viernes, 23 de abril de 2010

Râgânugâ

Contenido - Contents



Fotos de Urmila Edith Best - Auckland 2009



view in "my front yard" tide has come in
Añadida el 02 de mayo de 2009

tide is in
Añadida el 02 de mayo de 2009

pukeko bird
Añadida el 03 de mayo de 2009

tide is in
Añadida el 02 de mayo de 2009

temple cow
Añadida el 03 de mayo de 2009

tenant
Añadida el 03 de mayo de 2009

Tulasi's house, yajna pit, and Nandi, outside temple
Añadida el 02 de mayo de 2009


Fotos de ART OF KRISHNA

ART OF KRISHNA

Añadida el 30 de marzo

Añadida el 30 de marzo



Raganuga-bhakti—estado del bhakti que está motivado por atracción o amor espontáneos; el bhakti que sigue los pasos de la naturaleza ragatmika presente en los corazones de los asociados eternos de Vraja.

Rägänugä-bhakti - bhakti which follows in the wake of the rägätmika nature present in the hearts of the Lord’s eternal associates in Vraja is known as rägänugä-bhakti.


Rägänugä-bhakti - bhakti que sigue la estela de la naturaleza rägätmika presente en los corazones de los asociados eternos del Señor en Vraja se conoce como rägänugä-bhakti.

Rägänugä-prakåti - nature which impels one to follow the soul’s spontaneous attraction toward Kåñëa. When the intelligence is liberated from the bondage of mäyä, human nature no longer needs to be governed by rules and prohibitions; rather, it is prompted by spontaneous love. The rägänugä nature is the unadulterated nature of the jéva. It is svabhäva-siddha (the perfected state of the self), cinmaya (transcendental), and jaòa-mukta (free from bondage to dull matter).

naturaleza-Rägänugä prakåti - que impulsa a seguir una atracción espontánea del alma hacia Kåñëa. Cuando la inteligencia se libera de la esclavitud de maya, la naturaleza humana ya no tiene que regirse por las normas y prohibiciones, sino que está motivada por el amor espontáneo. La naturaleza es la naturaleza rägänugä no adulterada de la jéva. Es svabhāva-siddha (el estado de perfección del yo), cinmaya (trascendental), y jaòa-mukta (libre de la esclavitud a la materia aburrida).

Rägänugä-sädhana - Çré Rüpa Gosvämé’s conclusions regarding the method for performing rägänugä-bhajana are stated in Bhaktirasämåta- sindhu (1.2.294-296) as follows: “One should constantly remember one’s dearest nava-kiçora Çré Nanda-nandana and the beloved associates of Kåñëa who are possessed of sajätéya-bhäva or the identical mood for which one aspires. One should always reside in Çré Vraja-dhäma with great attachment for hearing topics regarding Kåñëa and His devotees. If one is physically unable to live in Vraja, one should do so mentally. This is the method of rägänugäbhakti- sädhana.” Çré Rüpa Gosvämé continues: “A sädhaka who has lobha for rägänugä-bhakti should serve Çré Kåñëa both in the sädhaka rüpa and the siddha-rüpa in accordance with the bhäva of the Vrajaparikaras who possess the same mood for which he aspires. The aìgas of bhakti such as çravana, kértana, çré guru-padaäçraya, and others in regard to vaidhé-bhakti, are also useful and necessary in rägänugäbhakti.



But judicious sädhakas will adopt only those aìgas which nourish their specific bhäva, avoiding those which hamper it.”


Examples of the aìgas of bhakti in regard to rägänugä-sädhana are as follows: Çravaëam in madhura-rasa means that one will hear how a maidservant serves Lalitä, Viçäkhä, Rädhä and Kåñëa. Kértana means that one will learn how to do pati-vaïcanam, that is speaking sweet words to the husband in order to cheat him and go to participate in the lélä of Rädhä and Kåñëa. Smaraëam means to remember how Lalitä and Viçäkhä are rendering service to Çrématé Rädhäräëé.




Päda-sevanam means to take Çrématé Rädhäräëé to meet with Kåñëa at night. Arcanam is done with the corner of the eyes. When Kåñëa is returning from the cow-pastures with the cowherd boys and the cows, all the gopés are standing at their doorsteps doing arcana with the corner of their eyes. Everything is there; the flame is there, water is there, sneha, mäna, praëaya and everything else is there.


Kåñëa also accepts their worship with the corner of His eyes. This is called arcana. Ätma-nivedanam means gopéjana-vallabhäya svähä:I am the maidservant of Rädhä and Kåñëa, and I am offering my entire being to Them.”


Rägänugä-Sadhana - Conclusiones del Cré Rupa Gosvämé respecto al método para realizar rägänugä-bhajana se expresan en Bhaktirasämåta-sindhu (1.2.294-296) de la siguiente manera: "Uno siempre debe recordar más apreciada por los nava-kiçora Cré-Nanda Nandana y los asociados amada Kåñëa de que están poseídos de sajätéya-bhava o el estado de ánimo idénticos para los que se aspira. Uno siempre debe residir en el ERC Vraja-dhama con gran apego de audiencia con respecto a temas Kåñëa y Sus devotos. Si uno es físicamente incapaz de vivir en Vraja, hay que hacerlo mentalmente. Este es el método de rägänugäbhakti-sadhana. "Cre Rupa Gosvämé continúa:" Un Sadhaka que ha lobha para rägänugä-bhakti debe servir Cré Kåñëa tanto en el RUPA Sadhaka y el siddha-rupa de conformidad con el Bhava de la Vrajaparikaras que reúnan las mismo estado de ánimo por los que aspira. El Aigas del bhakti como çravana, kértana, Cre-gurú padaäçraya, y otros en lo que respecta a vaidhé-bhakti, también son útiles y necesarias en rägänugäbhakti.


Pero sadhakas juicioso adoptar sólo aquellas que nutren su Aigas bhava particular, evitando aquellas que lo dificultan. "Ejemplos de la Aigas del bhakti en lo que respecta a rägänugä sadhana-son los siguientes: Çravaëam en Madhura-rasa significa que uno va a escuchar cómo una criada sirve Lalita, Viçäkhä, Radha y Kåñëa. Kértana significa que uno va a aprender a hacer pati-vaïcanam, es decir palabras dulces al marido con el fin de engañarlo y vaya a participar en la lela de Radha y Kåñëa. Smaraëam medios para recordar cómo Lalita y Viçäkhä prestan servicio a cremar Rädhäräëé.


Pada-sevanam significa tomar cremar Rädhäräëé para reunirse con Kåñëa por la noche. Arcanam se hace con la esquina de los ojos. Cuando Kåñëa está regresando de la vaca-pastos con el vaquero niños y las vacas, todas las GOPES están de pie ante sus puertas haciendo arcanos con la esquina de sus ojos. Todo está ahí, la llama está ahí, el agua está ahí, sneha, mana, praëaya y todo lo demás está ahí. Kåñëa también acepta su culto con el rabillo del ojo. Esto se llama arcanos. Atma-nivedanam medios Svaha gopéjana-vallabhäya: "Yo soy la sierva de Radha y Kåñëa, y yo estoy ofreciendo todo mi ser para ellos".



Página PRINCIPAL

OBRAS y AUTORES CLÁSICOS
Agradecimientos
Cuadro General

Disculpen las Molestias





jueves 11 de marzo de 2010

ENCICLOPEDIA - INDICE | DEVOTOS FACEBOOK | EGIPTO - USUARIOS de FLICKR y PICASAWEB

No hay comentarios:

Correo Vaishnava

Mi foto
Spain
Correo Devocional

Archivo del blog