Nanda-Baithaka
Vrajesvara Mahäräja Nanda would regularly sit here with his elder and younger brothers, as well as with the elderly gopas, priests and so on, to discuss Krishna’s well-being. It is called a baithaka because they would sit here together for discussions. Baithnä means “to sit”. Nanda Mahäräja has several baiöhakas in the eighty-four kosas of Vraja-mandal. Wherever Nanda Bäbä used to reside with his cows, gopas, gopés and others is called Nanda-Gokula and there used to be periodic meetings like this in those places. Thus, other such baithakas include Chotti-baithana and Badi-baithana. The following pastime refers to this kind of baithaka, or assembly.
When, Seven-year-old Krishna held Giriräja-Govardhana for seven days on His little finger and thus smashed the pride of Indra. The astonished elderly gopas called an assembly. Upänanda, the eldest brother of Nanda Mahäräja, was the chairman of this meeting to which Nanda Bäbä had also been called.
The elderly gopas expressed their opinion that Shri Krishna was not an ordinary boy. “Soon after taking birth, He killed the terrible Räkñasi Pütanä, as if He were simply playing,” they said. “Afterwards, He killed Sakatasura, Trinvarta, Aghäsura and many other demons. He subdued the terrible snake Käliya and sent him out of Käli-daha. Just a few days ago, He held the huge mountain Giriräja on His little finger for seven days and saved Vraja from the heavy downpour of rain and raging storms. These are not the activities of an ordinary boy. It seems to us that He must be a perfected, liberated soul, a demigod or Näräyana Himself. It is not proper for us to consider Him to be the son of Nanda and Yasodä, to chastise or threaten Him, or to address Him with words such as ‘thief’, ‘wilful’ and ‘impertinent’. Nanda, Yasodä and the other gopas and gopis should always deal with Him lovingly and respectfully.” All the gopas present heard this statement with much gravity and together they cautioned Nanda Bäbä.
Nanda Bäbä laughingly dismissed their words. “Respected gentlemen,” he said. “I have heard your statements, but I do not see even the slightest demigod-like symptom in Him nor any symptom of supreme godliness. I have known Him from His very birth. Does Bhagavän feel hunger or thirst? This boy cries fifty times a day for bread and butter. Does Bhagavän steal and tell lies? This boy goes to the homes of the gopis and steals their butter, speaks lies and makes so much mischief. The neighbouring gopis play games with Him and make Him dance for a hand-full of buttermilk and a laddü. Whoever He is, He has taken birth in our home as our son; therefore, it is our duty to raise Him to become an ideal man of excellent conduct who possesses all good qualities. That said, there is one thing we should remember. At the time of Krishna’s namegiving ceremony, Maharishi Gargäcärya predicted that this child of ours would have qualities like those of Bhagavän Näräyana. This explains everything.”
Assemblies were held to discuss Krishna’s well-being, His betrothal and other such matters.
Nanda-Baithaka
Vrajesvara Mahäräja Nanda se sentaba regularmente aquí con los ancianos y hermanos menores, así como con los gopas mayores, los sacerdotes y así sucesivamente, discutian sobre el bienestar de Krishna. Se llama un baithaka porque se sentaban aquí en reunión para las discusiones. Baithnä significa “sentarse”. Nanda Mahäräja tiene varios baiöhakas en los ochenta y cuatro kosas de Vraja-mandal. Cualquier lugar que se llame Nanda Bäbä se usaba para pastar con sus vacas, gopas, gopés y otros Nanda-Gokula y allí se hacian reuniones periódicas como estas. Así, otros tales baithakas incluyen Chotti-baithana y Badi-baithana. El pasatiempo siguiente refiere a esta clase de baithaka, o asamblea.
Cuando, Krishna de siete aïos sostuvo Giriräja-Govardhana durante siete días con Su pequeïo dedo y rompiendo así el orgullo de INDRA. Los gopas mayores asombrados llamaron para una asamblea. Upänanda, el hermano más viejo de Nanda Mahäräja, era el presidente de esta reunión a la cual Nanda Bäbä tambien había sido llamado.
Los gopas mayores expresaron su opinión que Shri Krishna no era un muchacho ordinario. “Pronto despues de tomar nacimiento, el mató a la Räkñasi terrible Pütanä, como si de un juego se tratara,” ellos dijeron. “Luego, el mató al demonio Sakatasura, Trinvarta, Aghäsura y a muchos otros demonios. El sometió a la terrible serpiente Käliya y la envió a Käli-daha. Apenas hace algunos días, el sostuvo la montaïa enorme Giriräja en su pequeïo dedo durante siete días y salvó a la aldea de Vraja del pesado aguacero de lluvia y de las tormentas que rabiaban. Estas no son las actividades de un muchacho ordinario. A nosotros nos parece que es un Alma perfeccionada, liberada, un semidiós o Näräyana mismo. No es apropiado que lo consideremos que es solo el hijo de Nanda y Yasodä, regaïarlo o amenazar, o dirigirse a el con palabras impertinentes y malevolas. El ladroncillo de Nanda y de Yasodä y los otros gopas y gopis debe tratarlo siempre de forma cariïosa y respetuosa.” Todos los gopas presentes oyeron que esta declaración con mucha gravedad y juntos lo aceptaron Nanda Bäbä.
Nanda Bäbä riendo dijo estas palabras. "Caballeros respetables,” el dijo. “He oído sus declaraciones, pero no veo ni el mas leve sintoma de que estemos ante un semidiós ni ningún síntoma ni que estemos ante un ser supremo o superior. Lo he conocido desde su mismo nacimiento. ¿Bhagavän siente hambre o sed? Este muchacho grita cincuenta veces al día por el pan y la mantequilla. ¿Bhagavän roba y dice mentiras? Este muchacho va a los hogares de los gopis y roba su mantequilla, dice muchas mentiras y hace muchas travesuras. Las gopis vecinas juegan a juegos con el y danzan con las manos llenas de suero y de un laddü (dulce). Quienquiera que el sea, el ha tomado nacimiento en nuestro hogar como nuestro hijo; por lo tanto, es nuestro deber educarlo para que llegue a ser un hombre de conducta ideal y excelente y que posea todas las buenas calidades. Con lo dicho, hay una cosa que nosotros debemos recordar. A la hora de la ceremonia dadora del nombre de Shri Krishna, Maharishi Gargäcärya predijo que estos niïo nuestros tendrían calidades como las de Bhagavän Näräyana. Esto lo explica todo.”
Celebraron las asambleas para discutir el bienestar de Krishna, su desposorio y otras materias.
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