MUNDO
VAISHNAVA

Shri Vraj Dham Darshan
Creado por juancas del 14 de Mayo del 2012
- Carana-Pahadi - (inglés)
- Carana-Pahadi - (español)
- Phisalani-Silä - (inglés)
- Phisalani-Silä - (español)
- Cave of Vyomäsura - (inglés)
- Cueva de Vyomäsura - (español)
- Footprint of Shri Baladeva Prabhu at Vyomasura Cave
- Bhojana-Thäli - (inglés)
- Bhojana-Thäli - (español)
- Plate marks on the hill at Bhojana-Thäli
- A view of Bhojana-Thäli Temple from Krishna-Kunda
- The deities at the temple of Shri Gopinätha ji
- Näbhä ji - (inglés)
- Näbhä ji - (español)
- Uncägaon - (inglés)
- Uncägaon - (español)
- Sakhigiri-Parvata - (inglés)
- Sakhigiri-Parvata - (español)
- The Phisalani-Silä (top) and a Citra-Silä (lower) on Sakhigiri-Parvata - (inglés)
- El Phisalani-Silä (cima montaña) y un Citra-Silä (falda montaña) en Sakhigiri-Parvata - (español)
- LISTA de REPRODUCCIÓN
- CUADROS de VINCULOS
Carana-Pahadi
After Śrī Kṛṣṇa entered the cave known as Luk-luka Kandarā, He appeared on top of the hill in which the cave is buried and played sweetly on His flute. The sound of the flute broke the sakhis meditation on Him. They looked up to see their beloved playing His flute on the hill, and eagerly ran there to meet Him. The sound of the flute somewhat melted the hill, and Śrī Kṛṣṇa's footprints manifested there. Even today, one can see these footprints very clearly. The stones on the nearby hill where the sakhās were playing and the calves were grazing also melted, leaving impressions of their feet and hooves, which are still clearly visible today, even after 5,000 years.
Carana-Pahadi
Después de que Śrī Kṛṣṇa entrara en la cueva conocida como Luk-luka Kandarā, él apareció encima de la colina en la cual la cueva se entierra y se puso a tocar su dulce flauta. El sonido de la flauta rompió la meditación de las sakhis que se encontraban meditando en Él. Miraban para arriba para ver a Su querido tocando su flauta en la colina, y corrieron con impaciencia hacia allí para encontrarlo. El sonido de la flauta derritió algo la colina, y las huellas de Śrī Kṛṣṇa se manifestaron allí. Incluso hoy, uno puede ver estas huellas muy claramente. Las piedras en la colina próxima donde los sakhās jugaban y los becerros pastando también se derretió, dejando las impresiones de sus pies y enganches, que siguen siendo hoy claramente visible, incluso después de 5.000 años.
Phisalani-Silā
This stone slide (phisalani-silā) is situated on the Indrasena Hill near Kalāvatā-grāma. While grazing the cows, Śrī Kṛṣṇa and the sakhās used to slide here. Śrī Rādhikā sometimes used to slide here also, along with Her sakhis. To this day, the boys of the nearby village take great pleasure in sliding down this hill when they graze their cows. Pilgrims also come to take darsana of this slide, where these joyful episodes took place.
Phisalani-Silā
Esta diapositiva de piedra (phisalani-silā) se sitúa en la colina de Indrasena cerca de Kalāvatā-grāma. Mientras que pastaban las vacas, Śrī Kṛṣṇa y los sakhās lo usaban para resbalarse por aquí. Śrī Rādhikā lo usaba a veces para resbalarse aquí también, junto con sus sakhis. En estos día, los muchachos de la aldea próxima sienten gran placer en el desplazamiento abajo de esta colina cuando pastan sus vacas. Los peregrinos también vienen a tomar darsana de esta diapositiva, donde ocurrieron estos alegres episodios.
Cave of Vyomāsura
Nearby the slide (Phisalni sila), in the middle of the hill is the cave of Vyomāsura. Kṛṣṇa killed Vyomāsura here. This cave is also referred to as Medhāvi Muni’s cave because Medhāvi Muni worshipped Kṛṣṇa here.
The footprint of Śrī Baladeva Prabhu lies nearby, at the foot of the hill. When Śrī Kṛṣṇa was killing Vyomāsura, the earth began to tremble. Baladeva pressed down on the earth with His foot and thus stabilised it. His footprint can still be seen today.
Once, Kṛṣṇa came to this place while grazing His cows. The forest was filled with green grass, which the cows happily ate. Without any care, Śrī Kṛṣṇa and the sakhās began to play a game of “cops and robbers”. Many of the sakhās pretended to be sheep while others pretended to be their keepers. Still others took on the role of thieves and stole the sheep. Kṛṣṇa played the judge. The owners of the sheep filed a lawsuit with the judge against the thieves. Śrī Kṛṣṇa called both parties before Him and proceeded to consider the case. All the cowherd boys were thus deeply absorbed in their play.
Intending to kill Krihnsa, Vyomāsura, one of Kamsa’s spies, entered the group disguised as a sakhā and became one of the thieves. He stole all the sakhās who were playing the part of sheep and hid them in this cave. Śrī Kṛṣṇa looked around and wondered, “Where have all our sakhās gone?” Recognising Vyomāsura as a demon in disguise, He understood that this was his work. He therefore caught him and killed him. Kṛṣṇa and the sakhās who were playing the sheep’s owners then released the other sakhās from the cave in the hill. This pastime has been described in the Tenth Canto of Śrīmad-Bhāgavatam.
Cueva de Vyomāsura
Cerca la diapositiva (sila de Phisalni), en el medio de la colina está la cueva de Vyomāsura. Kṛṣṇa mató aquí a Vyomāsura. Esta cueva también se le llama o se relaciona con la cueva de Medhāvi Muni porque Medhāvi Muni aquí adoraba Kṛṣṇa.
La huella de Śrī Baladeva Prabhu se encuentran cerca, al pie de la colina. Cuando Śrī Kṛṣṇa estaba matando a Vyomāsura, la tierra comenzó a temblar. Baladeva apretó la tierra con su pie y así la estabilizó. Su huella se pueden todavía ver en la Actualidad.
Una vez que, Kṛṣṇa vino a este lugar mientras que pastaba sus vacas. El bosque se llenó de hierba verde, que las vacas comieron feliz. Sin ningún cuidado, Śrī Kṛṣṇa y los sakhās comenzaron a jugar a un juego de “polis y de ladrones”. Muchos de los sakhās fingieron ser ovejas mientras que otros fingieron ser sus encargados. Todavía otros adquirieron el papel de ladrones y robaron las ovejas. Kṛṣṇa jugó al juez. Los dueños de las ovejas hicieron un pleito al juez contra los ladrones. Śrī Kṛṣṇa llamó ambas partes antes Él y procedió a considerar el caso. Absorbieron a todos los muchachos vaqueros así profundamente en su juego.
Proponiéndose matar a Krihnsa, Vyomāsura, uno de los espías de Kamsa, se inscribió al grupo disfrazado de sakhā e hizo a uno de los ladrones. Él robó a todos los sakhās que jugaban la parte de ovejas y las ocultó en esta cueva. Śrī Kṛṣṇa miraba alrededor y se preguntaba, “donde se habrán ido todos nuestros sakhās?” Reconociendo a Vyomāsura como demonio disfrazado, él entendió que éste era su trabajo. Él por lo tanto lo cogió y lo mató. Kṛṣṇa y los sakhās que jugaban a los dueños de la oveja después se lanzaron contra los otros sakhās de la cueva en la colina. Este pasatiempo se ha descrito en el décimo Canto de Śrīmad-Bhāgavatam.
Footprint of Śrī Baladeva Prabhu at Vyomasura Cave
Bhojana-Thāli
Some distance from Vyomāsura’s cave is Bhojana-thāli, and near Bhojana-thāli is Kṛṣṇa sāgara, or Kṛṣṇa-kuṇḍa. After killing Vyomāsura, Śrī kishna bathed in this kuṇḍa and ate here with the gopa sakhās. The marks of a plate (thāla) and of cups are still visible on the hill where they ate (bhojana kiyā). The place where Śrī rishna was sitting is also nearby. After eating, Kṛṣṇa played with the sakhās on a nearby hill, where they used a stone as a musical instrument. This place can also still be found today. To this day, various sweet sounds can still be produced by playing on this stone, which is known as a Bajani-Silā.
Nearby is Sāntanu-kuṇḍa, the place where Sāntanu performed austerities. Gupta-gangā, Naimisa-tirtha, Haridvāra-kuṇḍa, Avantikā-kuṇḍa, Matsya-kuṇḍa, Govinda-kuna, Nṛsimha kuṇḍa and Prahlāda-kuëòa are also all situated here. On the hill at Bhojana-thāli is the place where Śrī Parasurāma performed austerities and worshipped the Supreme Lord.
Deities of the Śrī Gaudiya Sampradāya that are present in Kāmyavana include Śrī Govinda ji, Śrī Vrindā-devi, Śrī Gopi nātha and Śrī Madana-mohana. Deities of the Sri Vallabha Sampradāya include Śrī Kṛṣṇa-Candramā, Navanita Priyā ji and Śrī Madana Mohana.
Bhojana-Thāli
A una cierta distancia de la cueva de Vyomāsura está Bhojana-thāli, y cerca de Bhojana-thāli está Kṛṣṇa sāgara, o Kṛṣṇa-kuṇḍa. Después de matar Vyomāsura, Śrī Kṛṣṇa se bañó en este kuṇḍa y comió aquí con los gopas sakhās. Las marcas de una placa (thāla) y de las tazas son todavía visibles en la colina donde comieron (bhojana kiyā). El lugar donde se sentada Śrī Kṛṣṇa está también próximo. Después de comer, Kṛṣṇa jugaba con los sakhās en una colina próxima, donde utilizaron una piedra como instrumento musical. Este lugar se puede también todavía encontrar en la Actualidad. En este día, los variados dulces sonidos pueden todavía ser producidos jugando en esta piedra, que se conoce como Bajani-Silā.
Cerca está Sāntanu-kuṇḍa, el lugar donde Sāntanu realizó austeridades. Gupta-gangā, Naimisa-tirtha, Haridvāra-kuṇḍa, Avantikā-kuṇḍa, Matsya-kuṇḍa, Govinda-kuṇḍa, Nṛsimha kuṇḍa y Prahlāda- kuṇḍa están también todo situados aquí. En la colina de Bhojana-thāli está el lugar en donde Śrī Parasurāma realizó austeridades y adoraba al Señor Supremo.
Las deidades del Śrī Gaudiya Sampradāya que están presentes en Kāmyavana incluyen a Śrī Govinda ji, Śrī Vrindā-devi, Śrī Gopi nātha y Śrī Madana-mohana. Las deidades del Sri Vallabha Sampradāya incluyen el Śrī Kṛṣṇa-Candramā, Navanita Priyā ji y Śrī Madana Mohana.
Plate marks on the hill at Bhojana-Thāli
A view of Bhojana-Thāli Temple from Kṛṣṇa-kuṇḍa
The deities at the temple of Shri Gopinātha ji
Nābhā ji
Near Sunaharā-gaon, to the south-west, is a vast grove of kadamb trees (a kadamba-khandi). This is the location of a rāsa mandala and of Ratna-Kund. In the month of Bhādra on the Caturdasi of the bright moon, Rāsa-lilā is enacted here according to büdhi-lilā.
Nābhā ji’s place of bhajana is also in the kadamba-khandi. Nābhā ji’s previous name was Catura-Cintāmani, and he was born in Paya- gaon in Vraja. From childhood, he performed bhajana in an isolated grove of kadamba trees, being detached from the material world. He was a great renunciant. It is said that he would remain absorbed in meditation on different pastimes.
Once, while being thus absorbed, he began to pick flowers for the service of Priyā- Priyatama (Rādhā-Kṛṣṇa). He had very long matted hair, which on this occasion became entangled in a thorny bush. He remained standing in that same position for three days. Kisora and Kisori (Rādhā-Kṛṣṇa) appeared there and started disentangling his hair from the bush.
“Who are you?” Nābhā ji asked.
Kisori ji smiled, indicating with Her eyes that Syāmasundara Himself was disentangling his matted locks. Then, suddenly, They both disappeared.
Nābhā ji’s life had become blessed. He rolled about on the ground, weeping. He later came to Vrinndāvana to reside at Vihāra-ghāt.
Nābhā ji
Cerca de Sunaharā-gaon, al sudoeste, hay una arboleda extensa de árboles del kadamba (un kadamba-khandi). Ésta es la localización de una mandala del rāsa y de Ratna-Kund. En el mes de Bhādra en el Caturdasi de la luna brillante, el Rāsa-lilā se decreta aquí según büdhi-lilā.
El lugar de los Nābhā ji del bhajana está también en el kadamba-khandi. El nombre anterior de los Nābhā ji era Catura-Cintāmani, y él nació en Paya-gaon en Vraja. De niñez, él realizó bhajana en una arboleda aislada de árboles del kadamba, estando separado del mundo material. Él era un gran renunciante. Se dice que él seguiría absorbido en la meditación en diversos pasatiempos.
Una vez que, mientras que así estaba absorbido, él comenzó a escoger las flores para el servicio de Priyā-Priyatama (Rādhā-Kṛṣṇa). Él tenía el pelo enmarañado muy largo, que en esta ocasión se enredó en un arbusto espinoso. Él seguía estando permanente en que la misma posición durante tres días. Kisora y Kisori (Rādhā-Kṛṣṇa) aparecieron allí y comenzaron a desenredar su pelo del arbusto.
“¿Quienes son ustedes?”
Nābhā ji preguntó. El de Kisori ji sonrió, indicando con sus ojos que Syāmasundara mismo desenredaba sus cabellera enmarañadas. Entonces, repentinamente, ambos desaparecieron.
La vida de Nābhā ji, se había bendecido. Él rodó alrededor en tierra, llorando. Él vino más adelante a residir a Vrinndāvana en Vihāra-ghāt.
Uncāgaon
This village, situated three miles east of Sunerā-gaon and one mile west of Varsānā, is the village of Śrī Lalitā. Vraja-bhakti-Vilāsa quotes Vishnu-Rahasya, which describes this place as follows:
“Nearby is Sakhigiri-Parvata, on which Phisalani-Silā (a stone slide), Lalitā vivāha-mandap (the wedding pavilion of Lalitā) and Sakhi-Küpa are situated. Also nearby are Triveni-Küpa, a Rāsa-Mandal, a deity of Dāü ji in a kunja of thorny bushes, Gopi-Puskarni, Deha-Kund, and other pastime places.”
Uncāgaon
Esta aldea, situada a tres millas al este de Sunerā-gaon y a una milla al oeste de Varsānā, es la aldea de Śrī Lalitā. Vraja-bhakti-Vilāsa del Vishnu-Rahasya, describe este lugar como sigue:
“Cerca está Sakhigiri-Parvata, en el cual se sitúan el Lalitā vivāha-mandap (el pabellón de la boda de Lalitā) de Phisalani-Silā (una diapositiva de piedra), y Sakhi-Küpa. También cerca están Triveni-Küpa, un Rāsa-Mandal, una deidad de Dāü ji en un kunja de arbustos espinosos, Gopi-Puskarni, Deha-Kund, y otros lugares del pasatiempo.”
Sakhigiri-Parvata
Lalitā and other sakhi, being attracted and enamoured by Vrajendra-nandana Śrī Kṛṣṇa's qualities as a hero, such as dhira-lalita, enjoyed rāsa and various other pastimes with Him around and on top of this hill.
Sakhigiri-Parvata
Lalitā y otras sakhi, siendo atraídas y enamoradas por Śrī Kṛṣṇa Vrajendra-nandana las calidades de héroe, tal como dhira-lalita, disfrutaron de rāsa y de otros pasatiempos con él alrededor y encima de esta colina.
The Phisalani-Silā (top) and a Citra-Silā (lower) on Sakhigiri-Parvata
This (Phisalani-Silā ) stone slide is situated on Sakhigiri-Parvata, and is adjacent to Lalitā-Vivāha-Sthala. Lalitā and other sakhis used to slide here. Even today, one can see the mark of the slide on the hill,as well as the markings of red lac (altā) from the gopis’ feet.
Nearby, on the northern part of the hilltop, are some astonishing Silās that appear multicoloured when the sun’s rays shine on them. The gopis would also paint wonderful pictures (Citra) on these Silās, and therefore these Silās are called Citra-Silās. One who faithfully searches and prays on this hilltop can sometimes even see the gopi's footprints there.
El Phisalani-Silā (cima montaña) y un Citra-Silā (falda montaña) en Sakhigiri-Parvata
Esta diapositiva de la piedra (de Phisalani-Silā) se sitúa en Sakhigiri-Parvata, y está adyacente a Lalitā-Vivāha-Sthala. Lalitā y otras sakhis la usaban para resbalarse por aquí. Incluso hoy, uno puede ver la marca de la huellas en la colina, así como las marcas de la laca roja (altā) de los pies de las gopis.
Cerca, en las partes norteñas de la cumbre, está algún Silās asombroso que aparece multicolor cuando los rayos del sol brillan en ellos. Las gopis también pintarían los cuadros maravillosos (Citra) en estos Silās, y por lo tanto este Silās se llama Citra-Silās. Uno quién busca y ruega fielmente en esta cumbre puede a veces incluso ver las huellas de las gopis allí.

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Maestros Espirituales · Shri Vraj Dham Darshan - 1º · Shri Vraj Dham Darshan - 2º
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