ha establecido en este mundo material la misión de satisfacer el deseo del Señor Caitanya, dame refugio bajo sus pies de loto? "
Por la misericordia de Sri Caitanya Mahaprabhu, Srila Rupa Gosvami manifiestó, o escribió, tantos libros, como Sri Bhakti-rasamrta-sindhu, Sri Ujjvala-nilamani y Upadesamrta. La pregunta es, ¿qué es Rupanuga? ¿Quién es Srila Rupa Gosvami? Explicó todo lo relacionado con Vraja-bhakti en Sri Ujjvala-nilamani y Sri Bhakti-sindhu rasamrta. Escribió Sri Ujjvala-nilamani especialmente para dar Vraja-prema y Vraja bhakti. Esto lo explica en el Bhakti-rasamtra-sindhu el bhakti que puede ser experimentada por cinco estados de ánimo y cinco tipos de servicios; santa, dasya, sakhya, vatsalya y madhurya. Entre ellos, tres son prominentes?? Sakya, vatsalya y madhurya. El estado de ánimo de la Vrajabasis es Vraja-bhakti, especialmente, el estado de ánimo de la gopis se madhurya-rasa en Vraja-bhakti, y sobre todo, el humor de Srimati Radhika es el máximo emblema de Vraja-bhakti.
Srila Rupa Gosvami ha explicado todas estas verdades.
eka 'vaidhi bhakti', 'raganuga-bhakti' ara
"Hay dos procesos del servicio devocional práctico. Una de ellas es reguladora de servicios de devoción, y el otro es espontánea devoción de servicios. "(Caitanya-caritamrta Madhya-lila 22.108)
Aquellos que están siguiendo el camino de raganuga [* Ver Nota 3] en cualquier rasa que no sean mañjari-bhava en madhurya-rasa se Rupanuga, pero no tanto? en parte, muy parcialmente. De hecho, también puede decirse que no son Rupanuga. Aquellos que siguen el camino de Sakya y rasa vatsalya son raganuga, pero ni siquiera ellos son Rupanuga. Aquellos que siguen la línea de estado de ánimo personal de Sri Rupa Manjari (Srila Rupa Gosvami?? s otra forma, en su servicio a Radha-Krsna, como gopi-mañjari) y Srila Rupa Gosvami se en realidad Rupanuga.
¿Cuál es el estado de ánimo de Rupa Manjari? Ella es una dasi de Krishna y Radhika, pero con una inclinación hacia Srimati Radhika. En realidad, ella es una de dasi Srimati Radhika, no Krishna. Si Srimati Radhika es feliz, entonces Krishna automáticamente ser feliz. Si Krishna ha estado descuidando a alguien, pero que persona ha tomado refugio de Srimati Radhika, entonces Krishna está obligado a aceptar ella.
yasyaprasadan na gatih kuto 'pi
dhyayam stuvams tasya yasas tri-sandhyam
vande guroh sri caranaravindam
"Sólo por la misericordia de Sri Gurudeva se puede recibir la misericordia de Krishna; sin su gracia las entidades vivientes no pueden hacer ningún progreso, ni ser entregado. Meditando tres veces al día sobre las glorias de Sri Gurudeva y recitando sattva-Stuti, ofrezco oraciones á sus pies de loto. "(Sri Guruvastakam versículo 1)
Si usted ha cometido un error y cometido ningún aparadha a los pies de loto de Sri Krishna, o si lo han olvidado, pero si usted está tomando refugio en los pies de loto de un gurú cualificado, entonces Krishna le puede perdonar. Gurú le dirá a Krishna, "Tienes que perdonar. Seguro que lo perdone, porque me han aceptado el o ella." Por otra parte, si Krishna está a punto de aceptar a esa persona, pero descuidando Guru es y se siente mal con él, entonces Krishna lo rechazarán. De la misma manera, aunque Krishna ha descuidado a alguien, si esa persona se refugiará en los pies de loto de Srimati Radhika, entonces Krishna está obligado a dar su misericordia especial.
sigrai milai taba gokula-kana
"Si tiene el orgullo de ser sierva exclusiva Srimati Radhika, entonces muy rápidamente se encontrará con Gokula Kana. "(Sri Radha Bhajana Mahima versículo 5)
Srila Narottama dasa Thakura es un Vaisnava Rupanuga. ¿Qué hizo él? Él limpiar el lugar donde su Gurudeva, Srila Lokanatha Gosvami, que sirve para eliminar las heces. Al principio Gosvami Lokanatha se negó a aceptar como dasa Narottama su discípulo, porque ese muchacho era un príncipe, el hijo de un rey. Narottama dasa se puso a barrer el lugar, y luego se ponía el agua y el estiércol de vaca en ese lugar para que sea puro y perfumado. Una noche Lokanatha Gosvami agarró dasa Narottama en este mismo sitio y le preguntó: "¿Quién eres?" dasa Narottama comenzó a llorar y, a continuación Lokanatha Gosvami le aceptó.
Cualquier persona interna y externamente el cumplimiento de las órdenes de Gurudeva, quien es Rupanuga mismo, no sólo cumplir con su Gurú orden, pero sabe que su desea Gurú incluso antes de que se habla. Sri Caitanya-bhistam mano. Srila Rupa Gosvami se dio cuenta el deseo del corazón interno de Sri Caitanya Mahaprabhu, y de manera similar, usted tendrá que saber Sri Guru-bhistam mano. Si usted no está calificado para saber, usted no es un discípulo, tú eres sólo un discípulo hacia el exterior. Usted debe tratar de conocer el deseo de su Gurudeva?? cómo será feliz? y tratar de complacerlo. Si Guru no está contento con usted, Krishna no estarán contentos con usted.
cintamanir jayati somagirir gurur me
siksa-gurus ca bhagavan sikhi-pincha-maulih
yat-pada-kalpataru-pallava-sekharesu
lila-svayamvara-rasam labhate jayasrih
"Todas las glorias a Cintamani y mi maestro espiritual iniciar, Somagiri. Todas las glorias a mi instruir maestro espiritual, la Suprema Personalidad de Trinidad, que lleva plumas de pavo real en su corona. Bajo la sombra de Su pies de loto, que son como árboles deseo, Jayasri [Radharani] goza de la trascendental suave de una consorte eterna. "Este versículo es de la Krishna-karnamrta, que fue escrito por un gran santo llamado Vaisnava Bilvamangala Thakura. (Sri Caitanya-caritamrta Adi-lila 1,57)
[* Endote 2: - Guru-pancaka?? Guru-pancaka (Sri Guru (maestro espiritual), Paramaguru (gran maestro espiritual), Paramesthiguru (espiritual bisabuelo master), Paratparguru (gran maestro espiritual muy grandes), Paramparatparguru (gran gran gran maestro espiritual de cola)
[* Nota 3 - "Nos Gaudiya Vaisnavas son conocidos como Rupanuga. Rupanuga medios los seguidores de Rupa Gosvami. ¿Por qué hemos convertido en seguidores de Rupa Gosvami? Debido a sri-caitanya-mano 'sthapitam bhistam yena bhu de hadas. Él quería establecer la misión de Sri Caitanya Mahaprabhu. " (Srimad-Bhagavatam 5.5.2, Hyderabad, 13 de abril de 1975)
[* Ver Nota 4?? Raganuga-bhakti?? ?? Uno tiene que servir a Krishna de acuerdo con estos principios reguladores, pero si un amor espontáneo desarrolla para Krishna como lo demuestra en las actividades de aquellos que viven en Vrajabhumi, un alcanza la plataforma de raganuga-bhakti. Aquel que ha desarrollado este amor espontáneo es elegible para la elevación a la plataforma que gozan los habitantes de Vrajabhumi. En Vrajabhumi, no hay regulador principios establecidos para el servicio de Krishna. Más bien, todo lo que se lleva a en el amor espontáneo, natural de Krishna. "(Sri Caitanya-cartiamrta, Madya pretenden 8,221)
tara anugata bhaktira `raganuga'-name
"Los habitantes originales de Vrndavana se adjuntan a Krsna espontáneamente en el servicio devocional. Nada puede compararse a esa devoción espontánea servicio, que se llama ragatmika-bhakti. Cuando un devoto sigue en la pasos de los devotos de Vrndavana, su servicio devocional se denomina raganuga-bhakti. "(Sri Caitanya-caritamrta, Madhya 22.149)
vraja-vasi-janadisu
ragatmikam anusrta
ya sa raganugocyate
"Servicio devocional en el amor espontáneo es vívidamente expresado y manifestado por los habitantes de Vrindavana. servicio devocional que acuerdos con su servicio devocional se denomina raganuga-bhakti, o servicio devocional siguiendo la estela de servicio y amor espontáneo. " (Sri Caitanya-cartamrta, Madhya 22.154)
[Así termina la parte 2. Parte 3 estará disponible muy pronto.]
Editorial Asesores: Pujyapad Madhava Maharaja y Sripad dasa Brajanatha
Transcriptor: dasi Vasanti
Editor: dasi Syamarani
Mecanógrafo: dasi Anita
siksa-gurú y el diksa-gurú
On Prabhupadanuga
Tuesday, 18 May 2004
May 18, 2004 part 2: Badger, California
Tridandisvami Sri Srimad Bhaktivedanta Narayana Maharaja
There are two kinds of Gurus; that is, the siksa-guru and the diksa-guru.
"I offer my respectful obeisances unto the lotus feet of my diksa-guru and siksa-guru, and unto the feet of all Vaisnavas."
Siksa-guru and diksa-guru may be equal; but sometimes, if the diksa-guru is also the siksa guru, there may be a prominence of diksa-guru. Sometimes, if we are not able to hear from our Gurudeva, then siksa-guru may be more prominent. My diksa-guru is Srila Bhakti Prajnana Kesava Gosvami Maharaja, and my prominent siksa-guru is Srila Rupa Gosvami himself. Who is greater? Srila Rupa Gosvami. Do you understand?
Also, my siksa-guru is Sikhi-puccha-mauli, Sri Krsna Himself.* [See Endnote 1] In that case, is diksa-guru superior or siksa-guru superior? Certainly siksa-guru, Krsna Himself, is superior. Of course we will have to give proper respect to our Gurudeva first, because he is the one who told us who Srila Rupa Gosvami is, who Sri Krsna is and who Sri Caitanya Mahaprabhu is. If one does not have guru-nistha, everything is gone.
Guru-nistha (strong faith in the self-realized Guru) is the backbone of bhakti; nistha to Guru, nistha to guru-pancaka [See Endnote 2], nistha to Lord Krsna, and nistha to the guru-parampara. If you have no nistha, your life is unsuccessful. If you have no guru-nistha, you should change your life in such a way that you will get it.
Guru-nistha brings you to akanda-guru-tattva, Sri Baladeva Prabhu. You will ultimately see that Guru is the prakasa (manifestation) of Sri Nityananda Prabhu or Sri Baladeva Prabhu. If you pray for something from your Guru, Nityananda prabhu and akanda-tattva Baladeva prabhu will at once arrange everything. This is because our Gurudeva is not something separate form Sri Nityananda Prabhu.
You should not think that Srila Bhaktivedanta Svami Prabhupada has discovered something new – and that we are "Prabhupadanugas". Some think that "Just as there are Rupanuga Vaisnavas [*See Endnote 3], so we are Prabhupadanuga." Persons who think like that are nothing – they are completely ignorant.
All our acaryas have told us to follow the Rupanuga Vaisnavas – but who are Rupanuga? Sri Caitanya Mahaprabhu first of all inspired all spiritual truths in Srila Rupa Gosvami's heart, as well as all knowledge of the Vedas, Upanisads and all other scriptures. Then, by the Lord´s mercy, Srila Rupa Gosvami knew his heart:
sthapitam yena bhu-tale
svayam rupah kada mahyam
dadati sva-padantikam
"I was born in the darkest ignorance, and my spiritual master opened my eyes with the torch of knowledge. I offer my respectful obeisances unto him. When will Srila Rupa Gosvami Prabhupada, who has established within this material world the mission to fulfill the desire of Lord Caitanya, give me shelter under his lotus feet?"
By the mercy of Sri Caitanya Mahaprabhu, Srila Rupa Gosvami manifested, or wrote, so many books, such as Sri Bhakti-rasamrta-sindhu, Sri Ujjvala-nilamani and Sri Upadesamrta. The question is, who are Rupanuga? Who is Srila Rupa Gosvami? He explained everything about Vraja-bhakti in Sri Ujjvala-nilamani and Sri Bhakti-rasamtra-sindhu. He wrote Sri Ujjvala-nilamani especially to give vraja-prema and vraja-bhakti. He explained in Sri Bhakti-rasamtra-sindhu that bhakti can be experienced by five moods and five kinds of services; santa, dasya, sakhya, vatsalya and madhurya. Among them, three are prominent – sakhya, vatsalya and madhurya. The mood of the Vrajabasis is vraja-bhakti; especially, the mood of the gopis is madhurya-rasa in vraja-bhakti; and especially, the mood of Srimati Radhika is the highest emblem of vraja-bhakti.
Srila Rupa Gosvami has explained all these truths.
eka 'vaidhi bhakti', 'raganuga-bhakti' ara
"There are two processes of practical devotional service. One is regulative devotional service, and the other is spontaneous devotional service." (Caitanya-caritamrta Madhya-lila 22.108)
Those who are following the path of raganuga [*See Endnote 3] in any rasa other than manjari-bhava in madhurya-rasa are Rupanuga, but not so much – partly, very partly. In fact, it can also be said that they are not Rupanuga. Those following the path of sakhya and vatsalya rasa are raganuga, but even they are not Rupanuga. Those who follow the line of personal mood of Sri Rupa Manjari (Srila Rupa Gosvami’s other form, in his service to Radha-Krsna, as a gopi-manjari) and Srila Rupa Gosvami are actually Rupanuga.
What is the mood of Rupa Manjari? She is a dasi of Krsna and Radhika, but with an inclination towards Srimati Radhika. Actually, she is a dasi of Srimati Radhika, not Krsna. If Srimati Radhika is happy, then Krsna will automatically be happy. If Krsna has been neglecting someone, but that person has taken shelter of Srimati Radhika, then Krsna is bound to accept her.
yasyaprasadan na gatih kuto 'pi
dhyayam stuvams tasya yasas tri-sandhyam
vande guroh sri caranaravindam
"Only by the mercy of Sri Gurudeva can one receive the mercy of Krsna; without his grace the living entities cannot make any advancement nor be delivered. Meditating three times a day on the glories of Sri Gurudeva and reciting sattva-stuti, I offer prayers unto his lotus feet." (Sri Guruvastakam verse 1)
If you have made a mistake and committed any aparadha at the lotus feet of Sri Krsna, or you have neglected Him, but if you are taking shelter in the lotus feet of a qualified Guru, then Krsna may forgive you. Guru will tell Krsna, "You must forgive him. You are bound to forgive him, because I have accepted her or him." On the other hand, if Krsna is about to accept that person, but Guru is neglecting and is upset with him, then Krsna will reject him. In the same way, even if Krsna has neglected someone, if that person will take shelter in the lotus feet of Srimati Radhika, then Krsna is bound to give her special mercy.
sigrai milai taba gokula-kana
"If you develop pride in being Srimati Radhika's exclusive maidservant, then very quickly you will meet Gokula Kana." (Sri Radha Bhajana Mahima verse 5)
Srila Narottama dasa Thakura is a Rupanuga Vaisnava. What did he do? He cleaned the place where his Gurudeva, Srila Lokanatha Gosvami, used to pass stool. At first Lokanatha Gosvami refused to accept Narottama dasa as his disciple, because that boy was a prince, the son of a king. Narottama dasa began to sweep that place, and then he would put water and cow dung in that spot to make it pure and scented. One night Lokanatha Gosvami caught hold of Narottama dasa on that very spot and asked, "Who are you?" Narottama dasa began to weep, and then Lokanatha Gosvami accepted him.
Anyone internally and outwardly fulfilling the orders of Gurudeva, who is himself Rupanuga, does not only fulfill his Guru´s order, but he knows his Guru´s wish even before the order is spoken. Sri caitanya mano-bhistam. Srila Rupa Gosvami realized the inner heart´s desire of Sri Caitanya Mahaprabhu, and similarly, you will have to know Sri Guru mano-bhistam. If you are not qualified to know, you are not a disciple; you are only a disciple outwardly. You should try to know the wish of your Gurudeva – how he will be happy – and try to please him. If Guru is not happy with you, Krsna will not be happy with you.
(*Endnote 1 –
siksa-gurus ca bhagavan sikhi-pincha-maulih
yat-pada-kalpataru-pallava-sekharesu
lila-svayamvara-rasam labhate jayasrih
"All glories to Cintamani and my initiating spiritual master, Somagiri. All glories to my instructing spiritual master, the Supreme Personality of Godhead, who wears peacock feathers in His crown. Under the shade of His lotus feet, which are like desire trees, Jayasri [Radharani] enjoys the transcendental mellow of an eternal consort." This verse is from the Krsna-karnamrta, which was written by a great Vaisnava saint named Bilvamangala Thakura. (Sri CAitanya-caritamrta Adi-lila 1.57)
(*Endote 2: - Guru-pancaka – Guru-pancaka (Sri Guru (spiritual master), Paramaguru (grand spiritual master), Paramesthiguru (great grand spiritual master), Paratparguru (great great grand spiritual master), Paramparatparguru (great great great grand spiritual master)
(*Endnote 3: - "We Gaudiya Vaisnavas are known as Rupanuga. Rupanuga means the followers of Rupa Gosvami. Why should we become followers of Rupa Gosvami? Because sri-caitanya-mano 'bhistam sthapitam yena bhu-tale. He wanted to establish the mission of Sri Caitanya Mahaprabhu." (Srimad-Bhagavatam 5.5.2, Hyderabad, April 13, 1975)
(*See Endnote 4 – Raganuga-bhakti – “One has to serve Krsna according to these regulative principles, but if one develops spontaneous love for Krsna as exhibited in the activities of those who live in Vrajabhumi, one attains the platform of raganuga-bhakti. One who has developed this spontaneous love is eligible for elevation to the platform enjoyed by the inhabitants of Vrajabhumi. In Vrajabhumi, there are no regulative principles set forth for Krsna's service. Rather, everything is carried out in spontaneous, natural love for Krsna." (Sri Caitanya-cartiamrta, Madya 8.221 purport)
tara anugata bhaktira `raganuga'-name
"The original inhabitants of Vrndavana are attached to Krsna spontaneously in devotional service. Nothing can compare to such spontaneous devotional service, which is called ragatmika-bhakti. When a devotee follows in the footsteps of the devotees of Vrndavana, his devotional service is called raganuga-bhakti." (Sri Caitanya-caritamrta, Madhya 22.149))
vraja-vasi-janadisu
ragatmikam anusrta
ya sa raganugocyate
("Devotional service in spontaneous love is vividly expressed and manifested by the inhabitants of Vrndavana. Devotional service that accords with their devotional service is called raganuga-bhakti, or devotional service following in the wake of spontaneous loving service." (Sri Caitanya-cartamrta, Madhya 22.154))
(Thus ends part 2. Part 3 is coming soon.)
Editorial Advisors: Pujyapad Madhava Maharaja and Sripad Brajanatha dasa
Transcriber: Vasanti dasi
Editor: Syamarani dasi
Typist: Anita dasi
PureBhakti - Artículos Año 2004
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