viernes, 19 de febrero de 2010

Las oraciones de Brahma al Señor Krishna

Décimo Canto


Capítulo 14: Las oraciones de Brahma al Señor Krishna

Verso 1: Brahma dijo: «Mi querido Señor, Tú eres la única Persona Venerable, la Suprema Personalidad de Dios, por lo tanto Te ofrezco mis humildes reverencias y oraciones tan sólo para complacerte. ¡Oh hijo del rey de los vaqueritos! Tu cuerpo trascendental es azul obscuro como una nube nueva, Tus vestiduras son brillantes como el relámpago y la belleza de Tu rostro es acrecentada por Tus aretes gunja y la pluma de pavo real en Tu cabeza. Vistiendo guirnaldas de variadas flores y hojas del bosque y equipado con una vara de vaquero, un cuerno de búfalo y una flauta, permaneces bellamente de pie con un bocado de comida en Tu mano».

Verso 2: Mi querido Señor, ni yo ni nadie más puede estimar la potencia de Tu cuerpo trascendental, el cual me ha mostrado misericordia y que aparece tan sólo para satisfacer el deseo de Tus devotos puros. Aunque mi mente está completamente retraída de los asuntos materiales, aún así no puedo entender Tu forma personal, entonces ¿cómo podría entender la felicidad que experimentas dentro de Ti mismo?

Verso 3: Aquellos que incluso mientras permanecen en sus posiciones sociales establecidas, descartan el proceso de conocimiento especulativo y con su cuerpo, palabras y mente ofrecen todo su repeto a las descripciones de Tu personalidad y actividades, dedicando sus vidas a estas narraciones, las cuales han sido habladas personalmente por Ti y por Tus devotos puros, ciertamente conquistan a Su señoría, a pesar que [de otro modo] Tú eres inconquistable por cualquiera en los tres mundos.

Verso 4: Mi querido Señor el servicio devocional a Ti es el mejor sendero para la autorrealización, si alguien abandona este sendero y se ocupa en el cultivo del conocimiento especulativo simplemente se someterá a un proceso problemático y no alcanzará el resultado que desea. Tal y como una persona que golpea una cáscara de trigo vacía no conseguirá el grano, quien simplemente especula no puede alcanzar la autorrealización. Su única ganancia son problemas.

Verso 5: Oh Señor todopoderoso, en el pasado muchos yogis en este mundo lograron la plataforma del servicio devocional por ofrecer todo su esfuerzo a Ti y fielmente llevar a cabo sus deberes prescritos. Llegaron a comprenderte a través de este servicio devocional perfeccionado por el proceso de escuchar y cantar acerca de Ti. ¡oh el infalible!, y pudieron facilmente rendirse a Ti y conseguir Tu morada suprema.

Verso 6: Sin embargo los no devotos no pueden comprenderte a Ti en Tu forma personal completa. No obstante puede ser posible para ellos comprender Tu expansión como el Supremo impersonal por medio del cultivo directo de la percepción del Ser dentro del corazón. Pero solamente pueden hacer esto mediante la purificación de su mente y sentidos de todas las concepciones de las distinciones materiales y de todos los apegos a los objetos de los sentidos materiales. Sólo de esta manera se manifestará Tu característica impersonal en sí a ellos.

Verso 7: Con el tiempo puede que filósofos entendidos o científicos sean capaces de contar todos los átomos de tierra, las partículas de nieve ó quizás incluso las radiantes moléculas emitidas por el sol, las estrellas y otras luminarias. Pero entre estos hombres cultos ¿quién podría contar las ilimitadas cualidades trascendentales que tienes Tú, la Suprema Personalidad de Dios, que ha descendido a la superficie terrestre para el beneficio de todas las entidades vivientes?

Verso 8: Mi querido Señor, alguien que seriamente aguarda para que le otorgues Tú misericordia sin causa mientras sufre las reacciones de sus fechorías pasadas y Te ofrece respetuosas reverencias con su corazón, palabras y cuerpo, con toda seguridad es elegible para la liberación porque esta se ha vuelto su justa prerrogativa.

Verso 9: ¡Mi querido Señor, tan sólo ve mi incivilizada impudencia!, para probar Tú poder traté de extender mi potencia ilusoria sobre Ti, la ilimitada y primigenia Superalma que desconciertas incluso a los expertos de la ilusión. ¿Qué soy comparado contigo?, soy como una pequeña chispa en la presencia de un gran fuego.

Verso 10: Por lo tanto ¡oh infalible Señor!, disculpa bondadosamente mis ofensas, he tomado nacimiento en la modalidad de la pasión y por lo tanto soy simplemente un tonto suponiendo que soy un controlador independiente de Tu Señoría. Mis ojos están cegados por la obscuridad de la ignorancia que me ocasiona pensar de mí mismo como el no nacido y creador del universo. Pero por favor considera que soy Tu sirviente y por lo tanto digno de Tu compasión.

Verso 11: ¿Qué soy yo? ¿una pequeña criatura que mide siete palmos de mi propia mano? Estoy encerrado en un univerzo universo como una olla compuesto de naturaleza material, energía material total, ego falso, éter, aire, agua y tierra. ¿Y cuál es Tu gloria? Ilimitados universos pasan a través de los poros de Tu cuerpo tal como las partículas de polvo que pasan por un haz de luz de una ventana.

Verso 12: ¡Oh Señor Adhoksaja! ¿toma ofensa la madre cuando el niño dentro de su vientre la petea con las piernas? ¿hay algo en la existencia --ya sea designado por varios filósofos como real o irreal-- que esté realmente fuera de Tu abdomen?

Verso 13: Mi querido Señor, se dice que cuando los tres sistemas planetarios son sumergidos dentro del agua al momento de la disolución Tu porción plenaria, Narayana, se encuentra recostada en el agua y gradualmente una flor de loto crece de Tu ombligo, entonces Brahma nace sobre esa flor de loto, por supuesto que estas palabras no son falsas. ¿Acaso no he nacido yo de Ti?

Verso 14: ¿Acaso no eres el Narayan original? ¡oh supremo controlador!, ya que Tú eres el Alma de cada ser encarnado y el testigo eterno de todos los mundos creados. Ciertamente el Señor Narayana es Tu expansión y a Él se le llama Narayana porque es la fuente generadora del agua primigenia del universo. Él es real, no es un producto de Tu ilusoria Maya.

Verso 15: Mi querido Señor, si Tu cuerpo trascendental que abriga al universo entero se encuentra recostado sobre el agua, entonces ¿por qué no eras visible para mí cuando Te busqué?, y aunque no te pude visualizar apropiadamente dentro de mi corazón, ¿por qué después repentinamente Te me revelaste?

Verso 16: Mi querido Señor en esta encarnación has probado que eres el supremo controlador de Maya, aunque ahora estás dentro de este universo, la creación universal completa está dentro de Tu cuerpo trascendental -- en realidad lo evidenciaste al mostrar el universo dentro de Tu abdomen ante Tu madre Yasoda.

Verso 17: Así como este univero entero, incluyendote a Ti, fue expuesto dentro de Tu abdomen, ahora está manifestado aquí externa y exactamente en la misma forma. ¿Cómo pueden pasar tales cosas a menos que sean organizadas por Tu energía inconcebible?

Verso 18: ¿Acaso hoy no me mostraste que tanto Tú mismo como todo dentro de esta creación son manifestaciones de Tu potencia inconcebible?, primero Tú apareciste solo y luego Tú te manifestaste como todos los terneros y como Tus amigos pastorcitos de Vrindavana, a continuación apareciste como un número igual de formas de Visnu de cuatro brazos, quienes eran adorados por todos los seres vivientes incluyéndome a mí, y después de eso Tú apareciste como un número igual de universos completos y finalmente, Tú has regresado ahora a Tu forma ilimitada como la Suprema Verdad Absoluta, la que no tiene rival.

Verso 19: Para las personas ignorantes de Tu posición trascendental real Tú apareces como parte del mundo material manifestandote a Ti mismo por la expansión de Tu energía inconcebible, así, para la creación del universo Tú apareces como yo [Brahma], para su mantenimiento Tú apareces como Tú mismo [Visnu], y para su aniquilación Tú apareces como el señor Trinetra [Siva].

Verso 20: ¡Oh Señor!, ¡oh supremo creador y amo!, Tú no tienes nacimiento material pero para derrotar el falso orgullo de los demonios sin fe y mostrar misericordia a Tus santos devotos, tomas nacimiento entre los semidioses, los sabios, los seres humanos, los animales e incluso los seres acuáticos.

Verso 21: ¡Oh el supremo y más grandioso! ¡Oh Suprema Personalidad de Dios! ¡Oh Superalma, amo de todo poder místico! Tus pasatiempos se llevan a cabo continuamente en estos tres mundos, ¿pero quien puede conocer dónde, cómo y cuándo Tú estás usando Tu energía espiritual y realizando estos innumerables pasatiempos? Nadie puede comprender el misterio de cómo actúa Tu energía espiritual.

Verso 22: Por lo tanto este universo entero, el cual, tal como un sueño es por naturaleza irreal, sin embargo parece real y de este modo cubre la conciencia y acomete contra uno con repetidas miserias. Este universo parece real porque es manifestado por la potencia ilusoria que emana de Ti, cuyas ilimitadas formas trascendentales están llenas de felicidad y conocimiento.

Verso 23: Tú eres el Alma Suprema, la Suprema Personalidad Primordial, la Verdad Absoluta -- automanifestado, interminable y sin origen. Tu eres eterno e infalible, perfecto y completo, sin ningún rival y libre de todas las designaciones materiales. Tu felicidad nunca puede ser obstruida, ni tienes conexión alguna con la contaminación material. En realidad Tú eres el indestructible néctar de la inmortalidad.

Verso 24: Aquellos que han recibido la visión clara del conocimiento del maestro espiritual que es tal como el sol, pueden verte de esta manera, como la propia Alma de todas las almas, la Superalma del propio ser de cada uno. Comprendiendo así Tu personalidad original son capaces de cruzar sobre el océano de la existencia material ilusoria.

Verso 25: Una persona que por error toma una soga por una serpiente se asusta, pero luego deja su miedo al entender que la así llamada serpiente no existe. De forma semejante la expansiva existencia material ilusoria surge para aquellos que fracasan en reconocerte como el Alma Suprema de todas las almas, sin embargo el conocimiento de Ti causa que mengüe inmediatamente [la existencia material ilusoria].

Verso 26: Tanto el concepto de cautiverio material como el de liberación son los dos manifestaciones de la ignorancia. Estando fuera del ámbito del verdadero conocimiento estos dos conceptos dejan de existir cuando se comprende correctamente que el alma espiritual pura es distinta de la materia y que siempre es completamente consciente, en ese momento el cautiverio y la liberación ya no tienen ninguna relevancia tal como el día y la noche no tienen relevancia desde la perspectiva del sol.

Verso 27: Tan sólo ve la tontería de ésas personas ignorantes que consideran que Tú eres alguna manifestación separada de la ilusión y que considera al ser, que de hecho eres Tú, ser otra cosa, el cuerpo material. Semejantes tontos concluyen que el Alma Suprema debe ser buscada en alguna parte fuera de Tu suprema personalidad.

Verso 28: ¡Oh ilimitado Señor!, los devotos santos te buscan dentro de sus propios cuerpos rechazando todo que los separa de Ti. En realidad ¿cómo pueden las personas entendidas apreciar la naturaleza real de una soga tendida ante ellos antes de refutar la ilusión de que es una serpiente?

Verso 29: Mi Señor, si uno es favorecido por un ligero vestigio de la misericordia de Tus pies de loto puede entender la grandeza de Tu personalidad, pero aquellos que especulan para comprender a la Suprema Personalidad de Dios no pueden conocerte, aunque continuen estudiando los Vedas durante muchos años.

Verso 30: Mi querido Señor por lo tanto rezo para ser tan afortunado que en esta vida como el señor Brahma, o en otra vida, dondequiera que tome nacimiento, sea contado como uno de Tus devotos. Oro para que en dondequiera que esté, incluso entre la especie animal pueda dedicarme al servicio devocional de Tus pies de loto.

Verso 31: ¡Oh todopoderoso Señor!, ¡cuán enormemente afortunadas son las vacas y las señoras de Vrndavana, cuya leche materna cual néctar Tú has felizmente bebido a Tu entera satisfacción, adoptando la forma de sus terneros y niños! Todos los sacrificios védicos realizados desde tiempos inmemoriales hasta la actualidad no Te han dado tanta satisfacción.

Verso 32: ¡Cuan enormemente afortunados son Nanda Maharaja, los pastores de vacas y todos los demás habitantes de Vrajabhumi! No hay límite a su buena fortuna porque la Verdad Absoluta, la fuente de dicha trascendental, el Supremo Brahman eterno, se ha vuelto su amigo.

Verso 33: Aún cuando la magnitud a la buena fortuna de estos residentes de Vrndavana es inconcebible, nosotros las once deidades que presiden los distintos sentidos encabezadas por el Señor Siva, también somos de lo más afortunados porque los sentidos de estos devotos de Vrndavana son las copas a través de las cuales repetidamente bebemos la intoxicante bebida nectárea de la miel de Tus pies de loto.

Verso 34: Mi posible mayor buena fortuna sería tomar cualquier nacimiento en este bosque de Gokula y tener mi cabeza bañada por el polvo que cae de los pies de loto de cualquiera de sus residentes, su vida entera y alma es la Suprema Personalidad de Dios, Mukunda, el polvo de cuyos pies de loto aún está siendo buscado en los mantras védicos.

Verso 35: Mi mente se desconcierta con tan sólo tratar de pensar qué recompensa aparte de Ti puede ser encontrada en alguna parte. Tú eres la personificación de todas las bendiciones, las cuales otorgas a estos residentes de la comunidad de los pastores de vacas de Vrndavana, Tú ya haz organizado darte a Ti mismo a Putana y a sus familiares como intercambio por ella haberse disfrazado como devota, por lo tanto ¿qué queda de Ti para dar a estos devotos de Vrndavana, cuyos hogares, riquezas, amigos, apreciadas relaciones, cuerpos, hijos y sus propias vidas y corazones están consagrados sólo y totalmente a Ti?

Verso 36: Mi querido Señor Krishna, mientras las personas no se vuelvan Tus devotos, sus apegos y deseos materiales permanecen tal como ladrones, sus hogares como prisiones y sus sentimientos cariñosos por los miembros de la familia como grilletes en el pie.

Verso 37: Mi querido amo aunque Tú no tienes nada que ver con la existencia material, Tú desciendes a esta Tierra e imitas la vida material solamente para expandir las variedades de disfrute extático a Tus devotos rendidos.

Verso 38: Hay personas que dicen: "Yo lo sé todo acerca de Krishna", dejémoslos que piensen de esa forma. En lo que a mí concierne no quiero hablar demasiado sobre este tema, ¡oh mi Señor! permíteme decir sólo esto: En cuanto a Tus opulencias se refiere, ellas están fuera del alcance de mi mente, mi cuerpo y mis palabras.

Verso 39: Mi querido Krishna ahora humildemente solicito permiso para irme, en realidad Tú eres el conocedor y vidente de todas las cosas, de hecho Tú eres el Señor de todos los universos y aún así Te ofrezco este universo a Ti.

Verso 40: Mi querido Señor, Tú otorgas felicidad sobre la dinastía Vrsni que es tal y como una flor de loto y expandes los grandes océanos que consisten de la Tierra, los semidioses, los brahmanas y las vacas. Tú disipas la densa oscuridad de la irreligión y te opones a los demonios que han aparecido en la Tierra. ¡Oh Suprema Personalidad de Dios!, mientras este universo exista y mientras el sol brille yo ofreceré mis reverencias a Ti.

Verso 41: Sukadeva Gosvami dijo: Habiendo ofrecido así sus oraciones, Brahma circunvaló a su adorable Señor, la ilimitada Personalidad de Dios, tres veces y luego se postró ante Sus pies de loto, entonces el creador designado del universo regresó a su propia residencia.

Verso 42: Después de concederle permiso de irse a Su hijo Brahma, la Suprema Personalidad de Dios se llevó a los terneros que estaban aún donde habían permanecido el año anterior y los condujo a la ribera donde había estado tomando Su comida y donde Sus amigos los vaqueritos permanecían tal como antes.

Verso 43: ¡Oh rey!, aunque los niños pasaron un año completo separados del Señor de sus vidas, ellos habían sido cubiertos por la potencia ilusoria del Señor Krishna y por lo tanto consideraron ese año meramente la mitad de un momento.

Verso 44: ¿Que no es olvidado por aquellos cuyas mentes están desconcertadas por la potencia ilusoria del Señor?, mediante ese poder de Maya este universo entero permanece en perpetua confusión, y en esta atmósfera de olvido nadie puede comprender su propia identidad.

Verso 45: Sus amigos vaqueritos le dijieron al Señor Krishna: ¡Haz regresado tan rápido! No hemos comido ni siquiera un bocado en Tu ausencia. Por favor ven aquí y come Tu almuerzo sin distracción.

Verso 46: Entonces el Señor Krishna, sonriendo, terminó Su almuerzo en la compañía de Sus amigos vaqueritos. Mientras estaban regresando del bosque a sus casas en Vraja, el Señor Krishna les mostró a los vaqueritos el pellejo de la serpiente muerta Aghasura.

Verso 47: El cuerpo trascendental del Señor Krishna estaba decorado con plumas de pavo real, flores y pintado con minerales del bosque y Su flauta de bambú resonaba fuerte y festivamente mientras llamaba a Sus terneros por su nombre. Sus amigos vaqueritos purificaron a todo el mundo por cantar Sus glorias, de este modo el Señor Krishna entró a la tierra de pastoreo de Su padre, Nanda Maharaja, y la visión de Su belleza inmediatamente produjo un gran festival para los ojos de todas las mujeres vaqueras.

Verso 48: Cuando los vaqueritos llegaron a la aldea de Vraja cantaron: "¡Hoy Krishna nos salvó al matar a la gran serpiente! Algunos de los niños describieron a Krishna como el hijo de Yasoda y otros como el hijo de Nanda Maharaja.

Verso 49: El rey Pariksit dijo: ¡Oh brahmana!, ¿cómo pudieron las mujeres vaqueras haber desarrollado por Krishna, el hijo de otra persona, semejante amor puro sin precedente---amor que nunca sintieron incluso por sus propios hijos? Por favor explícame esto.

Verso 50: Sri Sukadeva Gosvami dijo: ¡Oh rey! para cada ser creado lo más querido ciertamente es su propia persona, la importancia de todo lo demás ---hijos, riqueza etcétera--- es debido solo a la importancia de sí mismo.

Verso 51: Por esta razón ¡oh el mejor de los reyes!, el alma encarnada es egocéntrica: está más apegada a su propio cuerpo y a su ser que a sus así llamadas posesiones como los hijos, riqueza y hogar.

Verso 52: En realidad para las personas que piensan que el cuerpo es el ser ¡oh el mejor de los reyes!, aquellas cosas cuya importancia radica sólo en relación con el cuerpo nunca son tan queridas como su propio cuerpo.

Verso 53: Si una persona llega a la etapa de considerar al cuerpo como "mío" [yo uso] en lugar de "mí" [yo soy], ciertamente no considerará al cuerpo tan querido como a su propio alma. Después de todo mientras el cuerpo se hace viejo e inútil nuestro deseo por continuar viviendo permanece fuerte.

Verso 54: Por lo tanto es su propio ser lo que es más querido para cada ser viviente encarnado, y simplemente para la satisfacción de este ser es que toda la creación material de entidades móviles e inmóviles existe.

Verso 55: Debes conocer a Krishna como el Alma original de todas las entidades vivientes. Debido a Su misericordia sin causa y para el beneficio de todo el universo Él ha aparecido como un ser humano ordinario, lo ha hecho mediante la fuerza de Su potencia interna.

Verso 56: Los que en este mundo comprenden al Señor Krishna tal y como Él es, ven todas las cosas, ya sean estacionarias o en movimiento, como formas manifiestas de la Suprema Personalidad de Dios. Semejantes personas iluminadas reconocen que no hay realidad aparte del Supremo Señor Krishna.

Verso 57: La forma original inmanifiesta de la naturaleza material es la fuente de todas las cosas materiales, y la fuente de incluso la naturaleza material sutil es la Suprema Personalidad de Dios, Krishna, entonces ¿cómo podría alguien asegurar estar separado del Él?

Verso 58: Para los que han aceptado el barco de los pies de loto del Señor, quien es el refugio de la manifestación cósmica y es famoso como Murari, el enemigo del demonio Mura, el océano del mundo material es como el agua contenida en la huella dejada por la pezuña de un ternero. Su meta es param padam, Vaikuntha, el lugar donde no hay miserias materiales, un lugar donde no hay peligro a cada paso.

Verso 59: Ya que me inquiriste te he descrito completamente las actividades del Señor Hari que fueron llevadas a cabo en Su quinto año pero que no fueron celebradas hasta que tuvo seis.

Verso 60: Cualquier persona que escuche o cante estos pasatiempos del Señor Murari realizados con Sus amigos vaqueros ---la matanza de Aghasura, almorzar en el bosque, la manifestación de las formas trascendentales del Señor, y las maravillosas oraciones del Señor Brahma--- es seguro que logrará todos sus deseos espirituales.

Verso 61: De esta manera los niños pasaron su niñez en la tierra de Vrndavana jugando a las escondidas, a construir puentes, saltando, imitando a los monos y ocupándose en muchos otros juegos.

Srimad Bhagavatam Canto 10 Chapter 14

Bhaktivedanta VedaBase: Srimad Bhagavatam

SB 10.14 Summary

SB 10.14.1: Lord Brahma said: My dear Lord, You are the only worshipable Lord, the Supreme Personality of Godhead, and therefore I offer my humble obeisances and prayers just to please You. O son of the king of the cowherds, Your transcendental body is dark blue like a new cloud, Your garment is brilliant like lightning, and the beauty of Your face is enhanced by Your gunja earrings and the peacock feather on Your head. Wearing garlands of various forest flowers and leaves, and equipped with a herding stick, a buffalo horn and a flute, You stand beautifully with a morsel of food in Your hand.

SB 10.14.2: My dear Lord, neither I nor anyone else can estimate the potency of this transcendental body of Yours, which has shown such mercy to me and which appears just to fulfill the desires of Your pure devotees. Although my mind is completely withdrawn from material affairs, I cannot understand Your personal form. How, then, could I possibly understand the happiness You experience within Yourself?

SB 10.14.3: Those who, even while remaining situated in their established social positions, throw away the process of speculative knowledge and with their body, words and mind offer all respects to descriptions of Your personality and activities, dedicating their lives to these narrations, which are vibrated by You personally and by Your pure devotees, certainly conquer Your Lordship, although You are otherwise unconquerable by anyone within the three worlds.

SB 10.14.4: My dear Lord, devotional service unto You is the best path for self-realization. If someone gives up that path and engages in the cultivation of speculative knowledge, he will simply undergo a troublesome process and will not achieve his desired result. As a person who beats an empty husk of wheat cannot get grain, one who simply speculates cannot achieve self-realization. His only gain is trouble.

SB 10.14.5: O almighty Lord, in the past many yogis in this world achieved the platform of devotional service by offering all their endeavors unto You and faithfully carrying out their prescribed duties. Through such devotional service, perfected by the processes of hearing and chanting about You, they came to understand You, O infallible one, and could easily surrender to You and achieve Your supreme abode.

SB 10.14.6: Nondevotees, however, cannot realize You in Your full personal feature. Nevertheless, it may be possible for them to realize Your expansion as the impersonal Supreme by cultivating direct perception of the Self within the heart. But they can do this only by purifying their mind and senses of all conceptions of material distinctions and all attachment to material sense objects. Only in this way will Your impersonal feature manifest itself to them.

SB 10.14.7: In time, learned philosophers or scientists might be able to count all the atoms of the earth, the particles of snow, or perhaps even the shining molecules radiating from the sun, the stars and other luminaries. But among these learned men, who could possibly count the unlimited transcendental qualities possessed by You, the Supreme Personality of Godhead, who have descended onto the surface of the earth for the benefit of all living entities?

SB 10.14.8: My dear Lord, one who earnestly waits for You to bestow Your causeless mercy upon him, all the while patiently suffering the reactions of his past misdeeds and offering You respectful obeisances with his heart, words and body, is surely eligible for liberation, for it has become his rightful claim.

SB 10.14.9: My Lord, just see my uncivilized impudence! To test Your power I tried to extend my illusory potency to cover You, the unlimited and primeval Supersoul, who bewilder even the masters of illusion. What am I compared to You? I am just like a small spark in the presence of a great fire.

SB 10.14.10: Therefore, O infallible Lord, kindly excuse my offenses. I have taken birth in the mode of passion and am therefore simply foolish, presuming myself a controller independent of Your Lordship. My eyes are blinded by the darkness of ignorance, which causes me to think of myself as the unborn creator of the universe. But please consider that I am Your servant and therefore worthy of Your compassion.

SB 10.14.11: What am I, a small creature measuring seven spans of my own hand? I am enclosed in a potlike universe composed of material nature, the total material energy, false ego, ether, air, water and earth. And what is Your glory? Unlimited universes pass through the pores of Your body just as particles of dust pass through the openings of a screened window.

SB 10.14.12: O Lord Adhokshaja, does a mother take offense when the child within her womb kicks with his legs? And is there anything in existence -- whether designated by various philosophers as real or as unreal -- that is actually outside Your abdomen?

SB 10.14.13: My dear Lord, it is said that when the three planetary systems are merged into the water at the time of dissolution, Your plenary portion, Narayana, lies down on the water, gradually a lotus flower grows from His navel, and Brahma takes birth upon that lotus flower. Certainly, these words are not false. Thus am I not born from You?

SB 10.14.14: Are You not the original Narayana, O supreme controller, since You are the Soul of every embodied being and the eternal witness of all created realms? Indeed, Lord Narayana is Your expansion, and He is called Narayana because He is the generating source of the primeval water of the universe. He is real, not a product of Your illusory Maya.

SB 10.14.15: My dear Lord, if Your transcendental body, which shelters the entire universe, is actually lying upon the water, then why were You not seen by me when I searched for You? And why, though I could not envision You properly within my heart, did You then suddenly reveal Yourself?

SB 10.14.16: My dear Lord, in this incarnation You have proved that You are the supreme controller of Maya. Although You are now within this universe, the whole universal creation is within Your transcendental body -- a fact You demonstrated by exhibiting the universe within Your abdomen before Your mother, Yasoda.

SB 10.14.17: Just as this entire universe, including You, was exhibited within Your abdomen, so it is now manifested here externally in the same exact form. How could such things happen unless arranged by Your inconceivable energy?

SB 10.14.18: Have You not shown me today that both You Yourself and everything within this creation are manifestations of Your inconceivable potency? First You appeared alone, and then You manifested Yourself as all of Vrindavana's calves and cowherd boys, Your friends. Next You appeared as an equal number of four-handed Vishnu forms, who were worshiped by all living beings, including me, and after that You appeared as an equal number of complete universes. Finally, You have now returned to Your unlimited form as the Supreme Absolute Truth, one without a second.

SB 10.14.19: To persons ignorant of Your actual transcendental position, You appear as part of the material world, manifesting Yourself by the expansion of Your inconceivable energy. Thus for the creation of the universe You appear as me [Brahma], for its maintenance You appear as Yourself [Vishnu], and for its annihilation You appear as Lord Trinetra [Siva].

SB 10.14.20: O Lord, O supreme creator and master, You have no material birth, yet to defeat the false pride of the faithless demons and show mercy to Your saintly devotees, You take birth among the demigods, sages, human beings, animals and even the aquatics.

SB 10.14.21: O supreme great one! O Supreme Personality of Godhead! O Supersoul, master of all mystic power! Your pastimes are taking place continuously in these three worlds, but who can estimate where, how and when You are employing Your spiritual energy and performing these innumerable pastimes? No one can understand the mystery of how Your spiritual energy acts.

SB 10.14.22: Therefore this entire universe, which like a dream is by nature unreal, nevertheless appears real, and thus it covers one's consciousness and assails one with repeated miseries. This universe appears real because it is manifested by the potency of illusion emanating from You, whose unlimited transcendental forms are full of eternal happiness and knowledge.

SB 10.14.23: You are the one Supreme Soul, the primeval Supreme Personality, the Absolute Truth -- self-manifested, endless and beginningless. You are eternal and infallible, perfect and complete, without any rival and free from all material designations. Your happiness can never be obstructed, nor have You any connection with material contamination. Indeed, You are the indestructible nectar of immortality.

SB 10.14.24: Those who have received the clear vision of knowledge from the sunlike spiritual master can see You in this way, as the very Soul of all souls, the Supersoul of everyone's own self. Thus understanding Your original personality, they are able to cross over the ocean of illusory material existence.

SB 10.14.25: A person who mistakes a rope for a snake becomes fearful, but he then gives up his fear upon realizing that the so-called snake does not exist. Similarly, for those who fail to recognize You as the Supreme Soul of all souls, the expansive illusory material existence arises, but knowledge of You at once causes it to subside.

SB 10.14.26: The conception of material bondage and the conception of liberation are both manifestations of ignorance. Being outside the scope of true knowledge, they cease to exist when one correctly understands that the pure spirit soul is distinct from matter and always fully conscious. At that time bondage and liberation no longer have any significance, just as day and night have no significance from the perspective of the sun.

SB 10.14.27: Just see the foolishness of those ignorant persons who consider You to be some separated manifestation of illusion and who consider the self, which is actually You, to be something else, the material body. Such fools conclude that the supreme soul is to be searched for somewhere outside Your supreme personality.

SB 10.14.28: O unlimited Lord, the saintly devotees seek You out within their own bodies by rejecting everything separate from You. Indeed, how can discriminating persons appreciate the real nature of a rope lying before them until they refute the illusion that it is a snake.

SB 10.14.29: My Lord, if one is favored by even a slight trace of the mercy of Your lotus feet, he can understand the greatness of Your personality. But those who speculate to understand the Supreme Personality of Godhead are unable to know You, even though they continue to study the Vedas for many years.

SB 10.14.30: My dear Lord, I therefore pray to be so fortunate that in this life as Lord Brahma or in another life, wherever I take my birth, I may be counted as one of Your devotees. I pray that wherever I may be, even among the animal species, I can engage in devotional service to Your lotus feet.

SB 10.14.31: O almighty Lord, how greatly fortunate are the cows and ladies of Vrindavana, the nectar of whose breast-milk You have happily drunk to Your full satisfaction, taking the form of their calves and children! All the Vedic sacrifices performed from time immemorial up to the present day have not given You as much satisfaction.

SB 10.14.32: How greatly fortunate are Nanda Maharaja, the cowherd men and all the other inhabitants of Vrajabhumi! There is no limit to their good fortune, because the Absolute Truth, the source of transcendental bliss, the eternal Supreme Brahman, has become their friend.

SB 10.14.33: Yet even though the extent of the good fortune of these residents of Vrindavana is inconceivable, we eleven presiding deities of the various senses, headed by Lord Siva, are also most fortunate, because the senses of these devotees of Vrindavana are the cups through which we repeatedly drink the nectarean, intoxicating beverage of the honey of Your lotus feet.

SB 10.14.34: My greatest possible good fortune would be to take any birth whatever in this forest of Gokula and have my head bathed by the dust falling from the lotus feet of any of its residents. Their entire life and soul is the Supreme Personality of Godhead, Mukunda, the dust of whose lotus feet is still being searched for in the Vedic mantras.

SB 10.14.35: My mind becomes bewildered just trying to think of what reward other than You could be found anywhere. You are the embodiment of all benedictions, which You bestow upon these residents of the cowherd community of Vrindavana. You have already arranged to give Yourself to Putana and her family members in exchange for her disguising herself as a devotee. So what is left for You to give these devotees of Vrindavana, whose homes, wealth, friends, dear relations, bodies, children and very lives and hearts are all dedicated only to You?

SB 10.14.36: My dear Lord Krishna, until people become Your devotees, their material attachments and desires remain thieves, their homes remain prisons, and their affectionate feelings for their family members remain foot-shackles.

SB 10.14.37: My dear master, although You have nothing to do with material existence, You come to this earth and imitate material life just to expand the varieties of ecstatic enjoyment for Your surrendered devotees.

SB 10.14.38: There are people who say, "I know everything about Krishna." Let them think that way. As far as I am concerned, I do not wish to speak very much about this matter. O my Lord, let me say this much: As far as Your opulences are concerned, they are all beyond the reach of my mind, body and words.

SB 10.14.39: My dear Krishna, I now humbly request permission to leave. Actually, You are the knower and seer of all things. Indeed, You are the Lord of all the universes, and yet I offer this one universe unto You.

SB 10.14.40: My dear Sri Krishna, You bestow happiness upon the lotuslike Vrishni dynasty and expand the great oceans consisting of the earth, the demigods, the brahmanas and the cows. You dispel the dense darkness of irreligion and oppose the demons who have appeared on this earth. O Supreme Personality of Godhead, as long as this universe exists and as long as the sun shines, I will offer my obeisances unto You.

SB 10.14.41: Sukadeva Gosvami said: Having thus offered his prayers, Brahma circumambulated his worshipable Lord, the unlimited Personality of Godhead, three times and then bowed down at His lotus feet. The appointed creator of the universe then returned to his own residence.

SB 10.14.42: After granting His son Brahma permission to leave, the Supreme Personality of Godhead took the calves, who were still where they had been a year earlier, and brought them to the riverbank, where He had been taking His meal and where His cowherd boyfriends remained just as before.

SB 10.14.43: O King, although the boys had passed an entire year apart from the Lord of their very lives, they had been covered by Lord Krishna's illusory potency and thus considered that year merely half a moment.

SB 10.14.44: What indeed is not forgotten by those whose minds are bewildered by the Lord's illusory potency? By that power of Maya, this entire universe remains in perpetual bewilderment, and in this atmosphere of forgetfulness no one can understand his own identity.

SB 10.14.45: The cowherd boyfriends said to Lord Krishna: You have returned so quickly! We have not eaten even one morsel in Your absence. Please come here and take Your meal without distraction.

SB 10.14.46: Then Lord Hrishikesa, smiling, finished His lunch in the company of His cowherdVraja, Lord Krishna showed the cowherd boys the skin of the dead serpent Aghasura. friends. While they were returning from the forest to their homes in

SB 10.14.47: Lord Krishna's transcendental body was decorated with peacock feathers and flowers and painted with forest minerals, and His bamboo flute loudly and festively resounded. As He called out to His calves by name, His cowherd boyfriends purified the whole world by chanting His glories. Thus Lord Krishna entered the cow pasture of His father, Nanda Maharaja, and the sight of His beauty at once produced a great festival for the eyes of all the cowherd women.

SB 10.14.48: As the cowherd boys reached the village of Vraja, they sang, "Today KrishnaKrishna as the son of Yasoda, and others as the son of Nanda Maharaja. saved us by killing a great serpent!" Some of the boys described

SB 10.14.49: King Parikshit said: O brahmana, how could the cowherd women have developed for Krishna, someone else's son, such unprecedented pure love -- love they never felt even for their own children? Please explain this.

SB 10.14.50: Sri Sukadeva Gosvami said: O King, for every created being the dearmost thing is certainly his own self. The dearness of everything else -- children, wealth and so on -- is due only to the dearness of the self.

SB 10.14.51: For this reason, O best of kings, the embodied soul is self-centered: he is more attached to his own body and self than to his so-called possessions like children, wealth and home.

SB 10.14.52: Indeed, for persons who think the body is the self, O best of kings, those things whose importance lies only in their relationship to the body are never as dear as the body itself.

SB 10.14.53: If a person comes to the stage of considering the body "mine" instead of "me," he will certainly not consider the body as dear as his own self. After all, even as the body is growing old and useless, one's desire to continue living remains strong.

SB 10.14.54: Therefore it is his own self that is most dear to every embodied living being, and it is simply for the satisfaction of this self that the whole material creation of moving and nonmoving entities exists.

SB 10.14.55: You should know Krishna to be the original Soul of all living entities. For the benefit of the whole universe, He has, out of His causeless mercy, appeared as an ordinary human being. He has done this by the strength of His internal potency.

SB 10.14.56: Those in this world who understand Lord Krishna as He is see all things, whether stationary or moving, as manifest forms of the Supreme Personality of Godhead. Such enlightened persons recognize no reality apart from the Supreme Lord Krishna.

SB 10.14.57: The original, unmanifested form of material nature is the source of all material things, and the source of even that subtle material nature is the Supreme Personality of Godhead, Krishna. What, then, could one ascertain to be separate from Him?

SB 10.14.58: For those who have accepted the boat of the lotus feet of the Lord, who is the shelter of the cosmic manifestation and is famous as Murari, the enemy of the Mura demon, the ocean of the material world is like the water contained in a calf's hoof-print. Their goal is parampadam, Vaikuntha, the place where there are no material miseries, not the place where there is danger at every step.

SB 10.14.59: Since you inquired from me, I have fully described to you those activities of Lord Hari that were performed in His fifth year but not celebrated until His sixth.

SB 10.14.60: Any person who hears or chants these pastimes Lord Murari performed with His cowherd friends -- the killing of Aghasura, the taking of lunch on the forest grass, the Lord's manifestation of transcendental forms, and the wonderful prayers offered by Lord Brahma -- is sure to achieve all his spiritual desires.

SB 10.14.61: In this way the boys spent their childhood in the land of Vrindavana playing hide-and-go-seek, building play bridges, jumping about like monkeys and engaging in many other such games.

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His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, Founder Acarya of the International Society for Krishna Consciousness





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