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Las glorias de Keli-kadambaLas glorias de Keli-kadamba Lakshman (das) Vrindavan (IN):El keli-kadamba se asemeja al humor y a la tez de Srimati Radharani. Siempre que Sri Krishna piense en Radharani, él ve la Keli-kadamba en Vrindavan. La Keli-kadamba es una clase de flor fragante y hermosa que se asemeja a las bolas nevosas vistas a menudo en Vrindavan. El Señor disfruta del placer de las flores de Keli-kadamba y los devotos les ofrecen encantadoras guirnaldas Él. Las flores de Keli-kadamba florecen en verano y el Señor disfruta de la danza encantadora del rasa en la cortina de los árboles de kadamba de Vrindavan. En Kaliya-hrada, los soportes y la gente de un árbol de Keli-kadamba todavía nos encantan con las extáticas historias del juego de Krishna zambullendose en el río Yamuna para regañar a la serpiente Kaliya. Este árbol kadamba nos habla del mismo Krishna gozado durante sus pasatiempos gloriosos hace 5.000 años. El Bhakti-ratnakara nos dice que tomar el baño en el sagrado tirtha de Kaliya-hrada le libera a uno de todos los pecados. Krishna comenzaba a reunir las vacas por la mañana desde el árbol de Ter kadamba cerca de Nandagram. Por la tarde, Krishna subía al árbol de Keli kadamba y tocaba Su flauta para llamar a su manada de novecientas mil vacas divinas. Es donde Rupa Goswami hacía sus bhajans y escribió sus maravillosos libros como El Néctar de la Devoción, El Lalita Madhava, y El Bidagdha Madhava. En Cheer Ghat, las Gopis se bañaban a menudo en el Yamuna. Un día, Krishna guardó sus ropas colgándolas en las ramas del Keli-kadamba al pie de las riberas del Yamuna. Apenas salieron, las muchachas de sus inmersiones en el agua llegaron ante Su Amante Divino para coger su ropa. En el goshala de nuestro templo de ISKCON Vrindavan Krishna Balaram, hay algunos árboles de Keli-kadamba. En verano, los árboles florecen y es un pasatiempo para las matajis este lugar para vestirse como las Gopis y para recolectar las flores que serán ofrecidas en formas de divinas guirnaldas para su Radha Shyam-Sundar. Cierta vez una sakhi de Radha le dijo a ella, el “Oh, Ojos de Lotos de la Diosa de Vrinda, mira por favor el pie de un Keli-kadamba. La igualdad de la belleza de Krishna sobresale como una nube de lluvia de levantamiento. El brillo de sus pendientes lo envidia incluso Ushus (sol de la mañana) (puede ser la Aurora o Usha). Sus cejas se asemejan como las flechas floridas de la diosa del amor regada por el arco iris. La guirnalda del jazmín en su pecho aparece como una multitud de las garzas volando en el cielo. La hermosa ropa amarilla en su cintura brilla como el relámpago. Su danza suena como el gruñido del trueno que invita a una ducha. La danza rasa fluye como un flujo corriente libre de la miel hacia nosotros.” Nityananda Prabhu pidió, “Raghava Pandita, por favor consigue me pronto una guirnalda de flores del árbol kadamba, porque me he encariñado con él y prefiero una vez morar en una arboleda del kadamba.” El devoto Raghava Pandita honró al Señor y le dijo, “Señor, no es la estación de las flores del kadamba.” El Señor Nityananda le dijo, “ve a su casa y buscala, usted puede encontrarla, aunque sean una o dos flores.” Cuando Raghav llegó a su casa, le sorprendió ver que las hermosas flores del árbol de kadamba florecieron en un árbol de limón de su patio. Entrando en un éxtasis, él hizo una guirnalda de las flores del kadamba y se las trajo al Señor Nityananda. El señor estaba muy contento y la usó inmediatamente. Una pareja de interesantes versos de Vrindavana Mahimamrta (Sataka 16.49-50) de Srila Prabhodananda Sarasvati que explica las glorias del florecer del árbol kadamba, nityam manda-sugandha-sitala-marut-samsevite sarvato divyamoda-milaj-jala-sthala-bhavaneka-prasunodgame kalindi-tata-nipa-raji-su-tale khelat kisora-dvayam nana-kama-kala-rasena satatam tad gaura-nilam bhaje kalindi-puline kadamba-vitapi-cchayasu ratnollasad valli-mandapa ujjvale marakatonmilat-pradipalini mukta-kudmala-guccha-hira-kusume vaidurya-sat-pallave dhyayami smara-keli-narma-nirataà sri-radhika-madhavam “Adoro a los Justos Jóvenes y Oscuros, a la Pareja Divina que debajo de los árboles de kadamba que crecen por las orillas del Yamuna, donde muchas flores fragantes y espléndidas florecen y riegan, en la tierra, y siendo apacible, refrescándoles, las brisas fragantes que soplan, y eternamente gozan del néctar de muchos agraciados pasatiempos amorosos. Yo medito en Sri Sri Radhika-Madhava que, en la orilla del Yamuna, en la cortina de los árboles de kadamba, en un pabellón espléndido de las joyas que brillan explendorosas como las lámparas del zafiro y gloriosas con los brotes en flor de la perla, de las flores del diamante, y las ramitas de brote de lapislázuli de lapis, disfruta en juegos y bromas amorosas.” Narottama Das Thakura dice, radha-krishna prana mora jugala-kisora jivane marane gati aro nahi mora kalindira kule keli-kadambera vana ratana-bedira upara bosabo du’jana “La Divina Pareja, Sri Sri Radha y Krishna, son mi vida y mi alma. En la vida o en la muerte no tengo ningún otro refugio sino a Ellos. En un bosque de pequeños árboles de kadamba en el banco del Yamunä, asentaré a la Divina Pareja en un trono hecho de joyas brillantes.” Rupa Gosvami hacía a menudo sus bhajans en las arboledas de Ter kadambas en Nandagram en Vrndavana. Mientras que él escribía sentía las punzadas de la separación entre Radha y Krishna, la vertiente del kadamba se va como los lagrimones de dolor. Cuando Rupa escribía sobre los encuentros de los Divinos Amantes, nacían nuevos brotes del árbol de kadamba y estos nuevos brotes florecían con flores que le demostraban la recepción calurosa.” El Srimad Bhagavatam (3.8.28) dice, kadamba-kinjalka-pisanga-vasasa svalankrtam mekhalaya nitambe harena cananta-dhanena vatsa srivatsa-vaksah-sthala-vallabhena “O mi estimado Vidura, la cintura del señor fue cubierta con el paño amarillo que se asemejaba al polvo de azafrán de la flor del kadamba, y fue cercado por una correa bien-adornada. Su pecho fue adornado con la marca del srivatsa y un collar del valor ilimitado.” Un verso de El Caitanya Caritamrta (Madhya Lila 25.68) dice, kampa, svara-bhanga, sveda, vaivarnya, stambha asru-dharaya bhije loka, pulaka-kadamba Las “transformaciones espirituales extáticas comenzaron a ocurrir en el cuerpo del Señor. Su cuerpo tembló, y su voz vaciló. Él transpiró, se volvió su tez pálida y lloró un flujo constante de lagrimones, que mojó a toda la gente que se congregaron allí. Las erupciones en el cuerpo del Señor apareció como las flores del kadamba.” Rupa Gosvami dice en El Laghu-bhagavatamrita (1.277.78) que Goloka es una manifestación majestuosa de Gokula, que es dulce al ojo y así que la igualdad sobresale. Como la gloria de Goloka, Rupa cita de El Varaha Purana: Los árboles de kadamba de Goloka separaron su grandeza de la opulencia con centenares de ramas, mientras que los de Gokula son de postura media, aunque dulce al corazón. Sin embargo, los kadambas de Gokula sobresalen de los de Goloka en el dulzor de los pasatiempos omnipresentes de Krishna, en Goloka y así que son diferentes de sus lilas que centellean con las glorias humanas adorables de Gokula en este mundo mundano. The glories of Keli-kadamba2,173 Views / EMail This Post / Print This Post / Home » The glories of Keli-kadamba Lakshman (das) Vrindavan (IN): The keli-kadamba resembles the mood and complexion of Srimati Radharani. Whenever Sri Krishna thinks of Radharani, He saw the Keli-kadamba in Vrindavan. The Keli-kadamba is a kind of fragrant and beautiful flower resembling like snowy balls often seen in Vrindavan. The Lord enjoys the pleasure of Keli-kadamba flowers and devotees offer delightful garlands of it. The Keli-kadamba flowers blossom in summer and the Lord enjoys the enchanting rasa dance in the shade of the kadamba trees of Vrindavan. At Kaliya-hrada, a Keli-kadamba tree stands and people still enchant us with the ecstatic stories of Krishna’s game of dive from it to the River Yamuna to chastise the Kaliya snake. This kadamba tree is said to be the same Krishna enjoyed during His glorious pastimes 5,000 years ago. The Bhakti-ratnakara says that taking bath in the holy tirtha of Kaliya-hrada will free one from all sins. Krishna started cow herding in the morning from the Ter kadamba tree near Nandagram. At the evening, Krishna climbed upon the Keli kadamba tree and played His flute to call His herd of nine hundred thousand divine cows. It is where Rupa Goswami did bhajan and wrote his wonderful books like the Nectar of Devotion, Lalita Madhava, and Bidagdha Madhava. In Cheer Ghat, the Gopies often bathed in the Yamuna. One day, Krishna stole away their garments and hung up in the branches of the Keli-kadamba stood on the bank of Yamuna. Hardly finding a way out, the girls at last emerged uncovered from water and arrived before their Divine Lover to pick up their clothes. In the goshala of our ISKCON Vrindavan Krishna Balaram Temple, there are some Keli-kadamba trees. In summer, the trees blossom and it is a pastime for the matajis here to dress like the Gopies and pluck flowers to make divine offerings of garlands for their Radha Shyam-Sundar. Once a Radha’s sakhi said to Her, “O lotus eyed Goddess of Vrinda, please look at the foot of a Keli-kadamba. Krishna’s beauty par excels like a rising rain cloud. The shine of His earrings envies even the Ushus (morning sun). His eyebrows resemble like the flowery arrows of the goddess of love showered from a rainbow. The jasmine garland on his chest appears like a flock of flying herons in the sky. The beautiful yellow garment on His waist glitters like lightning. His dance sounds like the growl of thunder inviting a shower. The rasa of dance flows like a free flowing stream of honey to us.” Nityananda Prabhu once asked, “Raghava Pandita, please get me soon a garland of kadamba flowers, for I’ am fond of it and prefer to dwell in a kadamba grove.” The devoted Raghava Pandita honoured the Lord and said, “Lord, it’s not the season of kadamba flowers.” Lord Nityananda said, “Go home and search, you may find be a flower or two.” When Raghav reached home, he was surprised to see beautiful kadamba flowers bloomed on a lemon tree in his courtyard. Arresting his ecstasy, he made a garland of kadamba flowers and brought it to Lord Nityananda. The Lord was very pleased and wore it at once. A couple of interesting verses from Vrindavana Mahimamrta (Sataka 16.49-50) of Srila Prabhodananda Sarasvati explaining the glories of kadamba flowers, nityam manda-sugandha-sitala-marut-samsevite sarvato divyamoda-milaj-jala-sthala-bhavaneka-prasunodgame kalindi-tata-nipa-raji-su-tale khelat kisora-dvayam nana-kama-kala-rasena satatam tad gaura-nilam bhaje kalindi-puline kadamba-vitapi-cchayasu ratnollasad valli-mandapa ujjvale marakatonmilat-pradipalini mukta-kudmala-guccha-hira-kusume vaidurya-sat-pallave dhyayami smara-keli-narma-nirataà sri-radhika-madhavam “I worship the fair and dark youthful divine couple who under the kadamba trees by the Yamuna’s shore, where many fragrant and splendid flowers bloom in the land and water, and where gentle, cooling, fragrant breezes blow, eternally enjoy the nectar of many graceful amorous pastimes. I meditate on Sri Sri Radhika-Madhava who, on the Yamuna’s shore, in the shade of kadamba trees, in a splendid pavilion of glittering jewels lit by sapphire lamps and glorious with pearl flower-buds, diamond flowers, and lapis lazuli sprouting twigs, enjoy playful amorous joking.” Narottama Das Thakura tells, radha-krishna prana mora jugala-kisora jivane marane gati aro nahi mora kalindira kule keli-kadambera vana ratana-bedira upara bosabo du’jana “The divine couple, Sri Sri Radha and Krishna, are my life and soul. In life or death I have no other refuge but Them. In a forest of small kadamba trees on the bank of the Yamunä, I will seat the divine couple on a throne made of brilliant jewels.” Rupa Gosvami often did his bhajan in the shade of Ter kadamba at Nandagram in Vrndavana. While he wrote the pangs of separation between Radha and Krishna, kadamba shed leaves like tears of sorrow. When Rupa wrote the reunion of the Divine Lovers, the kadamba tree developed new sprouts and blossomed flowers showing hearty welcome to Them.” The Srimad Bhagavatam (3.8.28) says, kadamba-kinjalka-pisanga-vasasa svalankrtam mekhalaya nitambe harena cananta-dhanena vatsa srivatsa-vaksah-sthala-vallabhena “O my dear Vidura, the Lord’s waist was covered with yellow cloth resembling the saffron dust of the kadamba flower, and it was encircled by a well-decorated belt. His chest was decorated with the srivatsa marking and a necklace of unlimited value.” A verse from Caitanya Caritamrta (Madhya Lila 25.68) tells, kampa, svara-bhanga, sveda, vaivarnya, stambha asru-dharaya bhije loka, pulaka-kadamba “Ecstatic spiritual transformations began to take place in the Lord’s body. His body trembled, and His voice faltered. He perspired, turned pale and wept a constant flow of tears, which wet all the people standing there. The eruptions on the Lord’s body appeared like kadamba flowers.” Rupa Gosvami tells in Laghu-bhagavatamrita (1.277.78) that Goloka is a majestic manifestation of Gokula, which is sweet to the eye and so par excels. As the glory of Goloka, Rupa cites from the Varaha Purana: The kadamba trees of Goloka spread its grandeur of opulence with hundreds of branches, while those of Gokula are of average posture, though honey to the heart. Nevertheless, the kadambas of Gokula excel those of Goloka in sweetness of Krishna’s omnipresent pastimes in Goloka and so is different from His scintillating lilas with adorable humane glories of Gokula in this mundane world. Well… We Just Got DivorcedBy Vishnupriya Devi Dasi Vishnupriya: "Hare Krishna mataji! It's so nice to see you! How are you and your good husband?" Mataji: Well, I'm fine. But my husband, well. we just got divorced." I've had similar exchanges to the one above at least six times this past year More Recent Articles |
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