H H.J. Resnick: (Sus Obras) Mahâbhârata (inglés) Mahabharata H.J. Resnik mahAbhArata
01 - Adi Parva I - II - Maharaja Shantanu Marries the Celestial Ganga 09 - Salya Parva - The Death of Salya 12 - Shanti Parva - The Lamentation of Maharaja Yudhisthira 13 - Anushasana Parva (13 capter) - The Final Instruct... 14 - Ashvamedha Parva 16 - Mausala Parva 17 - Mahaprasthanika Parva - Mahaprasthanika Parva... 1 - Adi Parva AP 01 - AP 07 1 - Adi Parva AP 08 - AP 36 1 - Adi Parva AP 37 - AP 58 1 - Adi Parva AP 59 - AP 77 1 - Adi Parva AP 78 - AP 98 1 - Adi Parva AP 99 - AP 121 1 - Adi Parva AP 122 - AP 154 1 - Adi Parva AP 155 - AP 192 1 - Adi Parva AP 193 - AP 225 El Mahabharata The Mahabharata - neurom.ch The Mahabharata - bombay.oriental.cam.ac.uk Mahâbhârata (sánscrito) ¿Por qué hablamos de Hinduismo? H.P.Blavasky: La Doctrina Secreta tomo 1º (Esot) Hâdâi Ojhâ: padre de Nityânanda Haihaya: Haihâya: Haihayas: Haladhara: véase Balarâma HA o HAM (sáns.). Sílaba mágica empleada en fórmulas sagradas; estribando su eficacia en el sonido producido por el acento expiratorio. Representa el poder de Akasha-Sakti. HADI. Guía. HAIA. Lo feo. Haihaya. This name is supposed to be derived from haya, "a horse." 1. A prince of the Lunar race, and great-grandson of Yadu. 2. A race or tribe of people to whom a Scythian origin has been ascribed. The Vishnupurana represents them as descendants of Haihaya of the Yadu race, but they are generally associated with borderers and outlying tribes. In the Vayu and other Puranas, five great divisions of the tribe are named: Talajanghas, Vitihotras, Avantis, Tundikeras, and Jatas, or rather Sujatas. They conquered Bahu or Bahuka, a descendant of King Harischandra, and were in their turn conquered, along with many other barbarian tribes, by King Sagara, son of Bahu. According to the Mahabharata, they were descended from Saryati, a son of Manu. They made incursions into the Doab, and they took the city of HAIYA. Lo deforme. Halabhrit. Bearing a plow. A name for Balarama. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HALASANA (sáns.). Yoga. Postura llamada del arado. Es parte y continuación de la Sarvangasana. Hala: arado. Acostado, los brazos a lo largo del cuerpo con las palmas sobre el suelo. Presionar ambas manos sobre el piso elevando lentamente las piernas llevándolas por encima de la cabeza, hasta que las puntas de los pies toquen el espacio de suelo existente detrás. Halayudha. Who has a plowshare for his weapon. A name for Balarama. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haldi. A special term used in the Kama Sutra for turmeric. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hamsa. 1. Swan. 2. Surya, the Sun, is sometimes called Hamsa. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HAMSA (sáns.). Ave mística, símbolo de la deidad masculina o temporal de Brahma en el hinduismo. Es similar al pelícano rosacruz y también simboliza a la sabiduria divina. El término se usa como afijo al nombre de un santo que ha logrado la iluminación. Haêsa (hijo de Brahmâ): Haêsa: Haêsa: montaña Haêsa-guhya: oraciones Haêsa-yâna: Haêsadûta: obra de Rûpa Gosvâmî HAMSASANA (sáns.). Yoga. Postura muy parecida a la Mayurasana excepto en la posición de las manos. Hamsa: cisne HAMSA-VAHANA (sáns.) (lit.: que utiliza el cisne como vehículo). Epíteto de Brahma (neutro) o Parabrahman. Hamsâvatara: el Señor HANIYA. (sáns. Svami Prabhupáda). Solía provocar. Hansa. 1. This, according to the Bhagavatapurana, was the name of the "one caste," when, in olden times, there was only "one Veda, one God, and one caste." 2. A name used in the Mahabharata for Hapusha. A special term used in the Kama Sutra for the Juniperus communis, which is commonly known as juniper. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HARA. (sáns. Svami Prabhupáda). El Señor Siva.. // HARA (sáns.). Uno de los varios nombre de Shiva. Hara: Véase Äiva. Hara. A name of Shiva. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Harachuraka. A special term used in the Kama Sutra. See Draksha. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haradhanur: arco Harayana. A chief mentioned in the Rigveda. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haraye namah Kèëòa yâdavâya namaì: canción favorita de Ärî Caitanya Hardwar: Hare Kèëòa, Hare Kèëòa, Kèëòa Kèëòa, Hare Hare/ Hare Râma, Hare Râma, Râma Râma, Hare Hare: El mahâ-mantra, o gran canto de la redención. Kèëòa y Râdhâ son nombres del Señor, y Hare se refiere a la energía del Señor. Estos nombres han sido recomendados particularmente para ser cantado en esta era (Bg). Hare Kèëòa: (informes y obras) Analizando a Ikscon tras 25 años Arbol Genealógico: Astrología de los Hare Kèëòa Cartas y Escritos Curso sobre el Néctar de la Devoción: Curso sobre el Néctar de la Devoción Un corto sobre el Néctar de la Devoción Enciclopedia Veda-Vedic-Knowledge A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada (Fundador Âcârya de la Edad Dorada) El Mahâbhârata, La Gran Guerra y la Historia del Mundo Mahapuranas, edición y traducción Mâyâ (Personificación de la Naturaleza Material) Filosofía mâyâvâdîs (Análisis y refutación) El significado de los Nombres de las Personas Historias de los Nativos Hindúes y bosquejo de la Civilización Védica La Nueva Era y la Tradición Védica Un b osquejo sobre los 18 Upanisads Ärîla Prabhupada (Obras y Su Significado) Los 10 Temas del Ärîmad-Bhâgavatam Varòâärama, El Sistema Social Védico I Varòâärama, El Sistema Social Védico II Concepción Védica de los 4 Factores del Indologista del Oeste (Estudio) Enciclopedia Védica (indice de temas) Direcciones de los Hare Kèëòa Seminarios de Su Santidad Radhanatha Swami 1998 Indice de Obras en Zip Indice de Obras en Zip (internet) y sus direcciones El Parampara en la Gauàîya Vaisnava La Institución Parampara en la Gauàîya Vaiëòava de Jagadananda dasa (Jan Brzezinski) La Mujer en la Conciencia de Krsna La Mujer en la Conciencia de Kèëòa (Urmila dâsî) La Mujer en la Conciencia de Kèëòa (Jyotirmayi dâsî) La Mujer en la Conciencia de Kèëòa (Vraja kisor dasa) Los 100 Nombres del Señor Ärî Krsna Los 100 Nombres del Señor Ärî Kèëòa de Bhaktiratna Sadhu Swami Historia Moderna de la Conciencia Historia Moderna de la Conciencia de Ravindra Svarûpa dasa Narottama Vilasa Narottama Vilasa de Narahari dasa Libros en Zip (son ejecutables) Bhagavad-gîtâ Jop Kcs lbg llf mgd poy ppt pqpa gkt rpr rv small book1 small book pack1 ssr tlc tlk http New (086-104) La importancia del Oír y Cantar (PDF) New2 (KC038-047) Santos Vaisnavas (12) 5 Santos Vaisnavas Ärî Ärî Rasika Mangala Ärî Ärî Rasika Mangala de Ärî Gopijanavallabha dâsî Conversación entre el Cardenal Danielou y Swami Prabhupada Syamananda Prakasha de Krsnacarana dasa Hare Kèëòa Dâsî Es correcto el Brahmâ-vaivarta Purâòa sobre el Sannyasa Hare: Un llamado a la energía espiritual del Señor Supremo (1º). HAREH. (sáns. Svami Prabhupáda). De la Personalidad de Dios. Del Señor. De Hari, el Señor. Harer nâmânukîrtanam: Hari. A name which commonly designates Vishnu, but it is exceptionally used for other gods. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HARI. (sáns. Svami Prabhupáda). La Personalidad de Dios. Visnu, la Personalidad de Dios. // HARI. Tuvo por hijos a los haris y a los vinaras, amigos de la soledad.// HARI : Literalmente, amarillo. Nombre de Visnu y de Krsna. HARI (sáns.). Epíteto de Vishnú, que se asigna también a otros dioses como Krishna, Indra, etc Hari, Señor: Un nombre de la Suprema Personalidad de Dios, que significa: “Aquel que quita todos los obstáculos del progreso espiritual.”(1º).//El Señor Supremo, Kèëòa, que elimina todos los obstáculos en el progreso espiritual (6º). Hari: La palabra Hari expresa varios significados, pero el principal de ellos es que Él (el Señor) vence todo lo que no es auspicioso, y se lleva la mente del devoto al conferirle amor puro y trascendental. Por el hecho de recordar al Señor con una aflicción intensa, uno puede liberarse de todas las variedades de sufrimientos y ansiedades. Gradualmente, el Señor vence todos los obstáculos que haya en el sendero del servicio devocional de un devoto puro, y el resultado de las nueve actividades devocionales, tales como oír, cantar, se manifiesta. Esta es una característica de âtmârâma, véase. (1º Canto, cap. 7, 10, pág. 312).// Hari. Tuvo por hijo a los haris y a los vinaras, amigos de la soledad. // Hari. Literalmente, amarillo. Nombre de Viëòu y de Kèëòa. // Hari: El Señor Supremo, Kèëòâ, que elimina todos los obstáculos en el progreso espiritual. (5º) un nombre de la Suprema Personalidad Dios, que significa “Aquel que quita todos los obstáculos del progreso espiritual”. (1º) Hari Ãcârya: rama de Gadâdhara Paòàita Hari-bhakti-sudhodaya: Hari-bhakti-vilâsa: obra de Sanâtana Gosvâmî, (guía de los vaisnavas) Hari-bhakti-viveka: Hari-cakra: Arma Sudaräana de Kèëòa en forma de disco (5º). Haricarana: rama de Advaita Haridâsa el Menor: Haridâsa Paòàita: conocido como Ärî Raghu Gopâla o Râsa-mañjarî Haridâsa µhâkura: Un gran devoto; el Señor Caitanya lo nombró nâmâcârya (maestro del canto del santo nombre) (Bg). Haridâsa µhâkura y la Prostituta Haridâsa µhâkura: Gran devoto y compañero íntimo del Señor Ärî Caitanya Mahâprabhu que cantaba diariamente trescientos mil nombres de Dios (4º-2ª). Hari-diksit: Capítulo 13 El Señor Äiva dijo, "¡Oh, Pârvatî!, por favor escuche las ilimitadas glorias del Decimotercer Capítulo del Ärîmad Bhagavad-gîtâ, por escucharlas, será muy feliz. En el sur había un gran río llamado "Tungabhadra", en cuyas orillas, había una muy hermosa ciudad llamada "Hariharpur". Allá era adorada la deidad del Señor Äiva, conocida como "Harihar". Quien tiene su darsana, alcanza todas las cosas auspiciosas. En "hariharpur" vivía un Brâhmaòa llamado "Hari-diksit", quien era muy erudito y llevaba una vida simple y austera. Su esposa era llamada "Durachara" por la gente, debido a sus actividades de clase baja. Ella solía hablarle a su esposo con un lenguaje insultante y nunca durmió con él. Siempre era ruda con los amigos de su esposo y solía mantener la compañía de otros hombres para satisfacer sus deseos lujuriosos. También era adicta a tomar diferentes clases de intoxicantes. Viendo que la ciudad se poblaba más y más, construyó una pequeña estructura en el bosque, donde solía encontrase con sus amantes. Una noche, sintiéndose muy lujuriosa, y no pudiendo encontrar ningún amante para satisfacerse, salió hacía el bosque, a su lugar de reuniones, para ver si alguno de sus amantes estaba allá. No encontrando a nadie y consumiéndose de lujuria, empezó a vagar por el bosque con la esperanza de encontrar alguien para satisfacer sus deseos lujuriosos. Después de haber vagado por algún tiempo, y con su cuerpo, sentidos y mente sufriendo demasiado por no poder satisfacer su lujuria, quedó perpleja y sentándose empezó a llorar. Escuchando el sonido de su llanto, un tigre hambriento, que estaba durmiendo, se despertó y llegó rápidamente al lugar. Escuchando al tigre venir, la lujuriosa mujer se levantó y pensando para si misma que alguien estaba viniendo a satisfacer sus necesidades, de repente vio al tigre en frente suyo a punto de atacarla con sus afiladas garras. En ese momento, la lujuriosa mujer se dirigió al tigre, "¡Oh, tigre!, ¿Porqué ha venido aquí a matarme? Primero dígame esto y después puede matarme. El rey de los animales refrenándose de matar a Durachara, se rió y le relató la siguiente historia: "En el sur hay un río de nombre "Malapaha". En cuyas orillas está la ciudad de "Muniparna". En ese lugar hay una famosa deidad del Señor Äiva, conocida como "Panchalinga". En esa ciudad yo había nacido en una familia Brâhmaòa. Como había obtenido semejante nacimiento tan elevado, era muy codicioso y no tenía control sobre mis sentidos. Yo solía sentarme en las orillas del río y ejecutar sacrificios para las personas que no eran calificadas para participar en ellos. Yo también solía comer en la casa de personas materialistas. Yo solía colectar más fondos de los necesarios en nombre de la ejecución de sacrificios y adoración a la deidad, y los usaba en mi propia gratificación sensorial. Yo solía criticar a esos Brâhmaòas que seguían estrictamente los principios regulativos y nunca daba caridad a nadie. Rápidamente envejecí, mi cabello se volvió blanco, mis dientes se han caído, mis ojos se volvieron débiles y aún todavía, no perdí mi ansia de colectar y acumular muchos fondos. Un día, por error, fui a mendigar comida a la casa de unos Brâhmaòas que eran unos estafadores muy crueles y ellos me echaron los perros. Uno de los perros me mordió la pierna, me caí y rápidamente morí. Después de eso, tomé este cuerpo de tigre y estoy viviendo en este peligroso bosque. Afortunadamente, puedo recordar mi último nacimiento y en este nacimiento, no atacó a ningún devoto, sannyasi o casta mujer. Mi comida son sólo las personas pecaminosas y las mujeres incastas. Como usted ha sido la más incasta y pecaminosa mujer, definitivamente será mi almuerzo". Después de terminar la narración, el tigre devoró a la pecaminosa mujer. Después, los yamadutas la arrojaron al infierno conocido como "Duyada", el cual es un lago lleno de excremento, orina y sangre. Y ella tuvo que permanecer en ese sucio lugar por diez millones de kalpas. Después fue arrojada al infierno conocido como "Raurava" donde permaneció por cien manvantaras y después nació otra vez en el mundo como una mujer candala. De nuevo llevó la misma vida pecaminosa y debido a esas actividades pecaminosas contrajo lepra y también tuberculosis. Por casualidad y buena fortuna, una vez, fue al lugar sagrado de "Hariharpur" y cerca al templo de "Jambakadevi", vio al gran santo "Vasudeva", quien siempre estaba recitando el Decimotercer Capítulo del Ärîmad Bhagavad-gîtâ. Ella escuchó de sus labios esa recitación y sintiéndose atraída, escuchó una y otra vez y por eso, pudo abandonar el cuerpo de candala y estar completamente libre de las reacciones de sus pasadas actividades pecaminosas. Ella tomó una forma de cuatro brazos, similar a la del Señor Ärî Viëòu y fue llevada a Vaikuò˜ha. (Las Glorias del Ärîmad Bhagavad-gîtâ, Capítulo 13º). Haridrava. A word used in the Veda that has confused meanings. In Haridra. A medicine mentioned in the Atharvaveda that cures leprosy, bronchitis, diabetes, boils, and wounds. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haridra. A special term used in the Kama Sutra for the Curcuma domestica, which is commonly known as turmeric. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haridvara. 1. The gate of Hari. 2. The modern Hardvar. The place where the Hariì: (sáns. Svami Prabhupáda). El Señor, quien elimina todos los sufrimientos. HARI-HARA (sáns.). Los nombres de Vishnú y Shiva, que representan la unión de las dos divinidades en una sola. Hari-Hara. A combination of the names of Vishnu and Shiva and representing the union of the two deities in one, a combination which is accounted for in many different ways. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hariharânanda: devoto de Nityânanda Hariharaputrajananiim: (www.ambaa.org) Hari-jana: Harikesa: Harikesa Swami Visnupada, Srila: Manual para los templos de Ikscon Hari-kirtana: HARIM. (sáns. Svami Prabhupáda). La Personalidad de Dios. Harimedhâ: Hari-medhas (el Señor como): Harinama Vyasa Gosvâmî: Hari-nâma-sa‰kîrtana: Canto en congregación de los santos nombres del Señor (5º). Hari-nâma-yajña: El canto colectivo y público de los santos nombres del Señor, es el único sacrifico recomendado para la era actual (1º). Hari-nâmâmrta-vyâkarana: obra de Ärîla Jîva Gosvâmî Harinî: Haris: Hari Sauri Dasa: Diario Trascendental (completo) Diario trascendental por capítulos: Hariscandra (padre de Rohita): HARISCHANDRA. Uno de los reyes de la raza Ikshvaku, era famoso por su inestable amor a la verdad. Harishchandra. The twenty-eighth king of the Solar Race, and son of Trishanku. He was celebrated for his piety and justice. There are several legends about him. The Aitareya Brahmana tells the story of his purchasing Shunahshephas to be offered up as a vicarious sacrifice for his own son. (See Shunahshephas.) The Mahabharata relates that he was raised to the heaven of Indra for his performance of the Rajasuya sacrifice and for his unbounded liberality. The Markandeyapurana expands the story at considerable length. One day while Harishchandra was hunting he heard female lamentations, which proceeded "from the Sciences, who were being mastered by the austerely fervid sage Vishvamitra, and were crying out in alarm at his superiority." Harishchandra, as defender of the distressed, went to the rescue, but Vishvamitra was so provoked by his interference that the Sciences instantly perished, and Harishchandra was reduced to a state of abject helplessness. Vishvamitra demanded the sacrificial gift due to him as a Brahman, and the king offered him whatever he might choose to ask, "gold, his own son, wife, body, life, kingdom, good fortune," whatever was dearest. Vishvamitra stripped him of wealth and kingdom, leaving him nothing but a garment of bark and his wife and son. In a state of destitution he left his kingdom and Vishvamitra struck Shaibya, the queen, with his staff to hasten her reluctant departure. To escape from his oppressor he proceeded to the holy city of Harishchandra declared that he could not go to heaven without the permission of his master the Chandala. Dharma then revealed himself. When this difficulty was removed, Harishchandra objected to go to heaven without his faithful subjects. "This request was granted by Indra, and after Vishvamitra had inaugurated Rohitashva, the king's son, to be his successor, Harishchandra, his friends, and followers, all ascended in company to heaven." There he was induced by the sage Narada to boast of his merits, and this led to his expulsion from heaven. As he was falling he repented of his fault and was forgiven. His downward course was arrested, and he and his followers dwell in an aerial city, which, according to popular belief, is occasionally visible in mid-air. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Harismasru: Haritaka. A special term used in the Kama Sutra for the Terminalia chebulla, which is commonly known as yellow myrobalan. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haritala. A special term used in the Kama Sutra for the Cynodon dactilon, which is commonly known as yellow arsenic. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haritala. A tree, according to Sayana. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haritas or Harita Angirases. See Harita. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Harita: Hârîta (hijo de Viävâmitra): Hârîta (hijo de Yauvanâsva): Harita. 1. A son of Yuvanashva of the Solar race, descended from Ikshvaku. From him descended the Harita Angirasas. In the Lingapurana it is said, "The son of Yuvanashva was Harita, of whom the Haritas were sons. They were, on the side of Angiras, twice-born men (Brahmans) of Kshatriya lineage;" or according to the Vayu, " they were the sons of Angiras twice-born men (Brahmans), of Kshatriya race," possibly meaning that they were sons raised up to Harita by Angiras. According to some he was a son of Chyavana. 2. Author of a Dharmashastra or law-book. 3. A special term used in the Kama Sutra for aromatic plants. Also Harits or Haritas. 1. Green. 2. In the Rigveda the horses, or rather mares, of the Sun, seven or ten in number, and typical of his rays. According to Max Müller, "The prototype of the Grecian Charites." Hari-vaêäa, El: Una Escritura suplementaria de El Mahâbhârata. (1º). Harivan. Lord of Bay steeds; Indra. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Harivansha. The genealogy of Hari or Vishnu, a long poem of 16,374 verses. It purports to be a part of the Mahabharata, but it is of much later date, and "may more accurately be ranked with the Pauranik compilations of least authenticity a latest date." It is in three parts; the first is introductory, and gives particulars of the creation and of the patriarchal and regal dynasties; the second contains the life and adventures of Harivarsa: Hariyupiya. The name of a place. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HARMYAS. Casas, edificios, moradas. Harmyâni: En los palacios. Harsa: Contentos. Harsasoka: Harshana. A deity who presides over the Shraddha offerings. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haryabala: rey Haryakëa: Haryashva. A grandson of the Kuvalayashva who killed the demon Dhundhu. The country of Panchala is said to have been named from his five (pancha) sons. There were several others of this name. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haryashva. Lord of Bay steeds, Indra. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Haryashvas. Five thousand sons of the patriarch Daksha, begotten by him for the purpose of peopling the earth. The sage Narada dissuaded them from producing offspring, and they "dispersed themselves through the regions and have not returned." Haryasva: Hâsa: Sonrisa. Hasta. Lunar asterism, represented by a hand containing five stars, identified by some with part of the constellation corvus. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hastî, el rey: Hastikarna. A special term used in the Kama Sutra for the large-leafed castor-oil plant. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hastinapura. The capital city of the Kauravas, for which the great war of the Mahabharata was waged. It was founded by Hastin, son of the first Bharata, and hence, as some say, its name; but the Mahabharata and the Vishnupurana call it the "elephant city" from hastin, an elephant. The ruins are traceable near an old bed of the Hastinâpura: La capital del reino de los kurus, allá residía el rey. Hubo un rey llamado Hasti, en tiempo del cual la ciudad fue construida, y por ello recibió el nombre de Hastinapura. HASYA. Género literario. Hasyarnava. Ocean of laughter. A modern comic piece in two acts, by a Pandit named Jagadisha. Hata-medhasaì: Hâtaka (cannabis indica): Hâtakî: río HATHA (sáns.). Yoga. Ha significa la Luna, y Tha el Sol; símbolos respectivos de los dos alientos vitales: ha, del prana y tha, del apana. HATHA-VIDYA (sáns.). La ciencia de la regulación del aliento. HATHA-YOGA (sáns.). División del Yoga para el desarrollo o integración espiritual por medio de la purificación, respiración, posturas, etc. Era prácticado por la secta shivaita Gorakhnathi, cuyos miembros seguían las enseñanzas del santo Goraknath que vivió en Bengala entre los s. XI y XIII y habría sido el inventor del sistema. Sus métodos son más bien físicos que mentales y algunos se dedican a esta disciplina sin miras superiores y con el sólo objeto de perfeccionar sus cuerpos y obtener poderes físicos. El Hatha Yoga entraña una severa disciplina para la obtención del dominio corporal y requiere un género de vida muy especial. Todo aquel quiera practicarlo debe retirarse del mundo y colocarse bajo la guía de un maestro especializado. La prudencia lo recomienda en todo sentido por lo peligroso del sistema. El Hatha-Yoga involucra el adiestramiento y equilibrio de los fluidos del cuerpo humano. Los primeros pasos consisten en habituar al cuerpo fisico a ciertas posiciones o actitudes y los dedos a determinados gestos para producir corrientes magnéticas especiales. Estas posturas se denominan asanas y los gestos de los dedos mudras. La alimentación que se exige es exclusivamente vegetariana y los ejercicios deben reado fluiria de un dedo del pie de Vishnu y ya contamos como Shiva detuvo las aguas sobre su cabeza. Es de todos conocido el grandioso relieve rupestre del siglo VII de nuestra era, llamado "la descendencia del río Ganges", que se halla en Mamallapuram (o Mahabalipur) al sur de Madrás e incluye unas ciento cincuenta figuras de "nagas", "naginis", elefantes, etc. Las ocho regiones del cielo están confiadas a la tutela de otras tantas divinidades que regulan igualmente los principales vientos, según un repertorio bastante heterogéneo. Indra, sobre el elefante blanco y con el doble tridente, gobierna el este; Yama, sobre el búfalo y con la maza, el sur; Varuna, sobre un animal fantástico (proboscídeo con cuerpo de pájaro y colas de plumas) y con cuerda anudada como emblema, el oeste; Kubera, sobre un caballo blanco, con espada y escudo, el norte. Están además Vayu, el dios del viento, cabalgando en una gacela y con dos banderitas, para el noroeste; Isana, sobre un buey y con los atributos de Shiva (tridente y tambor), para el nordeste; Agni, el antiguo dios del fuego rebajado a patrono de la cocina (sus emblemas son la cuchara, el soplillo, etc.), sobre un carnero, para el sudeste, y Niruti, con aspecto feroz y maza, a horcajadas sobre un gigante, para el sudoeste. Existen otras numerosas divinidades hindúes, especialmente locales, o bien variantes de las mayores, pero puesto que ni siquiera a éstas hemos podido dedicar mucho espacio, nos consideramos dispensados de tratar de las demás. (La Mitologia en la Vida de los Pueblos, Giancomo Prampolini, pg.298). HATHA-YOGA : Una de las escuela del Yoga, que se dedica especialmente a una serie de practicas ascéticas fisiológicas. Ha˜ha-yoga: Sistema de ejercicios físicos para ayudar a controlar los sentidos (Bg). Ha˜ha-yoga: Práctica para llegar a dominar los sentidos y la mente por medio de diversos ejercicios físicos. (1º) Hâtî mata: Havan. An oblation; a burnt offering. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Havi: Havirbhû (esposa de Pulastya): Havirbhuj. Pitris or Manes of the Kshatriyas, and inhabitants of the solar sphere. See Pitris. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Havirdhâna: Havirdhanas. Carts, usually two in number, on which Soma and other offerings are put, and which are supposed to represent Heaven and Earth. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Havirdhânî: Haviryajña. oblation of clarified butter (ghi). (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Havis: HAVIS. Brebaje sagrado, tomado en los sacrificios. Havismân: Hayagrîva, Señor: Encarnación del Señor Supremo con cabeza de caballo, que devolvió a Brahmâ los Vedas tras haber sido robados (6º). Havishmata. See Havirbhuj. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Havya. Anything to be offered as an oblation, sacrificial gift, or food. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hayagriva. Horse-necked. According to one legend, a Daitya who stole the Veda as it slipped out of the mouth of Brahma while he was sleeping at the end of a kalpa, and was killed by Vishnu in the Fish Avatara. According to another, Vishnu himself, who assumed this form to recover the Veda, which had been carried off by two Daityas. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HÁYANAIH. (sáns. Svami Prabhupáda). Años. Hayashiras or Hayashirsha. Horse-head. In the Mahabharata it is recorded that the sage Aurva "cast the fire of his anger into the sea," and that it there ''became the great Hayashiras known to those acquainted with the Veda, which vomits forth that fire and drinks up the waters." A form of Vishnu. In the Bhagavatapurana Brahma is represented as saying, "In my sacrifice Bhagavat himself was Hayashirsha, the male of the sacrifice, whose color is that of gold, of whom the Vedas and the sacrifices are the substance and the gods the soul, when he respired, charming words came forth from his nostrils." Hayasirâ: Hayasîrsa, Señor: Oraciones de Bhadrasrava al Señor Hayasirsa (S.B. 5.18.2-6) Hayasîrsa-pañcarâtra: Hayasirsîya-ärî-Nârâyaòa-vyîha-stava: HAZRAT MIAN MIR. Místico musulmán, contemporáneo de Gurú Arjan. HAZUR BABA SAWAN SINGH. (1858-1948) Maestro de Sant Kirpal Singh, (1894-1974). Hemacandra: Hemadri. The golden mountain. A name for Hemakuta. Golden peak. A chain of mountains represented as lying north of the Hemakûta, montaña: Hemângada: HERIMA. Nombre de una diosa, "la Blanca", y de un grupo de ocho diosas a las que dirige, que aparecen en el decimosegundo da del Estado de Transición. HERUKA. El Principio energético masculino en su forma colérica. Heti: HETOH. (sáns. Svami Prabhupáda). Razón. Hetu: Significa Causal. HETUNA. (sáns. Svami Prabhupáda). Fundamento. Hetvabhasa. A fallacy. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HI. (sáns. Svami Prabhupáda). Y sobre todo. Indudablemente. Exactamente. Exactamente igual que. Ciertamente. HIDIMBA. Un rakshasa caníbal que vivía en un bosque que estaba bajo su dominación, pero que finalmente fue aniquilado por Bhima. Hidimba: demonia Hidimba. (the word is feminine if the terminal "a" is long.) A powerful Asura, who had yellow eyes and a horrible aspect. He was a cannibal, and lived in the forest to which the Pandavas retired after their house was burned. He had a sister named Hidimba, whom he sent to lure the Pandavas to him; but on meeting with Bhima, she fell in love with him, and offered to carry him away to safety on her back. Bhima refused, and while they were parleying, Hidimba came up and a terrible fight ensued, in which Bhima killed the monster. Hidimba was at first much terrified and fled, but she returned and claimed Bhima for her husband. By his mother's desire Bhima married her, and by her had a son named Ghatotkacha. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HIDIMBI. La hermana de Hidimba. Esta se convirtió en la esposa de Bhima, del cual tuvo un hijo llamado Ghatotkacha. Himachala or Himadri. The Himakûta: montaña HIMAVAN. El nombre de los montes Himalayas. Himavat. The personification of the HIMAVAT. El Himalaya, el rey de las montañas o de los montes. Himsâ (envidia): Hîna HINAGRIVA. Privado de cuello. Hindi: Hindostán Hinduismo: Hingu. A special term used in the Kama Sutra for the Ferula nartex, which is commonly known as asafetida.. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hinsa. Violence Hinva. Benefactor. A title of Indra. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiraòmaya (hijo de Ãgnîdhra): HIRANMAYA-PATRA. (sáns. Svami Prabhupáda). La cubierta deslumbrante, una vez el trascendentalista ha traspasado o removido esta cubierta deslumbrante puede percibir a la Personalidad de Dios tal como Él es. Hiraòmaya-varsa HIRANVATI. El río a lo largo de cuyas orillas se situó el ejército pandava durante la gran guerra. HÍRANYA. (sáns. Svami Prabhupáda). Significa oro. Hiranya: HIRANYADHANUS. Un rey nishada que era el padre de Ekalavya. Hiraòyagarbha, Señor Hiraòyagarbha: Hiranyagarbha. 1. Gold-germ. 2. Sun God. 3. Golden egg or golden womb. In the Rigveda Hiranyagarbha "is said to have arisen in the beginning, the one lord of all beings, who upholds heaven and earth, who gives life and breath, whose command even the gods obey, who is the god over all gods, and the one animating principle of their being." According to Manu, Hiranyagarbha was Brahma, the first male, formed by the undiscernible eternal First Cause in a golden egg, resplendent as the sun. "Having continued a year in the egg, Brahma divided it into two parts by his mere thought, and with these two shells he formed the heavens and the earth; and in the middle he placed the sky, the eight regions, and the eternal abode of the waters." See Brahma. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiranyahasta. The name of a man. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiranyaka Hiraòyakaäipu: Un gran ateo que Kèëòa mató en Su encarnación de Nèsiêhadeva. El hijo de Hiraòyakaäipu fue el gran devoto Prahlâda Mahârâja (Bg). Hiranyakashipu. Golden dress. A Daitya who, according to the Mahabharata and the Purana, obtained from Shiva the sovereignty of the three worlds for a million of years, and persecuted his son Prahlada for worshipping Vishnu. He was slain by Vishnu in the Narasinha, or man-lion incarnation. He and Hiranyaksha were twin-brothers and chiefs of the Daityas. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiraòyâkëa (hijo de Diti): Hiraòyâkëa (hijo de Syâmaka): Hiranyaksha. Golden eye. A Daitya who dragged the earth to the depths of the ocean. He was twin-brother of Hiranyakashipu, and was killed by Vishnu in the Boar incarnation. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiranya Mahâsaya: 32ª rama Ärî Caitanya Hiranyanâbha Hiranya-puravâsîs Hiranyaretâ Hiranyaromâ Hiranyasthîva: montaña Hiranyastupa. A Rishi mentioned in the Rigveda. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hiranyastupa. The name of a man. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Historia para jóvenes: HITAM. (sáns. Svami Prabhupáda). Bienestar. Hitopadesa Hitopadesa (Historias y Cuentos) Hitopadesha. Good advice. The well-known collection of ethical tales and fables compiled from the larger and older work called Panchatantra. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HITVA. (sáns. Svami Prabhupáda). Rechazando. Hlâda Hlâdinî: La potencia de placer de Kèëòa. Hlâdinî-sakti Hoda Kèëòadâsa: rama de Nityânanda HOMA. Libación santa, realizada en los sacrificios. Homa. The act of making an oblation to the devas or Gods by casting clarified butter (Ghi) into the fire. In the Yajurveda it is said to produce rain. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hombres, tipos: Hay ocho clases de Hombres: (4 malos y 4 buenos), a saber: Las cuatro clases de hombres buenos son los que reconocen la autoridad del Todopoderoso Dios, y, en consecuencia, se refugiarán intuitivamente en el Señor: Los 4 tipos de hombres buenos son: 1. Cuando están en dificultades 2. Cuando están necesitados de dinero 3. Cuando están adelantados en la adquisición de conocimiento 4. Cuando están interesado en saber muchísimo más acerca de Dios Los 4 tipos de hombres malos son: 1. Aquellos que simplemente están adictos a la modalidad del trabajo fruitivo progresivo, y, en consecuencia, están sujetos a los sufrimientos que lo acompañan. 2. 3. Aquellos que simplemente están adictos al trabajo vicioso, en aras de la satisfacción de los sentidos y que, entonces, sufren las consecuencias de ellos. 4. 5. Aquellos que están muy adelantados en la adquisición de conocimiento desde el punto de vista material, pero que sufren por no tener la sensatez de reconocer la autoridad del Señor Todopoderoso. 6. 7. La clase de hombres conocidos como ateos y que, por lo tanto, odian intencionadamente el mismo nombre de Dios, aunque siempre se hallan en dificultades. 8. Hombres, los tres tipos de: (Habla El Señor Ärî Râma al demonio de diez cabezas Râvaòa, en El Râmâyaòa, pág. 518). “No arruines tu reputación jactándote; ahora te ruego que escuches estas sabias palabras. En este mundo hay tres tipos de hombres: los que se parecen al rosal, al mango y al árbol del pan. El primero da sólo flores; el segundo flores y frutos, y el tercero sólo frutos. Por otra parte, el primero habla, el segundo habla y actúa, mientras que el tercero, actúa pero nunca lo proclama.” HORA. Unidad de tiempo. Tenemos MAITRA, la tercera hora del día; PARVAN, sección cronológica; de VIJAYA, la hora de la victoría, y de VINDA, hora propicia para encontrar lo perdido. Horikâ Hotâ: sacerdote Hota, Hotar. An officiating priest, usually one of four, who invokes the Gods or recites the Rigveda in a sacrifice HOTAR. Sacerdote que canta los himnos, en los sacrificios. Hotra. Invocation personified. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hotraka HOTRAM. (sáns. Svami Prabhupáda). Fuegos de sacrificio. HOTRAVAHANA. El abuelo de Amba y un buen amigo de Parasurana. Hotri. A priest who recites the prayers from the Rigveda. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HRADA. (sáns. Svami Prabhupáda). Del lago. Hradecakshus. The name of an Apsaras. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HRASITA. (sáns. Svami Prabhupáda). Reducidos. Hrasvaromâ HRDA. (sáns. Svami Prabhupáda). La conciencia del corazón. HRDAYA. (sáns. Svami Prabhupáda). Corazón. Hrdaya: explicación Hèdaya-granthi: Fuerte nudo del apego material en el corazón (5º). HRDAYAH. (sáns. Svami Prabhupáda). De corazón. HRDAYAM. (sáns. Svami Prabhupáda). Corazón. Mente. Hrdayânanda Sena: rama de Avaita HRDI. (sáns. Svami Prabhupáda). Dentro del corazón. HRDI ANTAH STHAH. (sáns. Svami Prabhupáda). Dentro del corazón de uno. Hèdîka Hrishikesha. A name of HRIYA. (sáns. Svami Prabhupáda). Por timidez. HRIYATE. (sáns. Svami Prabhupáda). Desperdicia. Hèrta-jñâna: Desprovisto de inteligencia. (5º) HRSÍKA. (sáns. Svami Prabhupáda). Significa sentidos. Hrsikesa: Hèëîkeäa: Un nombre de Kèëòa que significa “el amo de todos los sentidos (Bg).” HRSÍKESA-SEVANAM, NO HRSÍKA-SEVANAM. (sáns. Svami Prabhupáda). Prestarle servicio al Supremo amo de los sentidos, no a los sentidos en sí. Hèta-jñâna: Desprovisto de inteligencia (5º). HRT-PATEH. (sáns. Svami Prabhupáda). Del Señor del corazón. Hrudu. An instrument of torture. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hûhû, rey HUMAYUN. Hijo del Rey Baber. Hûnas Hunas. According to Wilson, "the White Huns or Indo-Scythians, who were established in the Panjab and along the Indus at the commencement of our era, as we know from Arrian, Strabo, and Ptolemy, confirmed by recent discoveries of their coins," and since still further confirmed by inscriptions and additional coins. Dr. Fitzedward Hall says, "I am not prepared to deny that the ancient Hindus, when they spoke of tho Hunas, intended the Huns. In the Middle Ages, however, it is certain that a race called Huna was understood by the learned of Hundesha. The country around Hushka. A Tushkara or Turki king, whose name is mentioned in the Raja Tarangini as Hushka, which has been found in inscriptions as Huvishka, and upon the corrupt Greek coins as Oerki. He is supposed to have reigned just at the commencement of the Christian era. See Kanishka. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). HUTA. (sáns. Svami Prabhupáda). Ardiendo. HUTA-AGNAYAH. (sáns. Svami Prabhupáda). El fuego del sacrificio. Huta-hutâsana: Huvishka. Hushka. (The Manurishi Foundation, Encyclopedic Dictionary of Hindu Terms). Hyphasis. The modern |
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